Vad är detta?

Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Vad är detta?

Inlägg av Danne82 »

Någons som vet vad den vita dosan är som sitter till höger, det är en bild från väggen mitt i mot pannan.

Och någon som kan ha en ide om varför man vill ha ett tre-fas uttag i pannrummet? Kan det vara någe smart som jag inte listat ut än =)

Bild
deleted
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Den vita dosan till höger ser ut att vara en transformator, troligtvis till din dörr ringklocka.

Uttaget till vänster är mycket riktigt ett gammalt 3-fas uttag. Om du skall använda det någon gång så rekommenderar jag dig att byta ut det mot ett nytt 3-fas uttag typ rött "Eurouttag" med 5 stift.

Det som du har är förbjudet att "nymontera" men får användas (tror jag) och har endast tre stift + jord.

Varför det sitter ett 3-fas uttag i pannrummet kan bero på att du har din elcentral där. Monterade 3-fas uttag sitter oftast ihop med elcentralen, därifrån kan man sedan dra en 3-fas kabel till lämplig 3-fasutrustning. Typ: större hydraulisk vedklyv, 3-fas klyvsåg, stor betongblandare mm mm.
Senast redigerad av Roli den tis 16 jan, 2007 18:26, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det ser ut att stå någon text på den vita lådan längst upp, vad ?

Annars skulle nog även jag gissa på trafo av något slag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Re: Vad är detta?

Inlägg av Anders G »

Danne82 skrev:
Och någon som kan ha en ide om varför man vill ha ett tre-fas uttag i pannrummet? Kan det vara någe smart som jag inte listat ut än =)
Den är till att koppla in trefasanslutna apparater med. Svets, ensilageupprullare, slampump, värmefläkt, kap/klyv...

Enfas är för tunnisar.

Det vita är en skyddskåpa över en apparat. Skruva isär och titta, för böfvelen!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Okej , ska kika närmare på den vita mysterie lådan när jag kommer hem på fredag =)

Tyckte det verkade skumt att sätta tre fas utag i pannrummet eftersom pannrummet ligger mitt i huset och tre fas använder i alla fall jag väldigt sällan inomhus =)
deleted
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Om du vänder på det blir det mer logiskt. Det finns trefas framdraget till centralen. Varför inte sätta dit ett uttag där också för ev. framtida behov? Eftersom jag inte vet var eller var jag behöver trefas vill jag inte lägga pengar på lång kabeldragning.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det vita ÄR en ringledningstrafo av standardmodell.

De gamla typen av "trefashandske" kan även ha 4 stift ,alltså nolla också, hade de gamla uttagen i mitt föräldrahem, som inte är "äldre" än -74.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Vad är en ringledningstrafo?
Och vad används den till?
deleted
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Danne82 skrev:Vad är en ringledningstrafo?
Och vad används den till?
Gör om 220-240v till en lägre spänning som används av ringklockan till ytterdörren.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Aha, tack för den infon =)
deleted
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Hej

Inlägg av Kwc »

riv bort trafon om den ej används och likaså uttaget som är förbjudet att göra sladdar till efter 1jan 2000.

Mvh kent Med elbehörighet
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Nja, inte riva bort trefasuttaget. Byta ut mot modernt Eurodon i plast. Kostar ju en 50-lapp och är trafiksäkert till skillnad från ladugårdshandsken på väggen där.

Jäkligt gott å ha trefasuttag ibland.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Nu tycker inte jag att ni ska gnälla på sådana moderniteter som hans fina nya trefashanske... Hos mig fanns det kvar ett ex av modellen som var föregångare till denna. Elektikern frågade försynt om han fick bryta strömmen innan han tog i hansken... Han anade lite ugglor i mossen eftersom handsken hade en extra jordkabel i höljet som gick till ett jordspett i golvet, det bordeväl inte varit standard för det utförandet eller?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Nu verkar den ju tyvärr sitta efter mätaren... i vissa äldre hus på landet (om inte elbolaget har hittat igen det) å sitter det ibland ett "motoruttag" anslutet FÖRE elmätare och säkringar!

Dessa uttag var avsedda för att klara tillfällig höglast som vedkapning, höblåsning och liknande sysslor på landet förr i tiden, i princip "alla" sådana uttag har plockats bort nu. Oftast genom att kabeln har skruvats bort på inkommande plint OCH huggits av på två ställen en liten bit från centralen så det fattas 1-2 decimeter.

Dom som har sådan kvar ser nogrant till att dom inte syns.... finns ett och annat hus i min hemtrakter med väldigt stora & fina taklister i källaren :-)

/Jörgen
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Hmm

Inlägg av Kwc »

Dessa plåt/stål-handskar har många liv på sitt samvete tex min farbror....
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
Skriv svar