Hur ska jag utforma och placera min asklåda?

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!

Hur ska jag utforma och placera min asklåda?

Inlägg av johansjostrand »

Bild

Jag har tänkt att modifiera eldstaden i min Nibe Combi för pelletseldning. För att underlätta uraskningen har jag tänkt att svetsa ihop en asklåda som ska stå i botten av pannan. Jag undrar hur den ska utformas och placeras för bästa funktion.

Alternativ 1 är det absolut enklaste. Jag plockar då bort de horisontella rosterstenarna och ersätter dem med en asklåda av samma mått. Har hört att den mesta askan hamnar längst in i pannan. Det låter ganska logiskt. Men kommer det bli några problem i och med att rökgaserna måste "virvla" omkring ett halvt varv för att kunna sugas ut under lådan och lämna pannan?

Alternativ 2 ersätter all keramik och det medför att asklådan blir betydligt större. För att hindra att askan lägger sig lägst fram och täpper till enda vägen ut ur eldstaden kommer en plåt monteras där askan tvingas ner i lådan medan rökgaserna då smiter under. Kommer detta alternativ att fungera över huvudtaget. Eller följer askan med under plåten och täpper igen rökgången i alla fall?

I båda fallen kommer asklådan att vara mycket enkel att dra ut genom den nedre luckan i pannan. Skillnaden är ju mängden aska samt vilken funktion som verkar bäst
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rent spontant så känns alt. 1 som det bästa alternativet trots den mindre asklådan. Det ser ut som om rökgaserna får en bättre väg där än i alt. 2.

När du sedan utformar asklådan så tänk på att du helst skall kunna få ut den genom den undre luckan utan att behöva demontera brännaren. Detta underlättar mycket när du bara skall tömma aska. Man sotar ju inte varje gång som man tömmer askan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar