Värmebeständig rostfri plåt
Värmebeständig rostfri plåt
Hej Alla !
Tänkte svara på Sverigebrännare tråden, men det gick ju inte idag.
Juggernaut, har rätt beteckning, MA253 heter den vanligaste värmebeständiga rostfria leg. plåten idag.
Alla gamla beteckn. med SS 23xx är borta, så även vanligt 1312 ( vanligt stålplåt).
Jag tror man börjar bli gammal...
Kan vara bra att veta, för oss hemmabyggare m.m.
Tänkte svara på Sverigebrännare tråden, men det gick ju inte idag.
Juggernaut, har rätt beteckning, MA253 heter den vanligaste värmebeständiga rostfria leg. plåten idag.
Alla gamla beteckn. med SS 23xx är borta, så även vanligt 1312 ( vanligt stålplåt).
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
6" dragregulator
Re: Värmebeständig rostfri plåt
Nja, SS 1312 mm (svartstål) försvann för över 15 år sedan som beteckning (enligt standard) men beteckningen används fortfarande av en del smeder/tillverkare när det pratar om stål......TJ skrev:Alla gamla beteckn. med SS 23xx är borta, så även vanligt 1312 ( vanligt stålplåt).
Däremot används fortfarande beteckningarna för rostfritt, SS 2333 och syrafast stål SS 2343. Standarden gäller fortfarande, den är ej indragen.
Men standarden för svartstålet (SS 1312 m.fl) är indragen. Idag heter stål som är likvärdigt den gamla beteckningen SS 1312, S235JRG2. Och för att ytterligare krångla till det lite till så hette detta stål Fe360BFN under en tid mellan de två tidigare redovisade beteckningarna men det slog aldrig ute hos stålentreprenörerna......
Sitter själv och skriver dessa beteckningar dagligdags på ritningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Enligt Damstahl i Sundvall som säljer RF plåt så har SS2333 och SS2334 försvunnit från deras beteckningar.
Jag ringde och frågade om detta imorse, inte pga av detta forum, utan för att göra en översättningslista till verkstaden, så att dom skulle veta.
Jag skriver oxå in beteckn. på mina ritningar, dock så använder jag dom galma SS2333 och SS2334 fortfarande.
Listan jag gjorde på förmiddagen ser ut så här.
Beteckningar Rostfritt:
Vanlig rostfri plåt
2333= 1.4301(Europa), 304(USA)
Syrafast rostfriplåt
2348= 1.4404(Europa), 316L(USA)
Värmetålig rostfriplåt
253MA
Enligt honom så finns inte motsvarigheten till SS2334 i deras plåtsortiment idag, utan 2348 är den vanligaste syrafasta som används.
Jag säger inte att din leverantör av RF oxå har tagit bort SS beteckn. men det har vår.
Jag ringde och frågade om detta imorse, inte pga av detta forum, utan för att göra en översättningslista till verkstaden, så att dom skulle veta.
Jag skriver oxå in beteckn. på mina ritningar, dock så använder jag dom galma SS2333 och SS2334 fortfarande.
Listan jag gjorde på förmiddagen ser ut så här.
Beteckningar Rostfritt:
Vanlig rostfri plåt
2333= 1.4301(Europa), 304(USA)
Syrafast rostfriplåt
2348= 1.4404(Europa), 316L(USA)
Värmetålig rostfriplåt
253MA
Enligt honom så finns inte motsvarigheten till SS2334 i deras plåtsortiment idag, utan 2348 är den vanligaste syrafasta som används.
Jag säger inte att din leverantör av RF oxå har tagit bort SS beteckn. men det har vår.
6" dragregulator
6" dragregulator
Standarden för SS 2333 resp. 2343 (SS 142333/142343) gäller fortfarande, senast reviderad 2002-11-15.
Men det behöver ju inte betyda att alla grossister säljer eller lagerför kvaliteten.
En del har väl anpassat sig till den europeiska marknaden. Därav de beteckningar som du redovisar, 1.4301 resp. 1.4404, men dessa är ju "snarlika"/likvärdiga/lika SS2333 resp. SS2343.
Så det skall fortfarande gå att använda de numera "gamla" beteckningarna SS2333/2343 men det är inte säkert att det står så på den plåt som man erhåller efter en beställning. Det är ju oftast fritt för grossisten att ersätta plåten med lika eller bättre kvalitet om man inte föreskriver annat.
Nu är jag sällan i kontakt med de olika leverantören utan vi bara skriver vilken plåtkvalitet som lägst skall användas och då är det oftast fritt att byta till likvärdig eller bättre plåtkvalitet.
Men det behöver ju inte betyda att alla grossister säljer eller lagerför kvaliteten.
En del har väl anpassat sig till den europeiska marknaden. Därav de beteckningar som du redovisar, 1.4301 resp. 1.4404, men dessa är ju "snarlika"/likvärdiga/lika SS2333 resp. SS2343.
Så det skall fortfarande gå att använda de numera "gamla" beteckningarna SS2333/2343 men det är inte säkert att det står så på den plåt som man erhåller efter en beställning. Det är ju oftast fritt för grossisten att ersätta plåten med lika eller bättre kvalitet om man inte föreskriver annat.
Nu är jag sällan i kontakt med de olika leverantören utan vi bara skriver vilken plåtkvalitet som lägst skall användas och då är det oftast fritt att byta till likvärdig eller bättre plåtkvalitet.
Moderator
Frågan kom upp igår, då mina ritningar hade SS2333 och SS2334.
Jag kommer att bara använda nya bet. på mina ritningar i fortsättningen, då jag inte vill skapa frågetecken när materialet ska plockas fram.
Vid denna leverans från Damstahl, så fanns både syrafast och vanligt i olika buntar, samt flera tjocklekar.
Då inte plåtarna kommer att ha SS2333 eller 2334 skrivet på dem, så tror jag att dom som ska tolka ritningarna uppskattar att man inte behöver översätta.
Jag kommer att bara använda nya bet. på mina ritningar i fortsättningen, då jag inte vill skapa frågetecken när materialet ska plockas fram.
Vid denna leverans från Damstahl, så fanns både syrafast och vanligt i olika buntar, samt flera tjocklekar.
Då inte plåtarna kommer att ha SS2333 eller 2334 skrivet på dem, så tror jag att dom som ska tolka ritningarna uppskattar att man inte behöver översätta.
6" dragregulator
6" dragregulator
Du verkar ha bra koll på grejorna. Vad sysslar du med?
Själv sitter jag som brokonstuktör, där vi är hårt styra av normer och krav.
Oops nu blev det lite utanför ämnet.......
Själv sitter jag som brokonstuktör, där vi är hårt styra av normer och krav.
Oops nu blev det lite utanför ämnet.......
Moderator
Brokonstruktör, då blir det mycket hållfasthet och nedböjning. Låter kul.
Vi bygger industri lackerings anläggningar, både pulver och våt.
Patronfilter för stoffavskiljning, cykloner m.m.
Stora industri ventilationsaggregat med enkel eller dubbel plattvärmeväxlare.
Rostfritt används framförallt i tvättarna. Vi bygger både kammartvättar, dopptvättar och tunneltvättar.
Ritningarna som jag hänvisar till i föregående inlägg har 5 kammare.
4 st i 2333 samt 1 st i syrafast, alla stegen(kammartvättar) byggs lika, så det gälller att inte tappa bort vilket som är syrafast
Vi bygger industri lackerings anläggningar, både pulver och våt.
Patronfilter för stoffavskiljning, cykloner m.m.
Stora industri ventilationsaggregat med enkel eller dubbel plattvärmeväxlare.
Rostfritt används framförallt i tvättarna. Vi bygger både kammartvättar, dopptvättar och tunneltvättar.
Ritningarna som jag hänvisar till i föregående inlägg har 5 kammare.
4 st i 2333 samt 1 st i syrafast, alla stegen(kammartvättar) byggs lika, så det gälller att inte tappa bort vilket som är syrafast

6" dragregulator
6" dragregulator
-
- Pannrumshärskare!
Lite fler frågor om rostfritt.
När jag skulle välja insattsrör så litade jag runt på olika stålkvaliteter, bl.a. för att olika tillverkare angav med olika standard.
Jag tyckte då att det verkade som om kvaliteterna sönder föll i understandarder. För på vissa sidor fanns det översättningstabeller och det fanns många 316L.
Vad är rostfritt?
Definierar standarderna detta?
För det är ju olika saker att motstå; syra korrosion (och det finns olika syror), basisk korrosion, och t.ex. klorider.
Värmebeständigt rostfritt stål, vad är det?
Det finns ju två (minst) olika faktorer; temperaturen det utsätts för på den varma sidan (om olika), och temperaturgradienten mellan varm och kall sida.
Varför rostfritt i brännkammaren på en varmluftspanna?
När jag skulle välja insattsrör så litade jag runt på olika stålkvaliteter, bl.a. för att olika tillverkare angav med olika standard.
Jag tyckte då att det verkade som om kvaliteterna sönder föll i understandarder. För på vissa sidor fanns det översättningstabeller och det fanns många 316L.
Vad är rostfritt?
För det är ju olika saker att motstå; syra korrosion (och det finns olika syror), basisk korrosion, och t.ex. klorider.
Det finns ju två (minst) olika faktorer; temperaturen det utsätts för på den varma sidan (om olika), och temperaturgradienten mellan varm och kall sida.
För att utreda specifika krav från kunder på olika material och kemikalier, så använder jag mig av både en duktig kemist, samt plåtleverantören.Erik skrev:Lite fler frågor om rostfritt.
Vad är rostfritt?
Jag låter hellre mina leverantörer utreda och komma med en rapport än att själv försöka tolka.
Inga lätta frågor/ funderingar du ställer.... Kanske någon annan har bättre insikt än jag.
Varmluftspannorna konstrerades någon gång på slutet femtio, början sextiotalet.
Det är flera år sedan vi tillverkade någon. Olja är inte riktigt i ropet just nu.
Själva värmeväxlaren byggdes mest i svartplåt.
Brännkammar insatserna var bara runda hålperforerade insatser som var tänkt som en utbytbar insats som skulle skydda resterande panna från den direkta lågan.
Värmebeständing RF plåt ska ha högre skalningstemp. än Cortenplåt.
Min far som var med och utvecklade varmluftspannorna säger att första insatserna gjordes i Corten, men dessa klarade sig bara några veckor.
6" dragregulator
6" dragregulator
Rostfritt är en djungel, dessutom är normerna av typen 2323/2333/2343/2353 m.fl ganska breda, ryms ett flertal olika blandningar inom dem med undertyper som är lämpliga för olika saker.
Löjligt krångligt.
Vi har specat att våra UV kammare (se www.raydar.se) skall vara utförda i lägst syrafast 2343 stål men ibland är de gjorda i 2353 också beroende på vad underleverantören för tag i till bra pris.
Vi har byggt dessa sedan 1966 och har under iaf dse senaste 15 åren råkat på riktig "skit" kvalite på bl:a 2343 ett par gånger.
Så de e inte lätt.....
Löjligt krångligt.
Vi har specat att våra UV kammare (se www.raydar.se) skall vara utförda i lägst syrafast 2343 stål men ibland är de gjorda i 2353 också beroende på vad underleverantören för tag i till bra pris.
Vi har byggt dessa sedan 1966 och har under iaf dse senaste 15 åren råkat på riktig "skit" kvalite på bl:a 2343 ett par gånger.
Så de e inte lätt.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Hej Snillet !
Det händer att jag köper pumpar av er !
Variscojet med försänkt pumphjul för att klara lite luft.
Lite utanför ämnet igen men.....
Det händer att jag köper pumpar av er !
Variscojet med försänkt pumphjul för att klara lite luft.
Lite utanför ämnet igen men.....
6" dragregulator
6" dragregulator
Bara för att det heter rostfritt stål så betyder det, precis som du säger, inte att det motstår allt...Erik skrev:Vad är rostfritt?
Tar du t.ex SS 2333 som är rostfritt och placerar det nära eller i havsmiljö så kommer det att rosta. I den miljön passar t.ex SS 2343 som är rostfritt syra fast mycket bättre.
Men som tidigare sagts rostfritt stål är en djungel med en massa olika legeringar på samma "grundmaterial".
Moderator
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Rostfritt är väl egentligen bara rosttrögt i de flesta fall.
Ofastast hivar man i lite krom och nickel i stålet så man får bättre beständighet mot rost. Det finns som påpekat vissa rostfria material som inte rostar särskilt lätt men lägg dem i saltvatten över natt och de är nästan borta.
253MA® C: 0.09 N:0.17 Cr:21 Ni:11 Mo:– Si:1.6 Ce:Ospec...
schysst sammansättning.
Ofastast hivar man i lite krom och nickel i stålet så man får bättre beständighet mot rost. Det finns som påpekat vissa rostfria material som inte rostar särskilt lätt men lägg dem i saltvatten över natt och de är nästan borta.
253MA® C: 0.09 N:0.17 Cr:21 Ni:11 Mo:– Si:1.6 Ce:Ospec...
schysst sammansättning.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Jag slog upp en gammal Avesta materialdata pärm på olika RF material.
Vanligt SSS2333 och -34 har en skalningstemp. i luft på 850°C.
253MA ligger på 1150 °C, vilket gör detta material till ett utmärkt stål att bygga pelletsbrännare och även brännkammarinsatser till oljeledade varmluftspannor.
Corten hittade jag inte uppg. men tror mig minnas att den är ganska låg, typ 500°, Cortens främsta positiva egenskaper är att det förseglar sig själv med ett tunt rostlager och får på så sätt ett effektivt rostskydds stopp. Pga inblanding av bla koppar.
Vanligt SSS2333 och -34 har en skalningstemp. i luft på 850°C.
253MA ligger på 1150 °C, vilket gör detta material till ett utmärkt stål att bygga pelletsbrännare och även brännkammarinsatser till oljeledade varmluftspannor.
Corten hittade jag inte uppg. men tror mig minnas att den är ganska låg, typ 500°, Cortens främsta positiva egenskaper är att det förseglar sig själv med ett tunt rostlager och får på så sätt ett effektivt rostskydds stopp. Pga inblanding av bla koppar.
6" dragregulator
6" dragregulator