Elpatroninställningstemp..

Skriv svar
ronald
Pannrumstomte!

Elpatroninställningstemp..

Inlägg av ronald »

Tjena!
Grannen har nyss kopplat in en p-brännare i en gjutjärnspanna.men han
tycker att det går mycket el ändå.=..Han har 1 st acctank med 2 patroner
Vad skall dom stå på han har sina på 65 C ...Jag trodde att dom kanske slår till när det används mycket vv mm,(,min egen panntemp brukar gå ner till 60 gr när det duschas osv
Är det nån som vet vad patronerna skall stå på. (Så bara pelletsen genererar.. så att säga..Patronerna om det blir nåt fel el dyl..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Det beror ju på hur det är inställt.
Själv har jag elpatronen på 60 grader och den slår bara till när Alzheimer inte har fyllt på pellets...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena!
Enligt honom skall brännaren gå mellan 65-85.Han har en sprillans px-21
Men han tyckte att han fick en (mindre) men saftig elräkning och frågade sedan om det kunde stämma..(Jag tyckte pelletsförbr.var OK.)Dom har
grymt varmt i huset jämfört med mig...
Men han kanske ska ställa ned (Installatören tyckte 65 C....?Men går inte
patronen in och stöttar då...Ja jag vet inte?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om brännaren startar på 65°C och elpatronen likaså kommer elpatronen ALLTID att starta när brännaren startar och den jobbar på att få temperaturen upp.

Elpatronen ska självklart starta vid 60°C eller liknande, den ska bara hjälpa till/ta över när pelletsen inte räcker till eller inte fungerar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja!då skall jag hälsa att han skall ställa ned till 60 C på patronerna..

Grannen! tackar och hälsar....

(Ps. jag har lovat honom en pay off tid på "klabbet" på 3-4 år hoppas man inte lovat för mycket!) :roll: :lol: Fast han får ju motion och träning
inte att föringa förståss....bära småsäck ,böja knän vid sotning mm det
stärker både kropp och själ...Frugan hanns får hjälpa till (hon slipper springa till gymet....mm=snabbare pay off.det med... :lol:

Mvh ronald
Skriv svar