UPPHÄNGNING

Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!

UPPHÄNGNING

Inlägg av Martin Sköld »

jag har kollat lite på en del av installationerna på "Pannrumsbilder", och finner att en hel del hänger upp sina skruvar i taket via kedja. (av de bilder som finns där man kan se upphängningen.) Min skruv sitter paralellt med väggen och sitter med en konsoll + karbinhake. det har genererat ljud upp i huset som hörs när man ska sova (såklart) jag har en KMP-skruv som har en mässingsbussning mellan motor och skruv, stumt, men knappast tyst. igår satte jag dit lite vanlig trädgårdsslang, dels på bussningen, och även i karbinhaken. tadaa! nu är det lugnt i huset. Är det bara jag som har haft det problemet?

skulle gärna se lite närbilder på upphängningar, det kan ju ge ideer till de som funderar på hur de ska montera. :D
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag satte en kätting i taket och det lät så in #$%&$£ i köket så jag satte dit en vanlig gummistropp till kapell på släp och liknande (ett sånt där 20cm långt med ögla i var ände) mellan kättingen och skruven, blev tyst som i graven, man får öppna källardörren för att höra att skruven går.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ett K-Silo veckoförråd och då jag behöver plats i samband med sotning osv och då jag inte har bulkförråd (än) har jag byggt en ställning till K-Silon med svängbara gummihjul och i den ställning finns en arm som håller skruven.

Jag kan alltså lossna slangen från brännaren och köra hela förrådet bort med skruv och allt.

Det enda jag hör (om jag lyssnar noga) är pellets som faller ner i brännaren, inget brummande i huset alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
magnuswestberg
Fröträd

Inlägg av magnuswestberg »

Min skruv hänger i en nylonrem i taket, inget ljud
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Upphängningar för avgassystem kan ge en mjuk infästning om man hittar den rätta.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

micke_932 skrev:/.../en vanlig gummistropp till kapell på släp och liknande (ett sånt där 20cm långt med ögla i var ände)/.../
En s.k. "fjong" alltså (det står faktiskt att den heter så på vissa av dem).

Tackar för tipsen, jag ska se om jag kan göra nått liknande för jag har också lite högt skruvljud...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Juggernaut skrev:
micke_932 skrev:/.../en vanlig gummistropp till kapell på släp och liknande (ett sånt där 20cm långt med ögla i var ände)/.../
En s.k. "fjong" alltså (det står faktiskt att den heter så på vissa av dem).

Tackar för tipsen, jag ska se om jag kan göra nått liknande för jag har också lite högt skruvljud...
Kvarnen/skruven på bionan har med en "fjong" från början. Brötar nog en del annars :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar