Kyparen, som också äger stället, ger honom menyn.
- "Ursäkta, men jag är helt blind och kan inte läsa menyn. Men låt mig få lukta på en odiskad gaffel från någon tidigare kund, så kan jag tala om ifall jag vill ha samma rätt!"
Ägaren blir lite fundersam, men går ut i köket, plockar upp en skitig gaffel ur disken och går sedan tillbaks till den blinde mannen.
Den blinde tar ett djupt andetag och säger:
- "Ahh... Köttfärslimpa och potatismos! Ja tack, det tar jag också."
Helt otroligt, tänker ägaren för sig själv och går ut till köket igen, där hans fru jobbar som kock. Han berättar för sin fru vad som just hände och serverar sedan den blinde mannen.
Mannen äter, betalar och lämnar sedan stället.
Flera dagar senare kommer han tillbaks, och av misstag får han menyn igen.
- "Kommer ni inte ihåg mig? Jag är ju blind..." säger han.
- "Åh förlåt" svarar ägaren. - "Jag skall hämta en odiskad gaffel!"
Åter igen luktar mannen på gaffeln och säger sedan:
- "Underbart! Jag tar gärna Makaronigrytan med ost och broccoli."
Ägaren börjar nu allvarligt att tvivla på om mannen verkligen är blind eller om han bara bluffar. Han bestämmer sig därför att testa mannen lite annorlunda nästa gång.
Efter att ha ätit med god aptit, betalar den blinde och går sin väg.
Veckan därpå kommer han tillbaks igen, men nu ser ägaren direkt att det är han och springer snabbt ut till köket.
- "Mary!" ropar han till sin fru. - "Gnid den här gaffeln mot dina trosor, innan jag tar ut den till den där blinde!"
Mary gör så, och ger gaffeln till sin man som går ut i matsalen och lämnar fram den till den blinde mannen.
- "Den här gången kände jag igen er, så jag hämtade just en gaffel!" sade ägaren.
Den blinde sniffar på gaffeln, och utbrister sedan förvånat:
- "Va? Inte visste jag att Mary jobbar här!"