Hej
Tänkte höra om det finns skillnad i pellets förbrukning vid Ctc 1100 ekonomi på 40Kw istället för 25kw ??
Äter en 40Kw panna mer pellets eller får man ut samma effekt som med 40kw panna som 25Kw med samma förbrukning utav pellets
Krävs det mer vid en panna på 40Kw ?
mvh/David
ctc 1100 ekonomi 25Kw mot 40Kw vilken är bäst?
ctc 1100 ekonomi 25Kw mot 40Kw vilken är bäst?
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
EVR shuntrelgering med utegivare.
90 mm insatsrör på en 15m hög skorsten
CTC 1200 Family
Nibe VPA Ackumulatortank 200/70 (ej i bruk)
Dubbel teglad hus från 1920 3våningar på cirka 260Kvm +Källare.
Tigex dragregulator
CTC 1200 Family
Skillnaden som jag kan se är att det finns fler tuber i en 40 kW panna.
När man läser olika inlägg om CTC1100 så framgår det att många har fått ta ur en eller flera turbulatorer. Tar man ur turbulatorer så tappar man klart i verkningsgrad. Därför borde det finnas större chans att köra en 40 kW panna med alla turbulatorer i och bibehållen verkningsgrad.
Funderade en hel del på CTC1100 innan jag i stället skaffade en begagnad Focus oljepanna, den har större förbränningsutrymme och är mycket lättare att sota. Att ta ut och rengöra 40 kW pannans 9 turbulatorer blir nog inte av så ofta och en sotig panna tappar i verkningsgrad i förhållande till en nysotad.
När man läser olika inlägg om CTC1100 så framgår det att många har fått ta ur en eller flera turbulatorer. Tar man ur turbulatorer så tappar man klart i verkningsgrad. Därför borde det finnas större chans att köra en 40 kW panna med alla turbulatorer i och bibehållen verkningsgrad.
Funderade en hel del på CTC1100 innan jag i stället skaffade en begagnad Focus oljepanna, den har större förbränningsutrymme och är mycket lättare att sota. Att ta ut och rengöra 40 kW pannans 9 turbulatorer blir nog inte av så ofta och en sotig panna tappar i verkningsgrad i förhållande till en nysotad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Nu har jag inte koll på hur stor en 40kW CTC är, men jag hade en 25kW och den var rätt trång i brännarutrymmet, fick sota och aska ur rätt ofta. Jag fick dessutom labba en hel del med turbulatorerna, bl.a. kapade jag några turbulatorer. Blev inte riktigt bra ändå. Är jag tvungen att välja mellan en 25kW och en 40kW så hade jag valt 40kW.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
tack för hjälpen!
Nu blev det så att jag kom över en relativt ny ctc 1200 family 25Kw så jag köpte den. Så nu återstår installation och det mest intressanta, hur bra bränningen kommer att funka.
Nu blev det så att jag kom över en relativt ny ctc 1200 family 25Kw så jag köpte den. Så nu återstår installation och det mest intressanta, hur bra bränningen kommer att funka.
Pellx P21 brännare
Tigex dragregulator
CTC 1200 Family
Tigex dragregulator
CTC 1200 Family