Laddomt 21

Här diskuteras allt kring vedeldning
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Laddomt 21

Inlägg av Jägarn »

jag har instalerat laddomat 21 men den blandar vattnet dåligt för mig...om det går in 80gradigt vatten, 30 från tankarna, så skjuter han in cr 70-75 i pannan..detta gerera till att pannan går nästan upp i punktkokning för att han blir för dåligt kyld. Har då även satt i så han börjar ladda vid 72grader Och luftat så gott jag kan. Jag utgår efter att installatinon är rätt utförd.Även rökgaserna hinner inte heller upp i temp cr 130g när panna slå av sig så sjunker dom under 100 och laddomat går in i sin slutafas...inte bra...

ps. atmos dc-40gse med borö 500+1800
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du skriver "Har då även satt i så han börjar ladda vid 72grader ", menar du med det att du har satt i en 72graders termostat? Med original 78 så ska du få in ca 66 i botten på pannan så 70-75 låter väldigt högt med en kallare termostat!

Sitter den rätt? Röret under pumpen ska gå in i pann-botten. Iofs om den sitter åt helt fel håll ska ju inget funka...

Är unionventilerna helt öppna? Om nån av dom är lite småstrypt blir det fel.

DC-40 är ju en hyfsat stor panna, har du rör-dimensioner så att du tar undan värmen? Du bör nog ha minst 1-1/4 (35mm) om du har lite avstånd och några böjar på vägen.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
McClint
Fröträd

Inlägg av McClint »

Pumpen på laddomaten går den på fullt?
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Ja pumpen går för fullt och den laddar upp pannan bra alla ventiler är fullt öppna dim rören är 35mm. Har satt i 78g termosat nu och den sitter rätt...Problemet är när han väl laddar mot tankarna blir det sådan hög styrpning på returvattnet in i laddomaten så det har knappt märkbar betydelse 84in i laddomaten 35 på returen och 80 in i pannan..har min exp rör innan min första tank tycker att all luft borde gå upp där har även luftat allt jag kan
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Det låter som det vore luft kvar i laddkretsen..men jag är inte f...n till att få ut den
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Låter ju skitskumt!

84 in på toppen är ju helt ok och även 35 in i botten på den men 80 in i pannan?!?!

Luft tror jag inte på... i alla fall inte så mycket, om du har ett rör rakt upp från laddomaten med 90 graders T-avstick in i pannan och sen fortsätter röret rakt upp en bit innan det sticker mot expansion/tankar så ska den avlufta sig själv. Kan du ta några bilder och lägga upp nånstans?

Själv har jag ett laddpaket av annat fabrikat och det för ett attans oväsen (liten överdrift) även när det är tomt på luft.... hörs tydligt (gurglar) i pannrummet när det är igång!

Endera har du en strypning nånstans, unionerna var helöppna men har du några fler ventiler nånstans? En massa krokar på rören? Slagg i botten på nåt rör? Nånting som kan bromsa?

Eller så är nånting felmonterat... termostaten är väl i princip omöjlig att få dit fel? Stiftet ska gå mot botten på hålet om jag minns rätt. Sitter allt som här http://www.termoventiler.se/upload/doku ... ista_s.pdf?

Om du tittar på länken, sitter ditt termostathus likadant? Alltså att nedre öppningen är i innerkant och övre i ytterkant som det visas med de två ljusare partierna ? Annars lär det blanda fel... fast, sitter den fel ska det ju inte funka alls.

Om du ändrar farten på pumpen ser du då om nåt ändras? Om du går ner från III till I så ska det bli mycket sämre, blir det inte det så går nog inte pumpen fullt ut.

Sitter fjädern i termostathuset rätt? Om den har klivit upp från endera brickan eller pluggen så blir det ju större fjäderförspänning och svårare för termostaten att öppna.

Hur många gånger har du försökt köra systemet? Om du har nytt vatten i så måste du elda upp det till hetvatten ett par gånger för att avlufta det totalt. Med stor panna så måste du nog ha 72 termostaten i då.

Antar att du har läst manualen ett par gånger? http://www.termoventiler.se/upload/doku ... Manual.pdf

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Termoststen sitter på plats som den ska..och jag har inte många böjar och krokar på systemet men funderar att trycka dit en stick direkt från pannan med en luftning på...
Jag ska försöka få in en bild på anlägningen.Men har nästan exakt kopplat efter baxis ritningar..

Jag har i så fall gråzonen litet expkärl 100L Om det påverkar nåt?

Även skiljer sig mina tankar 500 och en 1800L Men det tycker jag inte ska ha nån betydelse för det lilla han laddar i tankarna så skiktning är utmärkt
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag gissar på luft någonstans.
Det kan ta en jäkla tid innan man får bort allt.

Det ska inte porla när ladd pumpen går
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Böjd att hållla med efter att ha funderat lite... om du har ett accelererande misförhållande så tyder det på luft, även om systemet är avluftat vid påfyllning så kommer du att få ur mer luft ur vattnet när du värmer upp det från början.

Har du tittat på skissen för åtgärd som finns på termoventilers hemsida? Dom förslår ett fetstort vertikalt rör på matning ut från pannan som man sen tar ner i dimension när man övergår till laddomat respektive resten av systemet, just för att ge småbubblorna en chans att försvinna ur systemet uppåt utan att sugas ner i laddomaten.

/Jörgen
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

MM jag ska testa i morgon har ju lite värme i tanarna än så lika bra att ta vara på det lilla...sen måste jag bara fixa en pressmaskin,jag kör allt med MA-press..Så instället för en böj från pannan mot laddomat o tankarna ska jag sätta dit ett T-rör med en 35-22 förminskning med en liten bit 22rör i sen en ventil som jag kan lufta med.....Fast jag är fortfarande fundersamm genom att han laddar upp pannan så lätt men inte tankarna
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Öhm... hur menar du med "böj från pannna mot laddomat och tankarna"?

Du bör ha ut från pannna in på sticket på ett vertikalt T-stycke, sen rakt ner till laddomaten och från Laddomaten horistontellt rakt in i pannan. Upp från T-stycket ska sen stiga en bra bit och ansluta tankar/expansion för att få luft-bubblorna att stiga från laddomaten istf att sugas ner i den.

Har du sett den här? http://www.termoventiler.se/upload/doku ... M_Luft.pps

/Jörgen
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

Felet är luft har, lyckats lufta pannan genom att plockabort manometern...Problemer ligger nog där du skrev jörgen, jag har gått upp cr 3dm från pannan sen mot tankarna med ett stick ner till laddomaten..Likså när jag går in i pannan från laddomaten så har jag vridigt en lång 90gradig lite neråt så jag ligger cr 10cm under pannan botten utag med laddomten..gjorde så här för att få en snygg linje i det hela och trode givet att luften skulle dra upp mot kärlet med tanke på att den sitter så nära sticket ner till laddomaten..och att jag har luftningar på alla högpunkter på tankarna och högsta punkt i radiatorkretsen.

Varför kan detta lilla orsaka så stora problem?
Behöver jag ändra hela returen så att man får en rak linje på returen rakt in i pannan genom laddomat nu? nästan omöjligt i så fall sätta två 45gradiga innan laddomaten.

Ändra anslutningarna mot panntoppen går..men hadde helst viljat sätt dit ett t-rör som nämnt innan,, luftnen lär ju gå upp där alla gånger..men frågan är om laddomaten får full efekt med tanke på hur jag gjort?
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Ah, hmm.... undrar vad som blir enklast för dig. Du har tillgång till verktyg och gör det själv eller hur? Annars kan det lätt bli dyrt att "prova" en massa :-)

Bottenanslutningen tror jag ska funka som den är... du har väl bottenröret utefter golvet hela vägen? Går det upp i taket och sen ner igen så får du dålig självcirkulation.

Har du en autoavluftare liggande? I så fall skulle du kunna byta böjen ovanför pannan mot ett T-stycke, låta linjen upp från pannan gå en bit till upp och sen avsluta i avluftaren... men då måste du ha en autoavluftare elller manuellt avlufta varje dag. Det blir alltid småbubblor men men en rak linje upp till exp så försvinner det den vägen.

När du har en horisontell linje och suger ner till laddomaten så suger den med sig luftbubblor, dom luftbubblorna går in i pannan och orsakar sämre avkylning vilket ger mer luftbubblor ut vilket ger mer luftbubblor in i laddomaten... vilket ger ännu mer luftbubblor in i pannan och ytterligare mer bubblor ut ur den osv osv tills att du kokar pannan.

Som du har dragit, om vi ska försöka göra så lite åverkan som möjligt så... låt se, DC40 har horisontellt R50 rakt ut från pannan eller hur?
- sätt på en R50 böj son pekar uppåt
- gängad rörstump R50 till ett T-stycke 50*vadsompassar(R32?)*50
- vadsompassar ansluter du till din matning mot laddomat & tankar med lämplig övergång
- ovansidan på T-stycket får gå in i en rör-stump som avslutas med muff-bussning-autoavluftare

Du kommer fortfarande att suga in lite bubblor i matarröret mot laddomat&tankar...

Det bästa vore om du på nåt sätt kunde få till ett grovt T-stycke direkt på utgången från pannan med en grov rörstump uppåt mot avluftning och grovt rör med muff-bussning-övergång till rör neråt mot laddomat.

/Jörgen
Jägarn
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Jägarn »

måste hugga in ett tack och imponerad av din kunskap..ska testa nu till helgen så ska jag skriva hu det gått
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Hur gick det? Fick du till systemet så det inte drar runt luft?
/Jörgen
Skriv svar