Vilken brännare til Albin Futuric+
Vilken brännare til Albin Futuric+
Hej
Jag har idag en Albin Futuric+ Olja/el panna från 97. Jag vill kasta ut min gamla oljebrännare och byta till en Pelletsbrännare.
Jag kollar just nu vilken brännare som skulle kunna passa i min panna.
Är det någon som har något förslag?
Jag funderar just nu på Baxis Eurofire eller Värmebaronens Viking Bio.
Jag har idag en Albin Futuric+ Olja/el panna från 97. Jag vill kasta ut min gamla oljebrännare och byta till en Pelletsbrännare.
Jag kollar just nu vilken brännare som skulle kunna passa i min panna.
Är det någon som har något förslag?
Jag funderar just nu på Baxis Eurofire eller Värmebaronens Viking Bio.
Thermia Albin Futuric+ -97
Benetone oljebrännare (kastas snart ut)
-
- Gallringsobjekt
-
- Pannrumstomte!
SB 15 är väl ett sällsynt dumt köp om man kan få en Roslagsbrännare för nästan samma pengar.olle svensson skrev:Varför betala mer än nödvändigt? Har du undersökt om sb15 passar ?
Roslagsbrännaren är ju faktiskt helt ok.
Kolla gärna med Allmänna Reklamationsnämnden vad de anser om Sverigebrännaren SB15.
http://www.expressen.se/1.318630
Ett annat alternativ är ju faktiskt en begagnad Janfire Flex för ca 13-15 tusen eller beg Iwabo Villa för ca 10 tusen. Dessa två kan utrustas med original lågriktare och original förlängningsstosar så de passar alla pannor.
De är mina favoriter för de är mkt driftsäkra och flexibla.
Thermia och Ecotec brukar gå att hitta för ca 10 tusen men de brinner spikrakt upp och det passar inte alla pannor tyvärr.
Pellx brukar också gå att hitta för ca 8 Tusen och den brinner framåt enbart.
Jag hade med 100% säkerhet satsat på en begagnad brännare till en gammal panna. Har installerat många begagnade brännare åt vänner, bekanta och grannar och egentligen aldrig fått ett problem som kostat mer än 1000 kr i reservdel.
När du tröttnat på panna du har är den begagnade självinstallerade kvalitetsbrännaren redan avbetald och har fortfarande ett bra andrahandsvärde. Min begagnade Janfire Flex-A sålde jag efter 18 månader för samma pengar som jag köpt den för.
Viking Bio som du själv nämner är väl iofs inget större fel på men den är definitivt i nedre skalan av långlivade produkter. Det brinner upp lite väl mycket på den för att det ska passa allas smak. Skulle med gott samvete kunna säga att den efter fem år trots sitt låga pris blivit lika dyr eller dyrare än en brännare med högre försäljningspris.
Baxis Eurofire är helt ok och är trots sitt högre utgångspris förmodligen kanske det klokare köpet av dina två alternativ på nya brännare.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Det lutar mot en Baxi Eurofire eller Janfire Flex-a.
Begagnat är ett intressant val om man fick
tag i någon bättre beg. eller någon som var DEMO körd.
SB15 har jag fått dåliga "vibbar" om så den är inte intresssant för min del.
Jag kommer inte köpa min förrän om en månads tid så jag är intresserad av fler förslag.
Begagnat är ett intressant val om man fick
tag i någon bättre beg. eller någon som var DEMO körd.
SB15 har jag fått dåliga "vibbar" om så den är inte intresssant för min del.
Jag kommer inte köpa min förrän om en månads tid så jag är intresserad av fler förslag.
Thermia Albin Futuric+ -97
-
- Pannrumstomte!
Nu vet jag inte hur Baxi brännaren åldras och klarar eldning under många år men jag har inte hört något om att den skulle vara känslig i alla fall.
Flex-A vet jag garanterat klarar många år. Janfire lämnar ju fem års Garanti och det gör de knapppast om det skulle kosta dem något nämnvärt i delar.
Jag har en bekant som kör med en Gul äldre flex från -97, han har bara bytt roster 2-3 gånger annars har det tuffat på.
Jag har många vänner och bekanta som kör med Flex-A (blå) och det spelar ingen roll hur gamla de är, det händer inte ett smack med dem.
Det enda man ska tänka på är att betala efter skick, dvs svettigt roster och kass tändspiral = avdrag på 500 kr resp 350 kr.
Är Styrboxen uppdaterad och brännaren utrustad med flamvakt så är det ett stort plus. Detta är original efter 2002 och kostar annars ca 1100 kr för ett uppdateringskit.
En vettig Flex-a från 2002 och fram brukar på Blocket ligga på 15 tusen, med ovanstående brister eller äldre ouppdaterade exemplar ska man inte ge mer än ca 13 tusen för.
Mvh
Flex-A vet jag garanterat klarar många år. Janfire lämnar ju fem års Garanti och det gör de knapppast om det skulle kosta dem något nämnvärt i delar.
Jag har en bekant som kör med en Gul äldre flex från -97, han har bara bytt roster 2-3 gånger annars har det tuffat på.
Jag har många vänner och bekanta som kör med Flex-A (blå) och det spelar ingen roll hur gamla de är, det händer inte ett smack med dem.
Det enda man ska tänka på är att betala efter skick, dvs svettigt roster och kass tändspiral = avdrag på 500 kr resp 350 kr.
Är Styrboxen uppdaterad och brännaren utrustad med flamvakt så är det ett stort plus. Detta är original efter 2002 och kostar annars ca 1100 kr för ett uppdateringskit.
En vettig Flex-a från 2002 och fram brukar på Blocket ligga på 15 tusen, med ovanstående brister eller äldre ouppdaterade exemplar ska man inte ge mer än ca 13 tusen för.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumsnisse!
Jag håller med elvis "Dumt köp"olle svensson skrev:Varför betala mer än nödvändigt? Har du undersökt om sb15 passar ?
Olle Svensson. Du är ingen fackman som rekomenderar sb-15 (Sverige Brännaren) här på forumet.Dessutom använder du brännaren själv i ditt eget hus???
Sakkunniga råder i alla fall villa ägare att installera godkända produkter som ex. P-märkning.
Fortsätter du med att rekommendera denna brännare här på forumet kommer du bara att få motgångar....
Sverigebrännaren kommer aldrig att klara en P-märkning som brännaren är konstruerad i dagsläget..
Ved Profilen..
Jag skulle inte ens montera denna brännare om jag så fick betalt det dubbla vad denna kostar ut på marknaden Olle Svensson!olle svensson skrev:Varför betala mer än nödvändigt? Har du undersökt om sb15 passar ?
Hur ärlig är verkligen den företagaren som säljer denna brännare, när man inte följer ARN:s beslut.