Svart rök - bra förbränning?

alm
Prima virke

Svart rök - bra förbränning?

Inlägg av alm »

Hej alla
Har upptäckt konstig färg på röken ur skorstenen för första gången, är det normalt?
Idag hade vi soligt och 2+, kanske 2-5 sekundmeters vind, ingen arktisk vinter alltså,varför jag var ute på tomten under några timmar samtidigt som pannan gick för fullt. Jag tänkte jag skulle passa på att titta på röken och döm om min förvåning var den alldeles bolmande och svart. Det pågick kanske en halv minut, sen blev det ett ofärgat värmedaller istället.
Efter kanske en halvtimme var det helt plötsligt likadant igen, det pågick kanske en minut. Tilläggas ska att jag vid båda tillfällena kikade in i pannrummet genom fönstret och konstaterade att rökgastemperaturen låg på för mig normala 200 grader, lite drygt. Inget som kännetecknade stundtals sämre förbränning alltså.
Nu undrar jag om nån annan har samma erfarenhet, själv drog jag igång i september och har inte sett detta fenomen tidigare. Känner dock igen röken från vedeldartiden som dålig förbränning, men....
Tacksam för svar!
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är inte vid uppstart som röken kommer ?

Det brukar ryka en del vid uppstart, fast det brukar vara rätt grå rök, men det kan säkert skifta lite, tänkte eftersom det var en halvtimme mellan röken, men det är ju lite kort tid i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
pannlover
Entusiast!

ojämn förbränning

Inlägg av pannlover »

Hej! Ojämn matning kanske, det kanske kommer för mycket i mellanåt.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Dra loss fallschaktslangen och mäta skruvmatningen med en vikt, tex. en köksvikt. Den borde ge nästan exact mängd varje gång om du mäter varje 30 sekund. Kolla igen efter några timmer och repetera denna mängd för att kolla att inte skruvmatning plötsligt matar ut en massa spån eller pellets som ger svart rökgas och sämre förbränning. Jämn matning ger mera värma ut av pelletsen coh håller pannan ren.

Om matning är tex 80 gram per 30 sekund och är jämn, kan du då räkna ut att detta blir 9,6kg/timme och detta ger 45kW avgiven effekt per timme vid konstant matning, om man räknar pellets som har energivärde 4,7kW/kg. Om skruven endast går 25% av tiden för man räkna detta in, och då får man effekten som brännaren kör med, i detta tänkta fall 11,28 kW.

Om matning visar sig rimlig konstant, kan man ju ändra luftmängden på fläkten om denna visar sig att vara för låg. Annars får man kolla att pannan inte är tät och uraska denna.
Hälsningar Rolf i Matene AS, Norge
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Detta fenomen är övermatade brännares gissel.
Den dåliga konstruktionen på skruven gör att ena gången kommer lite pellets, nästa ingen pellets, nästa massor av pellets. Detta ämne har vi diskuterat flera gånger och väldigt ingående i detta forum.

Så det du har sett Alm
Jag tänkte jag skulle passa på att titta på röken och döm om min förvåning var den alldeles bolmande och svart. Det pågick kanske en halv minut, sen blev det ett ofärgat värmedaller istället.
Efter kanske en halvtimme var det helt plötsligt likadant igen, det pågick kanske en minut.
är helt normalt för VB och andra övermatade brännare.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
alm
Prima virke

Inlägg av alm »

Okej, tack för era svar.
Det låter helt rimligt som Kehnje säger då tillförseln på pellets i övermatad brännare är allt annat än jämn. Jag kan oxå tänka mig att det i vissa portioner innehåller en större mängd spån/finfraktion än andra, vilket säkert ger sämre förbränning.
Jag har som sagt inte sett detta fenomen tidigare, men det låter som det inte var sista gången. Ska för säkerhets skull kolla över matning/luftförhållanden så det inte blir värre p.g.a. dålig injustering.
Återigen, tack för era svar! :D
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

kenhje skrev: Detta fenomen är övermatade brännares gissel.
Den dåliga konstruktionen på skruven gör att ena gången kommer lite pellets, nästa ingen pellets, nästa massor av pellets. Detta ämne har vi diskuterat flera gånger och väldigt ingående i detta forum.

Så det du har sett Alm
är helt normalt för VB och andra övermatade brännare.
Övermatade utan internskruv kan förtydligas.
Dvs sådana som använder matarskruv som doserskruv.

Ex Baxi-Eurofire har en lösning på detta.
En tillsats med internförråd och kort doserskruv för att lösa detta.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Alternativet till doserare från Baxi är en extern matning som också doserer exact, det gör skruven på bilden til vänster, även vertikal dosering.

Hälsningar från Matene AS (Producent av vertikal pelletpump med exact dosering)
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har varit ute idag och kollat på röken under hela förbränningsförloppet och jag har lite blå rök vid start och sedan är det ingen synlig rök alls och jag har övermatad brännare ..och under dom fem åren jag har kört med pellets så har det varit rökfritt förutom vid start
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Då skall du vara glad notti för då har du fått en bra skruv. :D
Men jag gissar att du har ett litet luftöverskott om det ser ut så.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

kenhje skrev:Då skall du vara glad notti för då har du fått en bra skruv. :D
Men jag gissar att du har ett litet luftöverskott om det ser ut så.
luftöverskott ?
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

du skriver
har lite blå rök vid start och sedan är det ingen synlig rök alls
när jag har haft det så och röris har kommit och kollat har jag haft litet luftöverskott.

Är din trimmad med rökgasanalys instrument?
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
olle svensson
Gallringsobjekt

Inlägg av olle svensson »

Som jag förstår det så verkar det bero på den tekniken som togs fram på 80-talet med ett förbränningsrör och en "pelletshög".

Med den relativt låga temperatur man få i förbränningsröret på den gampa PelleX-brännaren så svalnar bädden för mycket när pelletsen kommer och då brinner det inte ordentligt och så kommer röken.

Kruxet med din brännare är att den inte klarar skruvens ojämna matning ordentligt. Försök se om du antingen kan korta av skruven så du får jämnare matning eller också försöka ändra skruvens lutning, eller se om du kan mata via ett mellanförråd närmare pannan och då använda en kortare skruv till brännaren.
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

kenhje skrev:du skriver
har lite blå rök vid start och sedan är det ingen synlig rök alls
när jag har haft det så och röris har kommit och kollat har jag haft litet luftöverskott.

Är din trimmad med rökgasanalys instrument?
Japp för 2-3 veckor sedan med instrument från KMP inkl installatör :lol: ..med andra ord var kompisen hit och fikade :wink: .
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

En del har det bra :D
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar