Ecoflex ägare hur har ni det med askan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:
Stugsittaren skrev:Efter injustering med instrument har min panna sotat kraftigt. Glaset sotar igen på ett par dagar. Kommer att ställa in samma värde på låg och hög och justera fläkten tills den inte sotar längre. Sedan kanske den fungerar bättre sotmässigt.
Förmodligen är det samma problem hos dej.. :?

...Det är omöjligt att köra en ecoflex med en Co2 halt på 12-12,5% utan att den sotar igen helt, För att den ska se normal ut så går det inte ha mer än 8-9% Co2 (jämför med biomatic)
Det är väl bara att öka fläkten tills den inte sotar. Och sedan backa för att se att man inte gått för långt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Med stor risk för att börja bli tjatig, men jag tittade på kopplingschemat till bio resp. flexen.

De har samma nummer på kablarna, och det är inte omöjligt att det är samma styrkort, men att man komuniserar via antingen "displaykontakten" eller kom.porten på kortet. Skilnaden mellan brännare eller panna blir då marginell, och framför allt; ett fel på kortet kan återfinnas både på pannor och lösa brännare.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja vad ska man tro.. :(

När man tror lösningen är nära så stämmar iget o man får ta allt från början igen, Nu vet jag inte vad ja ska tro längre tyvär.. :cry:

Förra måndagen stoppades ecoflexens orginalbrännare i biomaticen vilket hördes funka fint (ska aldrig lita på nått man inte gör själv) men si de gjorde det inte..
I fredags kollade jag själv upp biomaticen, Den sotade inte så mycket men askan såg väl grovkornig/mer mängd än normalt så då började jag med att kolla upp Co2 vilken va 14% :?
Mätte då upp effekten på brännaren som då va på 18,6 kW inmatad effekt vid 90% matning, Det va samma inställningar som varit med biomatic brännaren (matning 90% fläkt 45%) vilket funkat fint..
När jag ökade fläkten till 55% steg Co2 halten till 16,5% så först vid 62% fläkt o 90% matning kom Co2 ner på 12% o så har den fått gå i helgen då vi inte hittade åt spänningsmätaren så vi kunde kolla i båda pannorna..

Idag va jag o kollade ecoflexen som gått 1 dygn med biomatic brännaren med inställningarna 67% matning 31% fläkt (som jag kör på)
Såg omg att lågan såg lite röd aktig ut o mycket riktigt låg Co2 på 15% :?
Sket i vad som va inställt o ökade matningen till 90% o kollade även tiden på internskruven som va 9 sek som i biomaticen, Ökade fläkten till 62% som i biomaticen men Co2 halten låg då på 16,5% så då ökade ja o ökade o ökade fläkten tills jag lät den gå på 100% fläkt i 20 min utan att Co2 halten kom under 15% :shock: :?
Då va det bara att börja sänka matningen o först vid 80% så började Co2 sjunka o med 73% matning o 100% fläkt kom Co2 halten ner på 12% :?
Då tänkte jag att då ställer jag låg på 37% matning o fläkt 50% men då doppade Co2 halten till 6,5% rätt snabbt så det stämde då inte att det skulle va linjärt iaf.. Så då va det bara att öka matningen till 50% o börja sänka fläkten, Med 50% matning o 26% fläkt hamnade Co2 på 12% så nu vet jag inte vad jag ska tro längre..

Lösningen trodde jag vi fått i fredags em då Ctc hörde av sej o nämde att koppen slittsar ändrats från 1,5 upp till 2 mm vilket jag hoppades skulle va fallet men det är samma kopp på Biomaticens brännare o dom 2 ctc brännarna.. :twisted:

Hoppas spänningsmätaren hittas så vi kan kolla imorgon..

Kom på nu i kväll att vi måste kolla upp så inte det är övertryck i ecoflexen eftersom den inte går få att funka på högre effekt än 10-11 kW, Om det är så är pannan för trång vilket då är en jätte miss av Ctc

Nu måste jag gå o lägga mej så jag inte blir helt galen av att grubbla på denna panna o vad som kan va fel... :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stratocaster
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 21 sep, 2005 13:37
Ort: Bygdeå

Inlägg av Stratocaster »

Vad är det man brukar säga om svår forskning André?

"We are still confused. But at a higher level" :roll:

Själv har jag sotat i helgen. Inte för att jag trodde att det behövdes utan för att jag var nyfiken på att se hur det ser ut nu när det nu gått en månad sedan brännaren blev justerad.

Min panna blev justerad i hög-läget (där den går mest) till matning 58 och fläkt 48 vilket alltså är avsevärt mindre matning och högre fläkt än fabriksinställningen. Jag kunde nu konstatera att pannan sotar väldigt mycket mindre än tidigare. Allt såg väldigt bra ut utom att brännkoppen innehöll en marängliknande skorpa (också beskriven av Erik i tråden viewtopic.php?t=6050). Min teori är att det som normalt skulle bli sintring i koppen i stället blir en marängskorpa på grund av att fläkten ger en så väldigt kraftig luftström.

Som jag skrivit tidigare så har jag begärt en ny justering eftersom jag får ut för liten effekt av min panna med dessa inställningar. Den justeringen kommer att göras om ca en månad. Tyvärr misstänker jag att det kommer att innebära att mina sotproblem återkommer :cry:
CTC Ecoflex, 4 m murad skorsten.
Förråd: pall med 6 kragar, 2 m skruv, Solett pellets.
Kompletteringseldar ved dagtid i kökspanna.
Värmer 200m² till 21° och 40m² till 12°
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

André skrev:Tja vad ska man tro.. :(

När man tror lösningen är nära så stämmar iget o man får ta allt från början igen, Nu vet jag inte vad ja ska tro längre tyvär.. :cry:

Förra måndagen stoppades ecoflexens orginalbrännare i biomaticen vilket hördes funka fint (ska aldrig lita på nått man inte gör själv) men si de gjorde det inte..
I fredags kollade jag själv upp biomaticen, Den sotade inte så mycket men askan såg väl grovkornig/mer mängd än normalt så då började jag med att kolla upp Co2 vilken va 14% :?
Mätte då upp effekten på brännaren som då va på 18,6 kW inmatad effekt vid 90% matning, Det va samma inställningar som varit med biomatic brännaren (matning 90% fläkt 45%) vilket funkat fint..
När jag ökade fläkten till 55% steg Co2 halten till 16,5% så först vid 62% fläkt o 90% matning kom Co2 ner på 12% o så har den fått gå i helgen då vi inte hittade åt spänningsmätaren så vi kunde kolla i båda pannorna..

Idag va jag o kollade ecoflexen som gått 1 dygn med biomatic brännaren med inställningarna 67% matning 31% fläkt (som jag kör på)
Såg omg att lågan såg lite röd aktig ut o mycket riktigt låg Co2 på 15% :?
Sket i vad som va inställt o ökade matningen till 90% o kollade även tiden på internskruven som va 9 sek som i biomaticen, Ökade fläkten till 62% som i biomaticen men Co2 halten låg då på 16,5% så då ökade ja o ökade o ökade fläkten tills jag lät den gå på 100% fläkt i 20 min utan att Co2 halten kom under 15% :shock: :?
Då va det bara att börja sänka matningen o först vid 80% så började Co2 sjunka o med 73% matning o 100% fläkt kom Co2 halten ner på 12% :?
Då tänkte jag att då ställer jag låg på 37% matning o fläkt 50% men då doppade Co2 halten till 6,5% rätt snabbt så det stämde då inte att det skulle va linjärt iaf.. Så då va det bara att öka matningen till 50% o börja sänka fläkten, Med 50% matning o 26% fläkt hamnade Co2 på 12% så nu vet jag inte vad jag ska tro längre..

Lösningen trodde jag vi fått i fredags em då Ctc hörde av sej o nämde att koppen slittsar ändrats från 1,5 upp till 2 mm vilket jag hoppades skulle va fallet men det är samma kopp på Biomaticens brännare o dom 2 ctc brännarna.. :twisted:

Hoppas spänningsmätaren hittas så vi kan kolla imorgon..

Kom på nu i kväll att vi måste kolla upp så inte det är övertryck i ecoflexen eftersom den inte går få att funka på högre effekt än 10-11 kW, Om det är så är pannan för trång vilket då är en jätte miss av Ctc

Nu måste jag gå o lägga mej så jag inte blir helt galen av att grubbla på denna panna o vad som kan va fel... :(
Det låter bara allt för mycket som mina försök att få vettiga CO2 värden.
Beskrivet första gången i den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5491 och sedan i alla efterföljande trådar om justeringsproblem, men då främst i trådar om flexen.

Angående övertryck så har den tanken gnagt mig ganska länge, men eftersom jag utgått från att CTC inte gjort en dundermiss så har jag inte luftat den utan hoppats på något fel i brännaren.
Min panna är ju en gammal kombipanna, med konstig dragning av rökgången.
Brännaren sitter i en låda med rökutgång i botten, med halva lådanshöjd, det bildas altså ett "vattenlås". Sedan går rökgasererna ut i koksdelen och uppåt, för att sedan vända ner, upp, ner, upp, och ut.
Varje riktningsändring innebär ett tryckfall, och det bildas flera "vattenlås".
Vad jag har märkt när jag eldat ved är att den är väldigt trögstartat. Man ska ha mycket luft i nedre koksluckan helövertändning, och helst lågor in i konvektionsdelen, innan man minskar luften och låter det brinna lungt. Gör man inte så så pyr det bara, men när den kommit igång är det inga problem. (Jag eldar ved som krislösning, och då med "lagom" ilägg för att elda med full förbränning.)
Exoflexen har ju trånga rökgångar och turbulatorer och ett vattenlås.
Mycket fläkt får kanske "igång" den? :?:

Ni skulle kunna prova att rycka ur turbulatorerna, sätter ni sedan tillbaka så börja i framkant.
Finns det ett uttag så ni kan mäta trycket i brännkammaren under drift?
Försök mäta trycket både i brännkammaren och i anslutningsröret, både vid drift och stillestånd.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Ecoflexen har inga turbulatorer men det man skulle kunna göra för att prova är ju att öppna rökgasspjället mycket. Trycket i förbränningsrummet kan man mäta genom synglasets eller optovaktens hål.

André har ni jämfört hålet från tändelementet ? Jag kollade i min panna i morse och där vid hålet så rullar pelletsen omkring och hoppar ibland upp på bakkanten av koppen.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Då var jag fel ute igen.

Du kan pröva att höja motdragsluckan, ni har väl det kallt där uppe fortfarande.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=52302#52302

Kolla fläktens betekningar på de olika brännarna!
Jag är iof rädd att lappen på fläkthuset inget säger, för det verkar vara costum och inte lagervara.
Zeylon skrev i en tråd att hans utbytesbrännare hade en annan fläkt.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Idag askade jag ur och sotade.

Jag har nu kört 65 eller 77 säckar (har rört till det med att tömma förrådet) på inställningen 50% M 38 % F, och nu blir det ännu mer märkligt.

Jag har fin grå aska, ganska ljust sot (har inte sotat mellan ändringarna av inst.), inte så mycket marräng, och en del sinter.
Det skulle fortfarande inte gå att köra 2 ton, men det är betydligt bättre.

Det märkliga är att nu har jag mindre askvolym än någonsin tidigare, en hink. Förut har det motsvarat mellan 40-52 säckar. :?

Vad jag noterade var att det fanns nästan ingen glöd i askan efter drygt en timme. Däremot var det gott om glöd i sotet på pannväggarna. Det hade även sotaren problem med när han sotade (hans kvast började brinna). Öppnar man luckan när det brinner så ser man tydligt hur det far gnistor upp i pannan, så dåligt drag är det knappast.

Den glöden i sotet borde påverka mätningar.


Jag har mätt på fläktens motor, 38 % fläkt motsvarade 146 VAC plus/minus några tiondels volt.
Mätvärdet ska tas med en nypa salt, jag vet inte vilken medelvärdesbildning multimetern använder och ripplet var väl stort. Det finns risk att elektroniken mixtrar med kurvformen, så egentligen borde man använda ett useltskåp.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

AJAJAJ!

Nu har vi testat lite till..

Som det verkar så är helt enkelt ecoflexen för trång.. :shock:
Den har 3 st 50 mm tuber i bred (dom runda) o biomaticen har 4 st 50 mm tuber..

