Vattentrycket i systemet faller....
Vattentrycket i systemet faller....
Har noterat under sommaren att jag tappar trycket i systemet. Det borde väl vara normalt i och med att temperaturen sjunker i radiatorsystemet men när jag kollade idag stod vattentrycket på noll på både pannan och på expansionskärlet (tryckkärl bredvid pannan).
Under sommaren har cirkulationspumpen och shunten var stängda men det borde väl inte påverka expansionskärlet i alla fall?
Det räcker att fylla på ytterst lite vatten för att komma upp i 1 bar. Jag har inte märkt att jag skulle ha en läcka någonstans.
Ska det vara så här?
Under sommaren har cirkulationspumpen och shunten var stängda men det borde väl inte påverka expansionskärlet i alla fall?
Det räcker att fylla på ytterst lite vatten för att komma upp i 1 bar. Jag har inte märkt att jag skulle ha en läcka någonstans.
Ska det vara så här?
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Om du bara behöver en skvätt vaten för att komma upp i ett bars tryck så har du sannolikt ett trasigt expansionskärl. Tanken är ju att luftblåsan ska kunna ta hand om volymförändringarna i vattnet när det ändrar temperatur.
På kärlet sitter det en luftventil (oftast under ett lock i botten). Det är samma ventil som på ett bildäck. Prova att pysa lite på den och sa vad som händer.
Det kommer luft: Kärlet OK, fyll ev på mer luft.
Det kommer ingenting: Ingen luft i kärlet, fyll på. Om luften försvinner igen så är ventilen (hände mig) eller kärlet kass.
Det kommer vatten: Gummiblåsan sönder, byt kärl. (Det kan ev vara en liten skvätt kondensvatten, kolla så att det kommer mer.)
Vilket tryck ska det vara i kärlet då?? Tja.. Något halvkilo mer än systemtrycket kan nog vara lagom. Tänk på att se till att pannvattnet är trycklöst innan du fyller på luft.
Edit: Något halvkilo MINDE än systemtrycket ska det naturligtvis vara...
På kärlet sitter det en luftventil (oftast under ett lock i botten). Det är samma ventil som på ett bildäck. Prova att pysa lite på den och sa vad som händer.
Det kommer luft: Kärlet OK, fyll ev på mer luft.
Det kommer ingenting: Ingen luft i kärlet, fyll på. Om luften försvinner igen så är ventilen (hände mig) eller kärlet kass.
Det kommer vatten: Gummiblåsan sönder, byt kärl. (Det kan ev vara en liten skvätt kondensvatten, kolla så att det kommer mer.)
Vilket tryck ska det vara i kärlet då?? Tja.. Något halvkilo mer än systemtrycket kan nog vara lagom. Tänk på att se till att pannvattnet är trycklöst innan du fyller på luft.
Edit: Något halvkilo MINDE än systemtrycket ska det naturligtvis vara...

Senast redigerad av zeylon den ons 15 aug, 2007 16:47, redigerad totalt 1 gånger.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Tillägg till trycktest
Vissa expansionskärl har luftventilen upptill, om de har gummit sönder så märks det inte så snabbt.
Dock har de samma egenskap att släpper in luft i värmesystemet när man fyller på luft
"Vedeldare" bör kolla oftare sitt exp.kärl om det har luft på övre halvan, gummit får jobba mera samt belastas med hetare vatten än de som har luften på undre delen.
Dock har de samma egenskap att släpper in luft i värmesystemet när man fyller på luft
"Vedeldare" bör kolla oftare sitt exp.kärl om det har luft på övre halvan, gummit får jobba mera samt belastas med hetare vatten än de som har luften på undre delen.
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Var nere och kollade på expansionskärlet och luftventilen satt mitt på kärlet. Kände snabbt på ventilen och det kom luft ur den. Har ingen mätare att kontrollera trycket på den med i nuläget. Jag fyllde vatten i systemet mitt på dagen och nu vid 18:30 var det nere på noll igen. När jag kände på säkerhetsventilen fanns det inget vatten alls i expansionskärlet.
Jag förstår inte riktigt hur det hela hänger ihop just nu...... Kan det vara blåsan som är för dålig så att det går in luft i systemet bakvägen?
Jag får väl ringa installatören i morgon och höra efter.
Jag förstår inte riktigt hur det hela hänger ihop just nu...... Kan det vara blåsan som är för dålig så att det går in luft i systemet bakvägen?
Jag får väl ringa installatören i morgon och höra efter.
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Nu ska vi reda ut lite här...
Sjunker verkligen trycket till noll?? Bara vattnet i systemet ger ett tryck på ca 0.1 bar per meter vattenpelare. Så om t.ex. högsta punkten i systemet är 5m över mätaren borde du aldrig komma under 0.5bar.
Eller du kanske har stängt av kranar ut till radiatorsystemet?
Har du kollat så att det inte är säkerhetsventilen som smygläcker lite?
Har temperaturen ändrats mycket sedan du fyllde på vatten? Sjunker temperaturen så minskar som bekant volymen på vattent vilket medför lägre tryck, speciellt om du har ett expnasionskärl som inte är tiptop.
Har du en automatisk avluftare? (Inte särskilt vanligt såvitt jag vet.) En hel del av det vatten du pytsar in är luft som i så fall luftats ut med medföljande tryckminskning.
Min gissning är att du har en liten läcka någonstans och ett expansionskärl med bara lite luft kvar. Då behövs det inte särskilt stor volymändring på vattnet för att trycket ska ändras mycket.
Hur mycket vatten släpper du in för att trycker ska gå upp? Är det mindre än ett par liter så är det definitivt fel på expansionskärlet.
Är exp. kärlet gammalt? Luften smyger sig ut med åren.
Charma in dig på en mack så att du får låna hem luftpåfyllningstuben en liten stund och kolla trycket i exp. kärlet när trycket i pannan har sjunkit i botten. Är trycket väldigt lågt så passa på att trycka in så att du har ett tryck i kärlet som är några tiondelar lägre än ditt normala systemtryck.
Kolla också noga att du verkligen inte har någon läcka. Det kan bli jävligt dyrt om det får stå och droppa ett par månader innan du upptäcker det. Kolla så att det inte läcker vid något element och följer utsidan av röret ner i golvet t.ex.
Lycka till!
Sjunker verkligen trycket till noll?? Bara vattnet i systemet ger ett tryck på ca 0.1 bar per meter vattenpelare. Så om t.ex. högsta punkten i systemet är 5m över mätaren borde du aldrig komma under 0.5bar.
Eller du kanske har stängt av kranar ut till radiatorsystemet?
Har du kollat så att det inte är säkerhetsventilen som smygläcker lite?
Har temperaturen ändrats mycket sedan du fyllde på vatten? Sjunker temperaturen så minskar som bekant volymen på vattent vilket medför lägre tryck, speciellt om du har ett expnasionskärl som inte är tiptop.
Har du en automatisk avluftare? (Inte särskilt vanligt såvitt jag vet.) En hel del av det vatten du pytsar in är luft som i så fall luftats ut med medföljande tryckminskning.
Min gissning är att du har en liten läcka någonstans och ett expansionskärl med bara lite luft kvar. Då behövs det inte särskilt stor volymändring på vattnet för att trycket ska ändras mycket.
Hur mycket vatten släpper du in för att trycker ska gå upp? Är det mindre än ett par liter så är det definitivt fel på expansionskärlet.
Är exp. kärlet gammalt? Luften smyger sig ut med åren.
Charma in dig på en mack så att du får låna hem luftpåfyllningstuben en liten stund och kolla trycket i exp. kärlet när trycket i pannan har sjunkit i botten. Är trycket väldigt lågt så passa på att trycka in så att du har ett tryck i kärlet som är några tiondelar lägre än ditt normala systemtryck.
