En liten fundering...

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

En liten fundering...

Inlägg av vatsug »

Man har ju alltid läst att man ska ha så låg rökgastemp som möjligt,för att få en så bra verkningsgrad som möjligt. Men hur mycket förlorar man i verkningsgrad, om man ökar rökgastempen med ca 50 grader som exempel. Säg att man gör av med 5 ton/år och ökar rökgastempen med ca 50 grader, hur mycket högre blir förbrukningen då ?? Ökar även genomstömnings förlusterna då??( Färre retarder i, pannan kyls fortare )
Nån som vet ?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Gute
Prima virke

Inlägg av Gute »

I min panna ger 20 grader en sänkning av verkningsgraden med 4 % det skulle peka på 10 % vid 50 grader vilket ger 500 kg högre förbrukning. Jag vet inte om andra faktorer på verkar också.
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
kurre_44
Stor entusiast!

Re: En liten fundering...

Inlägg av kurre_44 »

vatsug skrev:Man har ju alltid läst att man ska ha så låg rökgastemp som möjligt,för att få en så bra verkningsgrad som möjligt. Men hur mycket förlorar man i verkningsgrad, om man ökar rökgastempen med ca 50 grader som exempel. Säg att man gör av med 5 ton/år och ökar rökgastempen med ca 50 grader, hur mycket högre blir förbrukningen då ?? Ökar även genomstömnings förlusterna då??( Färre retarder i, pannan kyls fortare )
Nån som vet ?
Mvh Vatsug
Intressant fråga. Tyvärr vet inte jag svaret och troligtvis inte någon annan heller. Blir nog mer eller mindre bra gissningar.

Men helt klart är att varje M3 luft med en viss temperatur som försvinner ut genom skorsten innehåller en viss mängd energi.
Det finns naturligtvis en formel för energiinnehållet i varmluft per enhet.
Jag kan inte den.
Problemet är sedan att bestämma hur mycket luft det passerar genom skorsten.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Hmmmmm

värmekapaciteten för luft är ca 0,28 wh per kg och grad celcius

Luft väger ca 1,3 kg per m3 ( men det e nog vid rumstemperatur)

Det ger då ca 0,36 wh per grad

som då vid dT på 50 grader ger ca 18 wh för varje kubikmeter luft

100 kubik luft 1,8 kwh

Hmmm :? låter iof som ganska lite men å andra sidan så e det en hel del luft som slinker igenom pannan .... e det någon som vet hur mycket :?:

E det någon som hittar något större fel i uträkningen så e det bara att säga till ...

Vad mig veterligen så expanderar iof luft vid högre temperaturer vilket således ger att em kubik väger mindre än 1,3 ,,, det bör då ge att en kubik då innehåller mindre än 18wh energi, eftersom värmekapaciteten anges i kg.

Märk väl att detta behandlar luft och inte värmekapaciteten på div rökgasföreningar, har inte någon aning om de har ett stort avvikande värde...

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: En liten fundering...

Inlägg av Krister »

vatsug skrev:Man har ju alltid läst att man ska ha så låg rökgastemp som möjligt,för att få en så bra verkningsgrad som möjligt. Men hur mycket förlorar man i verkningsgrad, om man ökar rökgastempen med ca 50 grader som exempel. Säg att man gör av med 5 ton/år och ökar rökgastempen med ca 50 grader, hur mycket högre blir förbrukningen då ?? Ökar även genomstömnings förlusterna då??( Färre retarder i, pannan kyls fortare )
Nån som vet ?
Mvh Vatsug
Skillnaden i förbränningsverkningsgrad kan du iaf räkna ut här: http://www.pelletskalkylen.se/tools/verkningsgrad.php
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Tack för svaren, man får alltså en verkningsgrad 92,8% vid en rökgastemp på 140grader och en verkningsgrad på 89,9% vid en rökgastemp på 190grader, skillnad 2,9% inte så mycket kanske. Det skulle då ge en ökad förbrukning på ca 145kg vid en årsförbrukning av 5000 kg, om jag räknat rätt.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hmm..... om man kör gaserna via en luft/vatten-pump och kyler ner dom till 10 grader så blir det fina siffror!!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Tack för svaren, man får alltså en verkningsgrad 92,8% vid en rökgastemp på 140grader och en verkningsgrad på 89,9% vid en rökgastemp på 190grader, skillnad 2,9% inte så mycket kanske. Det skulle då ge en ökad förbrukning på ca 145kg vid en årsförbrukning av 5000 kg, om jag räknat rätt.
Det är inte säkert att den matematiska beräkningen funkar i praktiken eftersom det styrs av överskottsyret/CO2 utöver temperaturen. Om samma O2/CO2 resultat kan uppnås vid annan temperatur så stämmert det. Kanske tom. att det går att få högre verkningsgrad vid högre rökgastemp...!?!?
Hmmm låter iof som ganska lite men å andra sidan så e det en hel del luft som slinker igenom pannan .... e det någon som vet hur mycket
Det går åt ganska mycket luft vid förbränning på en baxi-hultiheat specar de 36m3/h vid maxeffekt (15kW).
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

joeri91942 skrev:Hmm..... om man kör gaserna via en luft/vatten-pump och kyler ner dom till 10 grader så blir det fina siffror!!

/Jörgen
En folkhögskola här kör med rökgaskondensering via VP sa sotaren o verkningsgraden ska där va på 108% el nått sa han..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det är nog inte helt omöjligt, men det lär ju vara en intressant sotning! Mycket skrymslen och vrår att rengöra..... men enkel skorsten, ett entums rostfritt rör ut lämplig högt upp bara.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar