Rörpinnar på brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke

Rörpinnar på brännaren

Inlägg av schrunken »

Snabb fråga här:

På drevet som drar fram slussmatningen sitter små rörpinnar (sprintar) som ska dra fram kuggdrevet.
På min brännare har alla utom en lossnat, förmodligen en kombination av för mycket smörjning på pinnarna och att slussen gåt trögt, spån elller vad vet jag?
Kan förklara varför jag inte fick ut någon riktig effekt ur pannan nyligen.
Nu har jag fått tag i nya rörpinnar och ska trycka dit dem men jag undrar om de ska sitta en pinne i vart annat hål?
Jag har för mig att det var så de satt innan men ni som har ecoflex eller bara brännaren kan väl kolla?

Tack på förhand...
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

En pinne i vart annat hål = 4 st totalt.

Så är det i alla fall på min bio.

Intressant att det här felet fortfarande inte är fixat. Se thermia avdelningen. :evil:

( pinnar änvänder man nog till 50 kW brännaren.)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Vid leverans skall det ingå några stift. Du har inga liggande i en påse?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Jag har inte kollat men jag jobbar på en verkstad så jag har kunnat skaka fram några därifrån.
12mm lång, 3mm i diameter, verkar vara ett standard mått...
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kan vara intressant att veta var man kan köpa dessa utan att det blir till "reservdelspris". Någon som vet? Clas i Sjön, Jula eller?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
schrunken
Prima virke

Inlägg av schrunken »

Sådär ja!
Nu har jag monterat dit nya rörpinnar och brännarn verkar gå utan problem. En gammal rörpinne hade trillat ner och fastnat mellan kedja och drev så det var tur att inget mer gick sönder!

Rörpinnar finns i sortimentaskar på bla. Biltema men vilken vanlig järnaffär eller verkstad som helst borde ha såna liggande så det är inga problem att få tag i.
Skriv svar