Jag är (vilket har framgått) total novis och har ännu inte köpt varken brännare eller pellets, men kommer nog att välja Janfire flex-a. Jag har förstått att det finns pellets i 6 mm och 8 mm, men det står inget på Janfires hemsida om vilken storlek man kan använda. Kvittar det, går det lika bra med båda?
Efter att ha läst om kvalité funderar jag på Laxå pellets (man ska ju ha hemma innan installationen av brännaren), men ser ingenstans vad den har för storlek. Någon som vet?
Förresten, tack för alla svar på mina andra novis-frågor!
Det här med storleken...
-
- Pannrumstomte!
Hej,
Janfire äter både 6 och 8 mm pellets, spelar ingen roll vilket.
(På 90 talet så fanns det också 10 mm pellets vilket också funkade i Janfire)
Generellt är det så att 8 mm används mest till pelletsbrännare och 6 mm används mest till kaminer. 8mm är oftast avsevärt billigare då det är den vanligaste sorten. Skulle du dock hitta någon billig leverantör av 6 mm som importerar från baltikum ( vilket är nära dig) så går det utmärkt att köra på det.
Generellt när man beställer ex 4 pallar pellets så utgår man från att det är 8mm.
Man får vara väldigt tydlig med att man vill 6mm om man nu skulle vilja ha det.
Mvh
Janfire äter både 6 och 8 mm pellets, spelar ingen roll vilket.
(På 90 talet så fanns det också 10 mm pellets vilket också funkade i Janfire)
Generellt är det så att 8 mm används mest till pelletsbrännare och 6 mm används mest till kaminer. 8mm är oftast avsevärt billigare då det är den vanligaste sorten. Skulle du dock hitta någon billig leverantör av 6 mm som importerar från baltikum ( vilket är nära dig) så går det utmärkt att köra på det.
Generellt när man beställer ex 4 pallar pellets så utgår man från att det är 8mm.
Man får vara väldigt tydlig med att man vill 6mm om man nu skulle vilja ha det.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Tjena! Min px-21 den inte bara slukar 6-8 mm den förbrännaren dom små rackarna till minsta beståndsdel också
Lycka till ronald

Lycka till ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers