Problem med stift som vickar loss LÖSTA!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Barsk
Lärjunge!

Problem med stift som vickar loss LÖSTA!

Inlägg av Barsk »

Hej!

Jag har haft problem med min brännare sen den blev installerad i maj i fjol. Stiften och det övre kugghjulet har haft en onaturligt hög förslitning och det har gjort att stiften till slut har vickats loss.
En gång har det gått så trögt att backspärren slagit tillbaka och sen har kuggarna och stiften hamnat i otakt och stiften klippts av. Pannan stoppade då helt.

Nu har min ÅF dock bytt hela doserhuset efter några försök med intrimmning av diverse avstånd mellan kugghjul och annat. Tydligen finns det nån serie där doserhuset är för trångt, så pelletsarna hamnar i kläm, det går trögt, stiften får för hög belastning och vickar loss till slut. Med nya doserhuset går brännaren som en dans, övre kugghjulet går så lätt nu att jag i regel kan dra runt det med pekfingret!

Dessutom har dom bytt stifthjulet till en ny variant med betydligt kraftigare stift i. Diametern på dom är ca 50% större. Även kugghjulet har längre kuggar. De nya sakerna har varit i drift drygt en vecka nu och det verkar gå finfint, även om det behövs lite längre tid innan man vet säkert att alla problem är lösta, men som sagt, det går lätt och fint och det slår sällan tillbaka mot backspärren och gör det det så är det hyffsat mjukt. Förut kunde det smälla riktigt rejält...

Min brännare har tillverkningsår 2005, det sitter en lapp med provgodkännade 2005-08-23 då där runtikring kan det finnas brännare med samma problem som min.

Hoppas denna info kan hjälpa andra med samma problem. Det verkar alltså vara doserhusdimensionerna som spökar i första hand!

/Barsk
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kan du ange måtten så vi kan se om vi har gamla eller nya stift?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev:Kan du ange måtten så vi kan se om vi har gamla eller nya stift?
Diametermått:
Gamla stiften (mätt på en lös) ca 3.3 mm
Nya stiften ca 4.2 mm (mätt på en instucken i hjulet).

/Barsk
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar