Cirkulationspump på laddomat?

Här diskuteras allt kring vedeldning
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Cirkulationspump på laddomat?

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan!

Jag är lite nyfiken på vilket högsta varvtal ni har på pumpen som sitter på era laddomater. Det spelar ingen roll vilken typ av laddomat det är.
Själv har jag en vedpanna av modell ekoved 45 med en Jäme acktank på
1800 liter samt Laddomat 21 med cirkulationspump typ Wilo och på den finns 3 lägen 1450 - 1900 - och 2200v/min.

Pannan monterades ny i februari förra året och fungerar bra
(tar 3 timmars eldning att höja tempen från 50-40-30 grader till 84-81-80)

Mitt problem är att jag inte får en högre temp i acktanken än max ca:84
grader i toppen. (sedan stannar fläkten p.g.a att tempen i pannan blir ca:100 grader och då löser ju överhettningsskyddet)

Jag har tidigare fått goda råd om att det är luft i systemet, byta termostat
i laddomaten och strypa ventilen på returen från panntoppen till laddomaten.
Har gjort allt detta men det hjälper inte.

Därför funderar jag nu på om det kan vara skillnad på cirkulationspumarna på Laddomaterna? (olika varvtal)
Kör alltid med högsta varvtal.

himla roligt forum det här för man lär sig alltid något nytt. :lol:

hälsn. Tommy
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Cirkulationspump på laddomat?

Inlägg av Ved Profilen »

ekoved45 skrev:Hejsan!

Jag är lite nyfiken på vilket högsta varvtal ni har på pumpen som sitter på era laddomater. Det spelar ingen roll vilken typ av laddomat det är.
Själv har jag en vedpanna av modell ekoved 45 med en Jäme acktank på
1800 liter samt Laddomat 21 med cirkulationspump typ Wilo och på den finns 3 lägen 1450 - 1900 - och 2200v/min.

Pannan monterades ny i februari förra året och fungerar bra
(tar 3 timmars eldning att höja tempen från 50-40-30 grader till 84-81-80)

Mitt problem är att jag inte får en högre temp i acktanken än max ca:84
grader i toppen. (sedan stannar fläkten p.g.a att tempen i pannan blir ca:100 grader och då löser ju överhettningsskyddet)

Jag har tidigare fått goda råd om att det är luft i systemet, byta termostat
i laddomaten och strypa ventilen på returen från panntoppen till laddomaten.
Har gjort allt detta men det hjälper inte.

Därför funderar jag nu på om det kan vara skillnad på cirkulationspumarna på Laddomaterna? (olika varvtal)
Kör alltid med högsta varvtal.

himla roligt forum det här för man lär sig alltid något nytt. :lol:

hälsn. Tommy
Hej Tommy!

Min Laddpump är en grundfors Ups 25-40 r/min läge 1= 750 2= 1200 3=1850.Då ser man om man överdriver något att lägsta hastigheten på din pump är nästan som den högsta om man jämför med min.Vi kan ju ha olika flöden på våra pumpar vid olika hastigheter pumparna är ju inte lika men??

Har du provat någon gång att köra läge 1 eller 2 vid laddning.

Jag kör läge 1 = 750 r/min när jag laddar mina acktankar. Vet inte om jag törs skriva detta, men jag gör det ändå,med ett lågt laddningsflöde då rusar inte vattnet så fort genom pannan och laddomaten,som föjld av detta värmer pannan vattnet effektivare.Laddningen blir också bättre.(Kan även jämföras med ett för högt drag genom pannan alltså rökgaserna går för fort genom pannan hinner alltså inte värma pannvattnet på ett riktigt och korrekt sätt)Detta är exakt samma sak.

Det blir alltså en högre verkningsgrad på pannan med lägre hastigheter,min laddomat öppnar vid 90 grader.

Kör man pumpen med för hög hastighet blir laddningen sämre, vattnet rusar för fort genom både pannan och laddomaten.Alltså har du något annat fel.

Jag tror att du har felkopplat någonstans.

Är laddningsröret till acktanken kopplad på expansions ledningen eller till något rör på pannan?
Är returen lågt placerad?
Styrs laddpumpen på rökgastemperaturen eller dykrör i pannvattnet?

Jag kan ge dig ett tips, om returen från shunten går in ganska högt upp i tank botten kan du dra om detta rör och ansluta den till botten röret till laddomaten,då får pannan och laddomaten bättre kylning från husets retur.Som i mitt fall ca 25 grader.Dessutom stänger den snabbare efter eldning.
Kolla rören.