När vi körde biomatic brännaren med plåten urplockad så blev Co2 12% med Ctc´s fabriksvärden (hög 90% matning o fläkt 55% låg körde vi med matning 50% o fläkt 26%) men då plåten monterades i igen så sköt Co2 till 17% o pannan sotade ordentligt på 30 minuters drift...
Med plåten på plats gick den köra med max 73 matning o 100% fläkt men med Ctc´s brännare o plåten i max 60% matning o fläkt 100%...
Det hlälpte inte att öppna plåten max med ställskruven utan den va tvungen att tas ur helt..

I Biomaticen så blev Co2 samma med ctc´s el biomaticens brännare så med tanke på att brännaren funkar utan plåten (direkt ut i skorsten) i Ctc´n så tror jag pannan är för trång helt enkelt för att klara högre effekt än ca 11 kW, Även att biomaticen har en 50 mm tub mer..

Nu är det bara mätning av fläkt spänningen som ska göras..
Om någon vecka till ska jag börja elda ved för sommaren men innan de ska jag ta pellets från kompisen o testa hos mej innan vi testar min brännare i deras ecoflex, Funkar det inte då är det pannan som är för trång vilket vore en dunder miss av Ctc... :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Konstigt att det skiljer 13 %enheter, på "identiska" brännare.
Antingen så är det vida toleranser, eller så skiljer någon del.
Det att det ska vara en tystare fläkt gör mig misstänksam.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=52384#52384

Jag har aldrig förstått varför man gjort pannan med ett "vattenlås". Med den utformningen på tuberna så förlorar man ju drivkraften från elden då man ska "starta" pannan.
Det är "vattenlåsen" som jag misstänker orsakar mina problem, strömningsmotståndet när det väl rör sig är antagligen inget problem.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmm att det skiljer mycket mellan olika brännare i pannan vet jag inte vad det beror på..
Om det skiljer lite mellan brännarna kanske det blir mycket i en felaktig panna.. Även bilmotorer skiljer det ju på, En kan gå bättre/snålare än en likadan.. Detta är bara en teori som slog mej... :?

Då du har en helt annan panna Erik så är det svårare att svara på vad felet kan vara men inte helt omöjligt att det är pannan som är fel hos dej med..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

André!
Vad får du för CO? Hur många ppm ligger det på?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:André!
Vad får du för CO? Hur många ppm ligger det på?
Har bara en Co2 mätare (vätska) men jag vet att hos grannen kom dom ner just o pass till under 500 ppm när effekten sänktes till ca 12 kW, Med fabriksinställningarna (15 kW) så avbröts mätningarna då det passerade 1400 ppm sa grannen.. Det va en tekniker från Ctc som va dit o mätade vilket va synd att ja missade.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

OK!
Det var synd, du har haft lite mer möjligheter annars att följa upp det hela. Men jag vet att hemma hos en bekant som kör denna brännare i en gammal Erylpanna så ligger vi på ca 12kW och med en CO2 på närmare 14 % utan problem. Han har en CO på ca 160ppm.

Jag såg att du tidigare nämde att askan var grov, detta kan också bero på hur hård pelletsen är. Om den sprätter sönder mer i eldhärden så kan du då få en grövre aska, samt också om det är lite mer spån i pelletsen.

Blir det svartsotigt i ditt läge?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu då vi kör på låg effekt är det inga problem förutom att det är istortsätt max fläkt så det blåser ut endel halvbrunna pellets, Det är över 10-12 kW som problemen börjar..
På låg effekt är matningen högre än fläktvärdet men då man kommer mot 10-11 kW måste fläktvärdet ökas ordentligt..

Har testat nu i kompisens biomatic med 13,5% i Co2 halt på 20 kW effekt utan att det sotar nått nämnvärt (synglaset blev lite tonat efter 200 kg pellets)

Det är inga problem att köra brännaren från ecoflexen i biomaticen utan det är i ecoflexen det är problem men som sagt vi ska även testa min Bequem 20D i pannan för att se vad som händer..
Ska då justera in/kolla brännaren i min panna med deras pellets på 20 kW innan vi testar i ecoflexen, Funkar inte den då är det pannan som det är fel på då elektroniken sitter på brännaren o pannan bara är värmeupptagande yta..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar