sämre kvalite tycker jag

Skriv svar
Starne
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 15 feb, 2007 21:07

sämre kvalite tycker jag

Inlägg av Starne »

Jag har fått en ny sändning med pellets från Agrol men jag tycker att den är mycket sprödare och det blir så mycket spån i förrådet. Är det någon annan som har märkt detta? Förra leveransen fick jag i oktober
torsby TB Mini CTC266 -78 170kvm
Thomas
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 06 feb, 2004 00:41
Ort: Söderköping

Inlägg av Thomas »

Se mitt inlägg i denna tråd
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5800
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Jag själv tillverkar pellets i mindre skala.
Dock är maskinparken väldigt modern och helt PLC-styrd.
Kan därmed korrigera kvalitetsavvikelser på spånen.

Men det är långt ifrån alla som kan det. Oftast är det en kvarn som maler materialet som sedan blåses till en cyklon och därefter matas in i pressen.

Är materialet för torrt, så kommer pelletsen ej att binda ordenligt och den smular lätt samt blir dammig.

Likaså när man startar upp pressen, innan den har kommit upp i rätt temp. ( tar ca 1 timma ) under den tiden blir pelletsen av lite sämre kvalite.

Under rådande tider, då det går att sälja hur mycket pellets som helst, så den sämre pelletsen blandas säkert i den bra.

Detta kan medföra att det blir några pallar då och då som är av lite sämre kvalite.

Själv sorterar jag alltid bort den sämre pelletsen , maler om den i kvarnen och in i pressen igen.
Sintringen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 10:58
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Sintringen »

Man blir riktigt sugen på att se bilder av detta., kan du inte slänga in ett kollage?
__..__..Det Brinner i knutarna..__..__
Kamin: PellX- Classic. (2007-Digi-termo)
91-92% vgrd {driftstopp under 2008 = 0}
Neova 6mm (och nöjd)
2 Plan: 120 Kvadrat fd Direktel. (Självdrag)
NIBE- 120 L Vv Beredare i källaren (+65c) (vit)
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

I leveransen från Agrol jag fick i början Januari så var det ruggigt mycket spån, måste rensa skruven varannan vecka nu, har aldrigt behövt rensa den förut =/
deleted
mrsmp
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 24 nov, 2006 19:47

Inlägg av mrsmp »

Danne82 skrev:I leveransen från Agrol jag fick i början Januari så var det ruggigt mycket spån, måste rensa skruven varannan vecka nu, har aldrigt behövt rensa den förut =/
Det är många som verkar ha samma erfarenhet.....men är det någon som kontaktat säljaren & klagat?
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Danne82 skrev:I leveransen från Agrol jag fick i början Januari så var det ruggigt mycket spån, måste rensa skruven varannan vecka nu, har aldrigt behövt rensa den förut =/
Jag köpte 6 pallar på en gång då samma dag från Booforsjö och hade råkat en hel pall med mkt spån i och körde ändå men jag fick justera lite lut ner några grad skruven och det drog med spån och brann helt gick bra utan driftstopp har jag haft. Nästa pall blev helt fin så jag luta tillbaka skruven just. Min normal just ligger på strax 45º hade 40º då med spån i.
Återstå har jag tre pallar kvar, så jag vet inte vad finns innehåll de. Hoppas jag att de tre inte finns spån.

Så kanske du kan prova, om du vill, luta lite ner skruven, men kolla så att inte blir för mycket dos, så justera lite sänka på bränsle.

PS. jag har städat min Mafa miniförråd sist i somras. Haft mycket spån men jag har råkat blev tomt i förråd (glöm fylla pellets) då såg jag nere i botten då knappt lite spån kvar.

En tillägg vill jag fråga varför folk tjatar om att bli för mycket spån där slutna förrådet när man se och en del drift problem.
Kan ha med att göra hur man har ställt luta skruven. Flesta har hänga med kedjor så är väl enkel att flytta några öglor och se vilken är bättre, så eliminera spån bort. Det är vad jag tro.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

Köpte också från Agrol i Dec , har stora problem med sintring nu.
Verkar vara dålig kvalite.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Skriv svar