Ved Profilen
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Min Laddomat 21 har 4-lägen på pumpen och jag använder läge 2 för att inte få så stor omrörning i acktanken. Har även provat med läge 1 men det "kändes" då som om pumpen hade lite svårt att starta/komma igång (vilket kanske är en felaktig känsla...).

Vilka varvtal/flöden som varje läge representerar kan jag inte delge nu eftersom jag inte har möjlíghet att läsa på pumpen just nu....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Jag har en Laddomat 21 och kör på lägsta fart i alla lägen. (Brännar drivt/ved)
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

matwil skrev:Jag har en Laddomat 21 och kör på lägsta fart i alla lägen. (Brännar drivt/ved)
Smart matwil.
Man vill inte ha någon omrörning i tanken vid laddning inte vid urladdning heller.

Mitt system fungerar så här.När laddomaten öppnar vid ca 90 grader
då skickas laddvattnet till acktankarna, pannan ligger då på 90 grader under hela eldningen.Laddningen sker med ett mycket lågt flöde varav termovaren nästan stänger då får acktankana varmare laddvatten samt att pannan får mera kylning från returen från botten på tankarna som blandas i termovaren, denna temperatur ligger på ca 30 grader jag blandar även in returen från shunten varav jag får ännu mera kylning.Smart va??
Med mitt låga flöde på laddningen får jag högre temp diff mellan laddning och retur,skulle jag då köra med pumpen på läge 3, då förstör jag hela laddningssystemet.
Detta är mest synligt i slutet på eldningen då tankens topp är 100 grader mitten ligger på 95 samt bottentempen ligger då på 80 grader, pannan får ju då 80 grader kylt vatten fast tanken börjar närma sig 90 grader i botten,jag kan alltså stoppa in några vedträn till utan att min panna varken stänger fläkt eller kokar.

Kör jag pumpen på läge 3 då blir skiktet i acktankarna ungefär som frågeställaren beskriver ca 85 i toppen ca 80 i botten laddomaten står mera öppen flödet är för högt genar genom laddomaten pannan blir för varm fläkten stannar och allt blir bara ett äventyr.

Slutskikt 100 i toppen 100 i mitten 95 i botten.Utan att panna eller tankar kokar.

Måste man köra laddpumpen på läge 3 då har man ett fel dimensionerat värmesystem eller kopplingsfel.

Ved Profilen.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Låg hastighet är bra för att undvika onödig omrörning. Tar mindre elenergi att pumpa långsamt, dessutom.

Kör på den lägsta hastighet du kan, utan att pannan blir för varm. Om pumpen hinner undan med vattnet eller ej är en fråga om vilken returtemperatur du har in till pannan multiplicerat med flödet. Har du lågt flöde måste du ha låg returtemperatur, något som inte alls är bra, då det ökar risken för kondens, med därpå följande rostskador, till pannan.

Kallare vatten i pannan ger nog något högre verkningsgrad, då rökgaserna kyls lite mer, men den skillnaden torde vara marginell. Bättre att undvika rost.

Med bra ved har min Laddomat ibland lite svårt att hinna få undan värmen från pannan, om jag kör i läge 2 på pumpen. Kör jag med läge 3 är det aldrig några problem. Nu har jag inte tankarna allra närmast pannan, utan en bit bort, av pannrumsorganisatoriska skäl.
Det gäller ju att klara sig under gränsen för när SYR-ventilen börjar vattna golvet. Laddomaten börjar öppna vid 78°C. När det brinner bra ligger pannan då på 90-95°C, med en retur på strax under 80°C.
Eldar jag barrved kvittar det nog vilken fart jag kör på. Det blir inte så hett då.

Tack vare tre parallellkopplade tankar får jag bra skiktning ändå. Flödet fördelas ju på tre ställen. Hela skillnaden mellan varmt och kallt ryms inom ungefär 20 cm.

Returen från elementen går heller inte in precis vid pumpen, men det spelar ju ingen roll alls om vattnet går in en bit längre bort i röret. Temperaturen hinner knappast ändras på den sträckan, och gör den det blir den lägre, då det ligger nära källargolvet.

Om det är som Vedprofilen beskriver att pannan blir varmare när man kör på läge 3, då är det som han skriver, han har ett kopplingsfel. Tankarna blir inte varmare i bottnen för att Laddomaten går fortare. Inte annat än om det är skiktningen som förstörts. Att mer vatten shuntas genom Laddomaten vid högre pumphastighet är riktigt, men det gäller samtidigt att det är den shuntningen som gör att flödet inte blir mycket högre i tankarna.

Jag vill inte ha varmare än ungefär 90°C i tankarna, åtminstone inte en bit ner. Där sitter elpatronen, med sitt överhettningsskydd. De är kända för att kunna bli permanent förstörda om man eldat tankarna till 100°C för många gånger.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
P.R
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 13:20
Ort: Västmanland

Inlägg av P.R »

Tommy: Du har inga bilder att skicka upp på laddkretsen, både till och returdelen? En bild säger mer än tusen ord ;-)
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan igen!
Jag har även prövat att köra laddomaten på både lägsta hastigheten och på läge 2 men det slutar med att tempen blir för varm i pannan och överhettningsskyddet löser ut löser ut varvid fläkten stannar och jag får då vänta på att tempen skall sjunka till 70 grader innan den går att återställa (frustrerande)
Jag kör med termostaten som öppnar vid 78 grader i laddomaten.

Vet ej om det har någon betydelse men jag har ett slutet system och expansionskärlet står på golvet men röret från kärlet är anslutet i toppen
på ack-tanken. (skall det inte vara anslutet nertills på tanken, kan det ha någon betydelse för flödet till laddomaten?)

Börjar fundera på om det trots allt kan vara luft i systemet och att det kan påverka flödet från laddomaten på något vis.
Jag har ju redan en avluftare på pannan och en på ack-tanken och jag har haft högsta värme på anläggningen, stängt alla pumpar men ändå ingen luft från elementen på övervåningen.

Har hört talas om att det finns något som man kallar för luftklocka istället för de automatiska avluftarna.
Är det någon som vet något om detta?

Tänkte bifoga bilder men det verkar inte så lätt, får försöka nästa gång.

hälsn. Tommy
P.R
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 13:20
Ort: Västmanland

Inlägg av P.R »

Hur ser din nedre laddkrets ut? Den som går från tank-->laddomat-->panna ? Har du den gående rakt och lågt eller har du böjar/ned/uppstigningar där?
Baxi Bonus 30, Eurofire sommartid, ved vintertid 2m3 ack 300 l slutet exp. 60 sfinx-rör.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Att ta vatten från returen till panna upp till expansionen är bättre, men det är för att det vattnet är sällan varmt. Det finns ju ingen anledning att göra ett gigantiskt element av expansionskärlet.
Jag tar in vattnet så, och det är bara själva toppen av expansionen som blir varm till sist, när det är färdigeldat.

I det här forumet kan du inte ladda upp några bilder. Du måste lägga dem någon annanstans, och sedan länka dit.

Här kan ni se min Laddomat.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Att ta vatten från returen till panna upp till expansionen är bättre, men det är för att det vattnet är sällan varmt. Det finns ju ingen anledning att göra ett gigantiskt element av expansionskärlet.
Jag tar in vattnet så, och det är bara själva toppen av expansionen som blir varm till sist, när det är färdigeldat.

I det här forumet kan du inte ladda upp några bilder. Du måste lägga dem någon annanstans, och sedan länka dit.

Här kan ni se min Laddomat.
Lite utanför ämnet... men vad är det för "låda" med genomskinligt lock som du har på väggen ???? Solfångarstyrningen ??

Borde du inte isolera röret från laddomaten till pannan också eller behöver du den värmen i pannrummet ???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Röret nertill är ju bara varmt just när jag eldar. Sen svalnar det snabbt, nära golvet som det är.

Lådan är ett hopkok av en shuntstyrning som jag hade liggande, och en gammal PLC från en skrotad maskin, som bland annat behövs för att shuntstyrningen är en 2-punkts, men dagens shuntmotor är avsedd för en 3-punktsregulator.

Solfångarpumpen sitter längre till vänster. Du ser röret med den svarta isoleringen som svänger ut ur bildens vänsterkant. Det går in i solstyrningen.

Jag skulle kanske ladda upp lite fler bilder? Jag har ju några till, av pannrum, solfångare, installation och montering av solfångarramarna. Vill ni glo, eller är det bara meningslöst arbete att flytta bilderna till webalbumet?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Upp med bilder.Det är alltid kul att se pannrum :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Inlägg av ekoved45 »

Hej igen!

Jag har nu lyckats få fram några bilder på denna länk
http://picasaweb.google.se/ekoved/Ekoved4502

Finns det ingen som känner till något om s.k. Luftklocka?

hälsn. Tommy
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har nu lagt upp några bilder till i mitt album.
Finns fortfarande här.

Ekoved, hade du använt Picasas webalbum tidigare, så det var en ren slump, eller blev du inspirerad av mig?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar