Elpannan spruckit=3 liter/min skvallerrör

Skriv svar
TJ
Stor entusiast!

Elpannan spruckit=3 liter/min skvallerrör

Inlägg av TJ »

Hej !

Vi har haft ett mindre droppande från vår elpanna hela vintern.
Då den pelletskonverterade gjutjärns vedpannan ej har någon varmvatten beredarkrets/ behållare så är vi beroende av elpannan oxå.
Gjutjärnspannan har en egen cirk. pump bara för att cirk. mellan el- och "vedpannan".

Nu har vi en ny ack. tank med slingor som står bredvid elpannan. men vi hade inte tänkt byta den precis nu...
Jag har inte hemma elpatroner och övriga delar som jag hade tänkt köpa innan rörmokaren kommer.

Förutom ett uppmätt läckage på 3 liter/ minut från skvallerröret så har trycket stigit från 8mVP till nästan 17mVP.

Jag slog på ett steg elvärme 9 kW för att kunna hålla närmare 60°C.
Igår kväll hade temp. sjunkit till 45°C fastän brännaren gick.

Jag ska ringa NVS rörmokare här i Burträsk under dagen, så hoppas jag att jag kan få hjälp att byta ut elpannan i början på veckan.

Hoppas bara att den inte blir värre..... innan dess. :?

Någon som har tips, eller varit med om detta ??
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Dum fråga men... har du kollat så att inte påfyllningskranen småläcker lite? Jag blev tvungen att toppa upp mitt system lite och innan jag fick stop på påfyllningen fick jag lov att ta till stort våld!

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Hej Jörgen !

Absolut ingen dum fråga.
Jag fick råd både på detta forum samt av min lokala rörmokare att kolla påfyllningsventilen.

Jag fick låna en propp som jag satte in istället för ett kopparrör fram till ventilen, så vi har inte haft någon påfyllningen ansluten i vinter.
Det har fyllt ändå :?
6" dragregulator
kurre_44
Stor entusiast!

Läckage från pannan.

Inlägg av kurre_44 »

Om en pannanläggning läcker från spillröret kan det bero på 2 saker.

1. Påfyllnadskran tätar inte helt utan det fylls på lite vatten hela tiden. ( inte så vanligt ).

2. Varmvattenberedaren i panna läcker och det kommer in vatten i pannans vattensystem från kallvattensystemet ( det vanligaste i gamla anläggningar ).
Detta beror på att vattentrycket i kallvattnat är 3-7 Kg men trycket i pannsystemet är bara 0,5-1 Kg.

Att inte pannan kommer upp i temperatur beror på att det fyller på kallt vatten hela tiden och brännaren hinner inte med att värma 3 L per min.
Åtgärd :idea:
Stäng av påfyllnadskranen för kallvatten in till varmvattenberedaren i pannan och öppna den bara när du behöver varmvatten till du bytt den trasiga elpannan.
:!: VARNING. Tänk på att att om det läcker in pannan vid öppen kran så kommer det att läcka in pannvatten i varmvattensystemet om kallvattenkran är stängd. Stäng därför inte kallvattenkranen helt utan låt det läcka lite i spillröret. Öppna inte heller någon varmvattenkran i huset förrän kranen till påfyllningen har öppnas :!:
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
TJ
Stor entusiast!

Re: Läckage från pannan.

Inlägg av TJ »

kurre_44 skrev:Åtgärd :idea:
Stäng av påfyllnadskranen för kallvatten in till varmvattenberedaren i pannan och öppna den bara när du behöver varmvatten till du bytt den trasiga elpannan.
:!: VARNING. Tänk på att att om det läcker in pannan vid öppen kran så kommer det att läcka in pannvatten i varmvattensystemet om kallvattenkran är stängd. Stäng därför inte kallvattenkranen helt utan låt det läcka lite i spillröret. Öppna inte heller någon varmvattenkran i huset förrän kranen till påfyllningen har öppnas :!:
Du har helt rätt, jag fick tag i en lokal rörmokare.
Han tyckte att jag kunde stänga kallvatten påfyllningen till varmvattenberedaren åtminstone på natten.
Även på dagen om det behövs. Men då utan att öppna varmv. kranarna.
Mitt tryck i radiator kretsen brukar vara 8mVP= 0.8kg(bar). Att ha nästan 17mVP känns inte bra....

Min tanke före detta inlägg var att stänga huvudkranen in i fastigheten, men då förlorar man även kallvatten till toaletter och kranar helt i onödan.

Tack för hjälpen.
6" dragregulator
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

Uppföljning från gårdagen.

Inatt har vi haft helt stängt påfyllningen.

Nu har jag stryp ner påfyllningsventilen så att det finns varmvatten i kranar och dusch, även om det inte är något större flöde.
Läckaget är nere på nästan dropp nivå.

Mycket bra kompromiss på en trasig panna.
Läget under kontroll för tillfället.

Pannbyte från elpanna till 750L ack. tank med dubbla slingor och två elpatroner är tänkt på torsdag.
6" dragregulator
Skriv svar