Sverigebrännaren - vad är sant och vad är falskt ?

olle svensson
Gallringsobjekt

Sverigebrännaren - vad är sant och vad är falskt ?

Inlägg av olle svensson »

Ja, det kan man verkligen fråga sig. Själv tycker jag det låter som ett så kallat "mediedrev" eller "tidningsdrev" med många som tycker utan att ens ha sett en i verkligheten, än mindre ha någon erfarenhet av den.

Exempel: Citat från Råd&Rön:
"David Wiman är ordförande i Pellsam, Pelletsintressenters Samorganisation. Han suckar när Sverigebrännaren kommer på tal.
–Vi hör talas om den hela tiden. jag har inte sett den i verkligheten, men på bild. Den ser bedrövlig ut."

Jag frågar mig: Är det den gamla bilden från Kvällsposten 2005 han åsyftar, en defekt maskin där det ser ut som om nägon varit på den med en skärbrännare för att få den att se riktigt jäklig ut ?

Är det kanske så att sverigebrännaren helt enkelt är för billig för att passa konkurrenterna ? Visst måste det väl svida i plånboken för alla dom som tjänar grova pengar på att sälja och installera traditionella pelletsbrännare !?

Själv köpte jag en SB15 över Internet våren 2005. Visst vad det lite arbete innan jag fick igång anläggningen men det får man väl räkna med när man gör det själv och många sköna slantar sparade jag redan på installationen, 3000 minst.

Min anläggning var förinställd till min villa och det fungerade perfekt men som jag förstått senare så var det inte så för alla, till exempel min granne som fick det så kallade chippet utbytt 2 gånger innan det blev bra.

Själv har jag fått min uppdaterad för några hundralappar så nu är den i princip samma som dagens SB15B och jag kan enkelt justera pwm-fläkten, startdosen och effekten (vilket ju är samma som mängden pellets per timme). Allt som allt har den kostat mig under 12000 så ett klipp har det varit, inte tu tal om den saken.

När det gäller reservdelar så har de alltid kommit inom några dagar efter beställningen så inte heller där har jag något att anmärka på. Möjligen skulle jag önska lite bättre öppettider så man kunde få mer hjälp per telefon på kvällstid men mailen har alltid funkat så den hjälp jag behövt har jag också fått.

Hälsningar
Olle Svenson
En klart nöjd SB15B-ägare.

PS:
Jag har försökt ta reda på hur många sverigebrännare som finns men den siffran vägrar dom släppa.

I min närhet känner jag till minst 13 villor med sverigebrännare så om mitt område i NV Skåne är representativt för landet så måste minst ett par tusen anläggningar finnas installerade. Med c:a 2 miljoner villor i landet blir det 1 promille = 0,1 % av alla landets villor. Eller ???
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

För det första så tänk så här!
Vad händer om du får en bakbrand så illa att delar av ditt hus brinner, eller får grova rökskador? Jo, ditt försäkringsbolag kommer att vägra betala för dina skador då brännaren ej är testad, P- märkt eller miljötestad.

Har du kollat upp den saken?
Det är också lätt att vara dumsnål.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Har du fått något papper där det står att brännaren uppfyller brandskyddskraven?
Och då menar jag inte EC-märkning, för det är bara att skriva dit, och behöver inte ha bäring på vilka krav vi ställer i Sverige på säkerhet.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Du har då ansträngt dig för att prata väl om den här brännaren.

http://pfaq.se/index.php?sid=9203&lang= ... artlang=sv

Kod: Markera allt

Kommentar av Olle Svensson (2007-01-15 14:18:06):
Billigast är nog fortfarande en SB15B för under 12000. Kanske bäst också, själv är jag i allafall väldigt nöjd. /Olle

Lås den här tråden och flytta inläggen till "rätt" tråd.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Dessa anonyma inlägg kommer från "sverigebrännarens" marknadsföringsavdelning om det nu finns någon sådan.
För den som följt passagen debattforum, byggahus.se debattforum och vi i villa debattforum kommer det här inlägget inte som något nytt.

Med jämna mellanrum är det någon nyregistrerad debattör som i berömmande ordalag försöker få oss att tro att sverigebrännaren fungerar. Vanligtvis brukar också en annan nyregistrerad debattör hänga på och jama med i hyllningskören.

Nej herr sverigebrännarbedragare, ingen i det här forumet låter sig luras av dina ytterst amatörmässiga marknadsföringsinsatser.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Joachim A
Energiprofet!

Re: Sverigebrännaren - vad är sant och vad är falskt ?

Inlägg av Joachim A »

olle svensson skrev:Min anläggning var förinställd till min villa och det fungerade perfekt
:lol:
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Sverigebrännaren - vad är sant och vad är falskt ?

Inlägg av André »

Joachim A skrev:
olle svensson skrev:Min anläggning var förinställd till min villa och det fungerade perfekt
:lol:
Läste olles inlägg först o reagerade direkt på samma sak "Min anläggning var förinställd till min villa" :lol: :lol:

Det kommer ju som sagt nån som skryter av denna brännare nu o då med 1/2 inlägg på olika forum sen blir det tyst.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Nu när vi flesta tycker att Sverigebrännaren är typ skitbrännare och vi vet att pappa Sverigebrännaren är här inne och kikar på vad vi skriver om brännaren så om den tål att jämföras och om den är så bra som dom vill få oss att tro så vore det en enkel grej för Sverigebrännaren att överbevisa det kanske genom att skicka ut ett antal brännare till denna forums medlemmar som är intresserade av att testa Sverigebrännaren och därefter summera vad dom tycker om Sverigebrännaren ..för om den får godkännt här av members så blir Sverigebrännaren rentvådd och om det kommer fram synpunkter så är det ju bara för Sverigebrännaren att ta imot det och förbättra.

Om nu brännaren skulle vara så bra som det låter så skulle ett sånt här tillfälle vara mycket bra reklam för Sverigebrännaren ..och kostnaden för den reklamen skulle typ vara gratis.

Så pappa Sverigebrännaren ..upp till bevis :wink: jag ställer upp som testpilot :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

notti skrev:
Så pappa Sverigebrännaren ..upp till bevis :wink: jag ställer upp som testpilot :wink:
Jag med..

Huset behöver ändå renoveras så bara jag plockar igen saker ja vill ha kvar så kan jag köra brännaren då vi inte sover.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Åkej Olle jag kan ställa upp och göra en gratis rökgasmätning med min stektermometer om du skulle lyckas få igång en brännare.
Datafläkten i brännaren tål väl inte några längre sessioner så bäst vänta tills det blir ordentligt varmt ute.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

När det gäller reservdelar så har de alltid kommit inom några dagar efter beställningen
Så den gick alltså sönder redan vid beställningen... :lol:

Skämt åsido, vill de ha upprättelse så får de helt enkelt P-märka brännaren...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Lager skrev: Skämt åsido, vill de ha upprättelse så får de helt enkelt P-märka brännaren...
P-märka tycker jag personligen är överdrift.
Det kan vara för kostsamt för en liten firma att göra det.

Men lite mindre hyssch-hyssch och lite mer följa allmänna reklamationsnämnden vore på sin plats.

Finns betydligt dyrare brännare än denna som inte är P-märkta men ingen bespottar dem av den anledningen.

Men huvudproblematiken här är att det är en dålig produkt som man vill få att framstå som bra och att alla andra är giriga och för dyra.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
olle svensson
Gallringsobjekt

Inlägg av olle svensson »

Hej - Olle här.
Ska försöka besvara inläggen i turordning.

1) Karla1 01 feb kl 22:10
Min fundering är: Var kommer den informationen från? Från ditt försäkringsbolag eller ... ? Menar du att sverigebrännaren inte skulle vara ok att använda ? Berätta i så fall gärna mer om var denna information kommer ifrån så att alla vi andra kan få möjlighet att kontrollera den.

Jag har kollat lite om vad som gäller och vad jag förstår så är det boverket som sätter upp reglerna och om boverkets regler följs så är maskinen ok att installera och använda.

2) Erik 01 feb kl 22:22
Visst har jag det !
Har du läst tidningen Vi i Villas artikel om braskaminer?

I slutet av artikeln säger hon att CE-märkningen är vad som kommer att gälla framöver, inget annat. Vi tillhör ju EU nu så gamla statliga SP är nog lite förlegat.

3) Erik (igen) 01 feb kl 22:35
Varför skulle jag inte prata väl om den, jag är ju nöjd !

4) Holger 02 feb kl 00:08
Jag heter Olle Svensson och bor i villa i nordvästra skåne tillsammans med min familj; fru, 3 barn och hund. Jag arbetar i en livsmedelsaffär och försöker köra lite cross på min fritid, när jag hinner. Med en äldre villa blir uppvärmningskostnaderna stora och efterhand har jag lärt mig allt mer om olika uppvärmningar med biobränsle - el, olja och gas tror jag inte på. Satt just och såg på nyheterna om FN:s rapport kring klimatförändringarna och kan bara konstatera att vi som länge förordat biobränsle börjar bli hörsammade även i de mer problematiska länderna. Jag har varit aktiv som kommunpolitiker i mp men slutade efter ett par år eftersom jag inte kände att jag kunde påverka ordentligt utan att allt förhalades tills det rann ut i sanden, tyckte åtminstone jag.

Vem är du Holger ?

5) Joachim A 02 feb kl 04:59
Så var det !

6) André 02 feb kl 11.25
Jag tyst ??? Knappast !!!
Har sett att någon gjort som du säger men kan det kanske vara så att han/hon känt sig fullständigt nertryckt av alla de direkta påhopp man utsätts för i den anarkistiska värld som Internet är ?

7) notti 02 feb kl 14:45
"Jag vore tacksam om du ville skicka mig 4-5 olika brännare som jag kan testa i min villa för att se om de är lika bra som min" - DU MÅSTE SKÄMTA !?
Hitintills tycks ingen av er som du kallar "vi flesta" ens ha sett en sverigebrännare i verkligheten så min undran är: Hur kan vi veta att den är så kass som ni påstår ? För det står i Expressen - en sann källa till adekvat information ???

8 ) André 02 feb kl 16:30
Se punkten 7 ovan.

9) Torsten 02 feb kl 19:24
Se punkten 7 ovan.

10) Lager 02 feb kl 19:51
Efter drygt ett år fick jag byta värmekanonen - lätt fixat !
Se Elvis inlägg 02 feb 22:43
Se också punkten 2 ovan.

11) Elvis 02 feb kl 22:43
Håller med utom det sista, åtminstone är min brännare bra !

Ser fram emot nästa anstormning - så kanske vi sen kan komma vidare i strävan att få fler att börja värma med olika biobränslen.

En seriös diskussion vore intressant - som sagt så kan jag en del om biobränslen och biobränsleeldning efter att under många år varit aktiv i kampen mot miljöförstöring så låt oss fördjupa diskussionerna till en mer angelägen nivå !

Väl mött
Olle Svensson

PS:
Jag ska försöka gå igenom de olika inläggen och svara där jag tror mig kunna tillföra något av intresse.
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Du är en skicklig säljare. Nu ändrar du svada.
Nu vädjar du till Norrmalmstorgssyndromet - att folk skall tycka synd om dig.

Till saken då: När och hur kommer du att betala tillbaka pengarna till alla dem som du lurat att köpa en oduglig och livsfarlig sverigebrännare?
Svara på det i stället för att svamla runt.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

I slutet av artikeln säger hon att CE-märkningen är vad som kommer att gälla framöver, inget annat. Vi tillhör ju EU nu så gamla statliga SP är nog lite förlegat.
CE märkningen är ju perfekt, då man behöver man inte testa alls, det är bara att sätta ditt ett CE märke och tala om att man anser att den uppfyller dom krav som ställs för att CE märka.... P märkningen kräver i alla fall att prylen i fråga är testad.

Sverigebrännaren utvecklas säkert som många andra brännare, den kanske till och med är hyfsad nu för tiden, jag tillhör dom som aldrig sett den i verkligheten så jag vet inte, men om man nu har ett antal anmälningar till ARN så är det något som får folk att dra till sig öronen, antingen så är det ofta skitprylar det handlar om eller alternativt så är det ett företag som inte är speciellt road av att ha nöjda kunder, problemet är att för att kunna avgöra hur stor betydelse detta har så måste man ju veta hur många sverigebrännare som säljs i relation till anatalet anmälningar till ARN.

Ett problem är ju att hemsidan på internet är knappast förtroendeingivande om man säger så, fast även den har ju bättrats på, förr så fanns det inte ens någon bild att se på brännaren (jo en på 100*100 pixels eller nått sånt).

Men utan att någon "utomstående" har testat brännaren (i stil med äfab) så är det svårt att avgöra om den är bra eller dålig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Låst