Kolla också noga att du verkligen inte har någon läcka. Det kan bli jävligt dyrt om det får stå och droppa ett par månader innan du upptäcker det. Kolla så att det inte läcker vid något element och följer utsidan av röret ner i golvet t.ex.
Lycka till!
Systemet installerade i vintras med ny panna och nytt expansionskärl. Som jag sa så stod både mätaren på kärlet och pannan på noll när jag kollade i kväll. Jag fyllde på lite nytt vatten och öppnade samtidigt säkerhetsventilen så att eventuell luft i expansionskärlet åkte ut.
Jag har inte gjort något annat med systemet än att stänga shunten och cirkulationspumpen under sommaren. Sen när jag har fyllt på lite vatten så har jag öppnat shunten fullt och sedan stängt den igen.
Det känns inte som mycket vatten som behöver fyllas på utan öppnar bara lite på ventilen och högst några sekunders påfyllning. Svårt att uppskatta hur mycket vatten som fylls på. När jag lämnade det nu stod det på 1.2 bar vid expansionskärlet och ungefär detsamma på pannans mätare. Jag får göra en ny koll i morgon kväll efter jobbet.
Jag har inte automatisk avluftare på systemet. Jag ska göra en koll av alla elementen i morgon.
Frugan får ringa installatören i morgon också. Man vill ju att sakerna fungerar.
Jag har inte gjort något annat med systemet än att stänga shunten och cirkulationspumpen under sommaren. Sen när jag har fyllt på lite vatten så har jag öppnat shunten fullt och sedan stängt den igen.
Det känns inte som mycket vatten som behöver fyllas på utan öppnar bara lite på ventilen och högst några sekunders påfyllning. Svårt att uppskatta hur mycket vatten som fylls på. När jag lämnade det nu stod det på 1.2 bar vid expansionskärlet och ungefär detsamma på pannans mätare. Jag får göra en ny koll i morgon kväll efter jobbet.
Jag har inte automatisk avluftare på systemet. Jag ska göra en koll av alla elementen i morgon.
Frugan får ringa installatören i morgon också. Man vill ju att sakerna fungerar.
-
- Pannrumstomte!
Då har du inget vatten i expkärlet. Allra minsta vattnet svalnar av så rasar trycket. Sänk förtrycket i blåsan.hjerpe skrev:Kollade lufttrycket i blåsan med en manometer. Mätaren på expansionskärlet låg på 1.1 bar och blåsan hade 1.4 bar. Räcker den mellanskillnaden eller borde den vara större?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Precis. När lufttrycket i blåsan är högre än vattentrycket så kan det inte tryckas in något vatten och effekten blir densamma som om du inte hade haft något expansionskärl alls. Släpp ut lite vatten via säkerhetsventilen så att trycket på vattnet är lågt och släpp sedan ut luft ur exp. kärlet. Du bör ha ett systemtryck som är några tiondelar över det teoretiska trycket för systemets höjd. Upsskatta hur högt över pannan systemets högsta punkt är och räkna en tiondels bar per meter. Lägg trycket i blåsan några tiondelar under det tryck du kommer att ha i systemet.Shakespeare skrev:Då har du inget vatten i expkärlet. Allra minsta vattnet svalnar av så rasar trycket. Sänk förtrycket i blåsan.hjerpe skrev:Kollade lufttrycket i blåsan med en manometer. Mätaren på expansionskärlet låg på 1.1 bar och blåsan hade 1.4 bar. Räcker den mellanskillnaden eller borde den vara större?
mvh
Man bör oxå veta det att när man stänger av värmen för sommaren så blir systemet kallt och som bekant så har ett kallt system lättare att läcka än varmt system ..metall krymper när den är kall och metall sväller när den är varm därav kan kanske någon koppling läcka vid kall system
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd