Skorsten inne eller ute?? Skillnad???

Skriv svar
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Skorsten inne eller ute?? Skillnad???

Inlägg av Said »

Hej

Vad är det egentligen för skillnad mellan att ha skorstenen inne eller ute.
Jag har nämligen möjlighet att ha en utomhusskorsten och undrar vad för och nackdelarna är.
Vad vinner man med det ena som man förlorar med det andra??

Det ska kanske nämnas att det är en econompannan som ska installeras och att utseendemässigt kommer det inte att skilja mycket mellan allternativen.


Tack på förhand.
Said
750 tank med pelletspanna........
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Vad jag kan förstå ska du montera endera varianten och har ingen du kan använda idag?
Jag vill påstå det beror på vilken typ du tänker montera, stål/tegel/modul då olika material har olika egenskaper. Det är ju kondensen som är den största boven och det bör ju vara så att en extern skorre kyler rökgaserna mer då det är utomhustemperatur från rökröret och ända upp till toppen, tempen måste bli lägre i toppen än om man har en intern skorre.
Själv har jag en SEM modulskorre externt monterad. Det glaserade innerröret är isolerat med 50 mm stenull och utanpå det en Leca-mantel. Jag har aldrig under 10 år haft problem med kondens oavsett rökgastemperaturer, men en stor del i det har oxå diametern som är hela 160 mm (körde ved tidigare). Det gör att draget blir rejält och, säger sotaren mindre kondensproblem.
Så det beror som sagt på flera faktorer vilket som är bäst. Det är ju dock smidigare att montera en externt och slippa takgenomföringar.
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

När jag byggde huset ställde jag en Isokernskorsten (heter något annat nu) ute, längs ena gaveln.
Det har fungerat problemfritt.

Jag har sett så många gamla spruckna skorstenar inomhus, så jag tänkte att det skulle bli enklare underhåll om 100 år. Förutseende till max!

Med intensiv eldning varannan dag har man inte så mycket nytta av spillvärme från en murstock.
Hustrun säger att enda problemet är att den inte blivit målad.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Said
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 11 mar, 2006 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Said »

alm skrev: Så det beror som sagt på flera faktorer vilket som är bäst. Det är ju dock smidigare att montera en externt och slippa takgenomföringar.
Det är en av anledningarna till att jag har utvändigt som allteranativ.

Hur är det med sotning av utvändig?
Är det inte så att den kan sotas nerifrån??

Det är en stålskorsten jag tänkt mig och den ska gå längst gaveln.

Said
750 tank med pelletspanna........
alm
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 13:19
Ort: Mitt-i-Skåne

Inlägg av alm »

Said skrev:
alm skrev:

Hur är det med sotning av utvändig?
Är det inte så att den kan sotas nerifrån??


Said
Min externa sotas från toppen, har för mig jag pratade med sotaren om någon fast anordning som via wire kunde spela en viska med lod i skorren varpå sotaren kunde stå på backen, men min dåvarande skorstensfejarmästare ville gärna att det skulle gå till som det alltid gjort...
* CTC 1100-93, VB Bio -06 + eget bulkförråd, 1,7 m skruv, direktmatning. F.n. Neova pellets.
* Tidigare 35 kW vedpanna, 2,5 m3 acktankar, 35 m3 alved
Skriv svar