Luftavfuktare, inställning

Skriv svar
saabstefan
Stor entusiast!

Luftavfuktare, inställning

Inlägg av saabstefan »

HEj,

Har köpt en luftavfuktare till källaren. Har tänkt att tvättstugan ska kunna användas till att torka tvätt i...

Men hur många procents luftfuktighet tycker du att jag ska ställa in på den? Vill ju inte att den går i onödan, och få fuktigheten till orimligt låga nivåer. Men samtidigt vill jag ju att tvätten ska torka ordentligt. Har ca 17grader där nere.

Vet att jag kan prova mig fram, men det tar ju ett bra tag, så berätta gärna vad du kör på för inställning så länge.

mvh
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Har ganska lika temperatur som du i källaren och jag köpte en avfuktare förra året på Bauhaus. Funkar skitfint. Min var fabriksinställd på 60% och det klarar den galant. Kör nu med den inställd på 50%. Funkar bra även där. Men jag var tvungen att täcka för ventilationen i tvättstugsrummet. Den tog in fuktig luft där annars. Kändes lite onödigt att avfukta luften utomhus. Den gick konstant annars.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Våran står också inställd på 60%. För tillfället är det så torrt att den inte reagerar förrän efter flera maskiner med tvätt.

Jag har läst att gränsen går där för vad som ekonomiskt sunt.
Och den torkar glatt 3-4 maskiner tvätt över natten.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
saabstefan
Stor entusiast!

Inlägg av saabstefan »

Tack för svaren!

Bra som vägledning. Kommer att prova med 60%, så får vi se hur det funkar.

Har en KCC. "Testvinnare" i Råd och Rön (beroende av vad man är ute efter såklart)

mvh
Stefan
Janfire Integral/NH med 8,4m3 bulk. Igångkört 1 dec 2006. 1,5 plan med källare. 100+65m2. Trähus från 1938, tegelfasad 1955. Örebro. Innan: 23000kWh med elpatron för värmen.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

55% är annars ett bra läge, över 60% börjar så sakta otrevliga svampar m.m. växa betydligt snabbare. 70% skall vi inte prata om..... men det var ju inte aktuellt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar