Hur gör man för att inte skita ner så enormt..?
Hur gör man för att inte skita ner så enormt..?
Skulle vara kul att höra hur andra gör när ni sotar ur pannan för att inte skita ner så oerhört. Om det finns några smarta knep man kan ta till. Dela gärna med er om ni gör på något smart sätt. Tjena.
Jag antar att det beror lite på hur pannan är utformad (och pannrummet), för egen del så tycker jag inte det är några problem alls, det blir lite sot på golvet framför pannan under luckorna, men det är det enda.
jag öppnar sotluckan på rökröret, spjället i pannan och in med stora borsten och borstar rent där inne (aska och sot som kommer ut där hamnar ovanpå pannan), sen suger jag bort all aska och sot som finns där, tillbaka med luckan och sen upp med pannluckorna och borsta rent där inne på väggarna, bort med brännaren och suga upp askan, sen borsta där inne också och sist suga upp alla aska och sot, sen är det klart, tar en kvart ungefär.
Någon gång ibland så tömmer jag brännaren och går lös med stålborsten där inne, eventuellt lite tryckluft ner genom fallröret, blåser rent som bara den, men brännaren rör jag inte så ofta, det behövs inte.
jag öppnar sotluckan på rökröret, spjället i pannan och in med stora borsten och borstar rent där inne (aska och sot som kommer ut där hamnar ovanpå pannan), sen suger jag bort all aska och sot som finns där, tillbaka med luckan och sen upp med pannluckorna och borsta rent där inne på väggarna, bort med brännaren och suga upp askan, sen borsta där inne också och sist suga upp alla aska och sot, sen är det klart, tar en kvart ungefär.
Någon gång ibland så tömmer jag brännaren och går lös med stålborsten där inne, eventuellt lite tryckluft ner genom fallröret, blåser rent som bara den, men brännaren rör jag inte så ofta, det behövs inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har det inte kul
, pannrum på typ 2x1.2 meter. cirka 25cm från baksida brännaren till väggen. Lucka ovanpå pannan baktill som man måste dra upp plåt ur å sota av samt sota ned i hålet. Det är inte många centimeter mellan pannan och väggen som jag måste klämma mig emellan för att komma åt den luckan ovanpå.
Usch å fy för oljepanna-pannrum modell 60-70 tal säger jag bara.
Min sotare håller med mig å det grövsta
, skulle aldrig bli godkänt idag säger han.

Usch å fy för oljepanna-pannrum modell 60-70 tal säger jag bara.
Min sotare håller med mig å det grövsta

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Samma här.André skrev:Jag kör rökgasfläkten på max under sotningen så då får man inget damm i pannrummet..
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Jag klarar mig galant med en sopborste och -skyffel till att städa med efteråt. Mitt "pannrum" är mellan TV-rummet och badrummet/tvättstugan och hela källaren är fullkaklat.
Jag skyfflar ur askan med den lilla spade jag har gjort till detta, skrapar rent väggarna med skrapen jag gjorde till det samma, allt skyfflas till min 10L galvaniserade hink och står i 24 timmer innan jag försiktigt skyfflar det till en gammal pelletssäck som jag har i min fina metalltunna.
Baffelplåterna dunkar jag av lite lätt inne i pannan, skrapar rena dom över hinken och lägger dom på veckoförrådsställningen under resten av städtiden.
Ibland kan det bli lite skit på golvet men då jag kan rulla undan mitt veckoförråd + brännare är det bara att sopa lite, sedan är det klart!
Tar golvet som vanligt vid den normala dammsugning, nemas problemas.
Jag skyfflar ur askan med den lilla spade jag har gjort till detta, skrapar rent väggarna med skrapen jag gjorde till det samma, allt skyfflas till min 10L galvaniserade hink och står i 24 timmer innan jag försiktigt skyfflar det till en gammal pelletssäck som jag har i min fina metalltunna.
Baffelplåterna dunkar jag av lite lätt inne i pannan, skrapar rena dom över hinken och lägger dom på veckoförrådsställningen under resten av städtiden.
Ibland kan det bli lite skit på golvet men då jag kan rulla undan mitt veckoförråd + brännare är det bara att sopa lite, sedan är det klart!
Tar golvet som vanligt vid den normala dammsugning, nemas problemas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är för oss som har dåligt drag, Sitter en fläkt uppe på skorsten..nissebrun skrev:Förlåt en novis men rökgasfläkten...? Vad är det och var sitter den monterad ? Jag har en Ivabo villa monterad i en ctc-total -82 och jag tror nog inte att jag har någon rökgasfläkt.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ok. Då vet jag vad det är. När jag fick min anläggning installerad så sa han att det var bra drag i skorstenen. Om man nu kan lita på det....Så här i efterhand så undrar jag om han var så duktig egentligen. Jag menar....bara sätta in en anläggning och sen inte göra några justeringar alls trots att t.ex. rökgastempen var 440 grader. Det har jag ju lärt mig här på forumet att inställningar alltid måste göras beroende på hus, skorsten mm.
Nu har jag ändrat om en hel del värden och jag tycker nog att det verkar fungera bättre.