Lufta pannan?
Lufta pannan?
Hej!
Min Biomatic 20 "bubblar och pyser". Vad kan det bero på? Det bubblar inte i radiatorerna och jag har luftat vid expansionskärlet. Någon som har en idé vad det kan bero på? Eller ska den ha lite pysande ljud för sig. Panntemeraturen är ställd till 80 grader.
Min Biomatic 20 "bubblar och pyser". Vad kan det bero på? Det bubblar inte i radiatorerna och jag har luftat vid expansionskärlet. Någon som har en idé vad det kan bero på? Eller ska den ha lite pysande ljud för sig. Panntemeraturen är ställd till 80 grader.
Thermia Biomatic 20+ samt Pellistore 3ton
/PO
/PO
Bubblande ljud tycker jag tyder på stora ångblåsor som bildas inne i pannan, vilket kommer en stund efter det pysande ljudet, kan det vara det som jag vill kalla "sjudande" ljud, liknande det som kommer från kastrullen på spisen en stund innan det börjar koka? Vilket tyder på för hög vattentemp i pannan vid rådande vattencirkulation. Sänker du panntempen lite så tror jag att ljudet försvinner, förutsett att det är avluftat ordentligt osv. Elberedare kan ha ett "sjudande, pysande" ljud när det kommer upp i högre temp. Det är lättare att höra på en elberedare eftersom de inte har någon fläkt som väsnas. Om du vill kan du meddela mig om du vill att jag skall komma och lyssna, bor ju inte så långt bort, en kopp/mugg kaffe vill jag ha för besväret...
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Tack för tipsen. Jag stängde av cirkulationspumpen och luftade ytterligare ett par gånger och nu är pannan tyst. Antingen var det att man skulle stänga av cirkulationspumpen för att lufta som löste problemet, eller också så var det "skit bakom spakarna" tidigare.
Hursomhelst tack! Fascinerande vilken styrka ett sådant här forum har där man kan kan lära av varandra! Speciellt tack för erbjudandet att komma och titta, men vi får spara den koppen kaffe till nästa problem...
Hursomhelst tack! Fascinerande vilken styrka ett sådant här forum har där man kan kan lära av varandra! Speciellt tack för erbjudandet att komma och titta, men vi får spara den koppen kaffe till nästa problem...

Thermia Biomatic 20+ samt Pellistore 3ton
/PO
/PO
-
- Frö
Hej
Jag har åxå bubbelljud, men inte från pannan, utan ifrån vissa radiatorer, samt i ledningarna inne i väggen.
Detta uppkommer när någon tappar varmvatten. Det hörs, som sagt inte i alla utan i rummen rakt över pannrummet, samt våningen över (2a vån).
Alla element är luftade. så ingen luft finns där iallafall...
Jag har en 1 år gammal CTC Ecoflex. Cirk.pumpen är inställd på 1a läget.
Huset är byggt 47, så jag antar att ledningarna är ordentligt tilltagna i diameter...
Undrar även vad Ronald ovan menar med att stänga av pumpen (cirk.pumpen antar jag), och lufta vid expansionskärlet. Jag menar; hur gör jag rent praktiskt...??
Om någon har tips så mottages det tacksamt.
Jag har åxå bubbelljud, men inte från pannan, utan ifrån vissa radiatorer, samt i ledningarna inne i väggen.
Detta uppkommer när någon tappar varmvatten. Det hörs, som sagt inte i alla utan i rummen rakt över pannrummet, samt våningen över (2a vån).
Alla element är luftade. så ingen luft finns där iallafall...
Jag har en 1 år gammal CTC Ecoflex. Cirk.pumpen är inställd på 1a läget.
Huset är byggt 47, så jag antar att ledningarna är ordentligt tilltagna i diameter...
Undrar även vad Ronald ovan menar med att stänga av pumpen (cirk.pumpen antar jag), och lufta vid expansionskärlet. Jag menar; hur gör jag rent praktiskt...??
Om någon har tips så mottages det tacksamt.
Hus: 130 kvm + 68 kvm källare
Panna: CTC Ecoflex sedan november 2006
9 m skorsten, Ø100 mm Cromaflex-insatsrör
Veckoförråd: Lastpall + 5 kragar
Panna: CTC Ecoflex sedan november 2006
9 m skorsten, Ø100 mm Cromaflex-insatsrör
Veckoförråd: Lastpall + 5 kragar
Att det låter när någon tappar vatten kan du nog inte göra så mycket åt, det hörs i alla hus i mer eller mindre omfattning.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jo jerker!Det var sommar och jag undrade nog bara om paer hade stängt av pumpen...
Sen skrev han(hon)om att lufta vid expkärlet...undrade nog hur det skulle gå till....?
Angående pumpen om den skulle varit på så var det nog ett tappat tryck och
luft i ledningarna...Kanske det bara var en motionskörning då kan det bubbla ganska bra i ledningarna sommartid....om man haft den avslagen en längre tid....Jag håller med att jag skrev lite luddigt man kanske hade lite
sting...(.Det vart ganska luddigt det här med..
Mvh ronald
Sen skrev han(hon)om att lufta vid expkärlet...undrade nog hur det skulle gå till....?
Angående pumpen om den skulle varit på så var det nog ett tappat tryck och
luft i ledningarna...Kanske det bara var en motionskörning då kan det bubbla ganska bra i ledningarna sommartid....om man haft den avslagen en längre tid....Jag håller med att jag skrev lite luddigt man kanske hade lite

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers