var hitta en riktig kombipanna

ub
Stor entusiast!

var hitta en riktig kombipanna

Inlägg av ub »

:?: Någon som har tipps på en bra panna som man kan elda pellets o ved i varsin sep kammare och i detta fall med en uppåtbrinnande p-brännare,de pannor som säljs(som jag sett) är ju bara komb:ved-olja o som de flesta vet så är ju knappast oljekammaren lämplig för min brännare(A-4) pga expl ej tillräcklig höjd i förbränningsrummet. och man undrar varför man fortsätter med en ren oljedel nuförtiden känns lite omodernt/gammalt,, istället för att anpassa den fullt ut även för pell eldning framåt som uppåt,känner ingen ambition att byta till frammåtbrinnande brännare just för pannans skull,vill ju inte heller ha en som man skall skifta luckor på osv. såg en Nibe Alpha combi men vet ej hur trång/generös olje/pell-delen är på den.tacksam för allatipps o idéer
mvh
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nibe alpha combi kan du utesluta om du tänkt köra med en undermatad brännare, Den har trång oljedel..

Den enda pannan som uppfyller kraven du önskar är väl biomix http://www.thermiapellets.se/docroot/sv ... _id501.pdf
Den har lika stort askutrymme som en modern pelletspanna o har en eldstad för ved som är på 80 liter, Tidigare stod att ved delen va på 130 liter o pannan har samma mått o vattenvolym som tidigare... :?
Såg nu att det troligen är tryckfel ang eldstadsvolymen, Det står 40 cm djup i faktarutan o 50 cm i texten vilket det även va tidigare..

Undrar om årsverkningsgraden blir så dålig pga den stora vattenvolymen.. :?
Dom verkar ju inte ha dålig verkningsgrad när man kör pellets med hög last/effekt så det kanske inte skulle bli så illa med en sån panna o en bivalentshunt så pannan tömms på värme först.. :roll:
http://infoweb.esbe.se/files/51681/Data ... 0290_A.pdf

Biomix är istort samma panna som tric som finns i testet här http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf
Den har rätt stora strålnings/genomströmnings förluster, Årsverkningsgraden blir riktigt dålig i en combipanna/dubbelpanna då den har en årsverkningsgrad på endast 58%, Vid låg last 50% men vid höglast 88% vilket är högst av dom äldre testade pannorna..

Med acktank som är riktigt bra isolerad (även rören) på 1000-1500 liter samt solfångare med pannans vv slinga som förvärmningsslinga o dubbla blandningsventiler (en efter pannan)
Detta ihop med en bivalentshunt som tömmer pannan först kanske inte blir illa.. :roll:

Har du gratis ved o stöttar/eldar på sommaren gör det ju mindre med en sämre verkningsgrad, Det är sommar halvåret som gör den riktigt dålig som pelletspanna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kwc
Fröträd

Kolla

Inlägg av Kwc »

baxi duo plus är en perfekt panna för dig
HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Kolla

Inlägg av André »

Kwc skrev:baxi duo plus är en perfekt panna för dig
Nja den är nog ingen höjdare för pellets då det är litet utrymme för aska i oljedelen + att det är dåligt med höjd ovanför brännaren för en undermatad brännare (minst 15 cm ovan brännaren)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

:D Andre> Det där var intressant skall kika lite närmare på den.
vet du vem som tillverkar o säljer denna pjäs?

(är det nån som har koll på evntuella mässor)
F-n grabben skall ha datorn återkommer.
mvh
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du måste nog köpa en dator till.. :wink:

Det är thermia/ariterm som har den pannan...
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

ANDRE>< :shock: :D Har reda 2 st den andra var ockuperad av den äldre snorhyveln men jag lyckades jaga iväg han,,tillfälligt,,

det där med verkningsgraden, kan det göra såmycket för att det är stor v-volym jag menar om den har bra isol, den skall iallafall kopplas till 500lit ack,vet inte vilka problems man kan räkna med då!?

Din panna är det ren pell-panna ingen ved?

Lurigt att man bara säljer pannor med trång brännkammare, kanke vill sälja ut lagren av(gamlapannor mest för olja)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det är nog till stor del den stora v-volymen samt att den kan va halvdåligt isolerad men det kan oxå vara så att tuberna är för grova så att det inte blir effektivt med låg effekt, Är igentligen anpassad för vedens rökgasvolym.. :?

Jag har en vedpanna som det är lite bök att shifta mellan ved/pellets i (ca 30 min)
I min panna märkte jag att verkningsgraden blev betydligt sämre då jag köde med låg effekt (värmen räcker knappt att värma röken) så brännaren ska gå på den effekten som pannan har som max märkeffekt vid pellets.. I min panna är max pellets effekt 16 kW o biomix är det 20 kW..

Varför dubbelpannorna kan va lite snålt isolerade kan va för att dom inte ska bli allt för skrymande, Dom är ju rätt stora ändå..
En kompis har en nibe alpha combi -03 o den kände jag va riktigt dåligt isolerad, Den va rätt varm utanpå plåtarna o pannrummet kunde man ha som bastu.. :oops:
Han kör pellets i ved delen då det va så litet utrymme i oljedelen, Nu kör han iof mest olja då han har åkeri som betalar..

Skulle det bli så du beslutar dej för en biomix så bör du kanske ta en större tank, Särskilt om den har 130 liters eldstad om du inte vill elda halvbrasor.. Min panna har 55 liters eldstad o den värmer tanken ca 50° utan värmeuttag så om man eldar för enbart vv så hade man kunnat ha 1000 l acktank..
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

:) Talade med Tomas stjernber på METROTERM ang panna:d2-miljö.hanskulle på ett möte ang panna,det fanns kanke funderingar att anpassa o utöka utrymmet i oljedelen på denna panna kanke oxå kan va nåt omden modifieras av dom så jag skulle ringa igen ang ärendet så jag får väl göra det i morron,känner iövrigt ej till pannan ,men kanke kan va inr.
Stor mässa att besöka vor inte så dumt!!
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Vad menar du Andre värmer 50gr/500 lit ack orkar den inte om du skulle ha 1000 lit pga värmeutaget eller?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Utan värme/vv uttag värmer 55 liter ved min acktank ca 50° (45-95°) på en full panna, Med 1000 l tank skulle det nästan behövas 2 fulla pannor..
Biomix rymmer tydligen 130 liter ved vilket gör att en full panna bör ladda 1000 l på en fyllning utan värme uttag så har du bara 500 l tank får du bara ladda en halv panna om du inte tar ut nån värme.. På vintern då det är riktigt kallt kan du säkert ladda pannan full med en 500 l tank utan att det börjar koka..

När ute tempen ligger på -20° o tanken är tom (500 l) får jag ladda pannan 3 ggr innan tanken är full, Hade ja haft en 1000 l hade det blivit ca 5 fulla pannor för att fylla tanken..
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

jo det är mycket att tänka på i det avseendet + platts oxå ,kanke panna med stor vatten volym då?
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Biomix, intressant panna, ingen på forumet som har en sådan????
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Kollat på värmebaronens alternativ ?

http://www.varmebaronen.se/produkter/pd ... folder.pdf

De brukar vara stabila och bra prissatta.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

Ser ut att vara en trevlig panna,undrar bara om en uppåtbrinnande brännare funkar bra i den, får kolla den oxå.
Skriv svar