Hej,
Jag satt och räknade över min elkostnad nu när jag fått avstämningsfaktura från både min elleverantör och nätleverantör. Jag kom fram till att jag betalade 1,74 kr / kW. Jag hittade något annat inlägg som talade om c:a 1,60 kr/kW, så jag har förmodligen inte räknat fel... Sägas ska för denna fundering, att jag inte värmer huset med el... som tur är.
Om man besöker prisjämförelsen hos Energicentrum http://www.kev.se/radgivning/jamforelse.asp så kan man läsa att ett behov på 20000 kW ger ett elpris på som mest 21400 kr för augusti 2007.
Då slog det mig plötsligt, 20000 kW gånger 1,74 kr blir väl inte 21400 kr? Nej, snarare 34800 kr! Alltså till och med dyrare än olja i jämförelsen.
Jämförelsen ljuger ju väldigt mycket. Eller tänker jag fel?! Det är kanske iofs bara "elpriset" och inte nätavgifter med i deras beräkningar, men det är ju en kostnad också.
Eller har man lägre elpris om man värmer huset helt och hållet med el?
// Tolvan
Dyr elkostnad - 20000 kWh = 34800 kr ?!
Man får väl "mängdrabatt" på nätavgiften efter vad jag har förstådd eller rättare, jag tror att de räknar liknande detta:
* Avgift för att ha ledningen in till huset.
* Avgift för att det kommer ström i denna ledning per kWh.
Dessa två ger ju att nätavgiften blir lite billigare om du får stora mängder då avgiften för ledningen in ju delas upp på många kWh.
Men visst bör man räkna totalsumman när man jämför men det kan vara lite svårt ju: jag har pellets men jag har fortfarande ström in i huset, alltså måste jag ändå räkna med att betala nätavgiften så var ska jag lägga den utgift?
I värmeberäkningen? I hushållsdriften?
Ska man räkna "rätt" på elvärme kontra annat måste man räkna el-priset + kWh-delen av nätavgiften (hur fan man får tag på detta tal vet jag ej).
* Avgift för att ha ledningen in till huset.
* Avgift för att det kommer ström i denna ledning per kWh.
Dessa två ger ju att nätavgiften blir lite billigare om du får stora mängder då avgiften för ledningen in ju delas upp på många kWh.
Men visst bör man räkna totalsumman när man jämför men det kan vara lite svårt ju: jag har pellets men jag har fortfarande ström in i huset, alltså måste jag ändå räkna med att betala nätavgiften så var ska jag lägga den utgift?
I värmeberäkningen? I hushållsdriften?
Ska man räkna "rätt" på elvärme kontra annat måste man räkna el-priset + kWh-delen av nätavgiften (hur fan man får tag på detta tal vet jag ej).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Pannrumstomte!
Det låter som att du har ett riktigt taskigt elavtal.
Jag hade tillsvidare avtal ett år och jäklar vad dyrt det var.
Jag tecknade fast för 95 öre /kwh och har en nätavgift på 17 öre/Khw.
Teckna avtal ! Jag valde Storuman energi, med det finns massor med billiga bolag.
Mvh
Jag hade tillsvidare avtal ett år och jäklar vad dyrt det var.
Jag tecknade fast för 95 öre /kwh och har en nätavgift på 17 öre/Khw.
Teckna avtal ! Jag valde Storuman energi, med det finns massor med billiga bolag.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag brukar också kolla över den totala elkostnaden då och då för jämförelse.
Vi förbrukar drygt 5 000 kWh per år, och de senaste uppgifterna på fakturan från elleverantören resp. nätägaren visar ett snitt på 1,15 kr/kWh, vilket ju får anses som rekordlågt. Ska tillägga att vi under det senaste året har köpt el till rörligt pris.
Under sommaren har vi i år använt el för varmavattenproduktionen, för det var billigare (med dessa låga elpriser) än pelletsen vid en konkret jämförelse.
Tillägg:
I min jämförelse ingår den fasta årsavgiften till nätägaren
Vi förbrukar drygt 5 000 kWh per år, och de senaste uppgifterna på fakturan från elleverantören resp. nätägaren visar ett snitt på 1,15 kr/kWh, vilket ju får anses som rekordlågt. Ska tillägga att vi under det senaste året har köpt el till rörligt pris.
Under sommaren har vi i år använt el för varmavattenproduktionen, för det var billigare (med dessa låga elpriser) än pelletsen vid en konkret jämförelse.
Tillägg:
I min jämförelse ingår den fasta årsavgiften till nätägaren
Senast redigerad av GoForIt Pellets den lör 01 sep, 2007 12:08, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Pannrumshärskare!
Detta är från min faktura.
Grundpris för el och abonnemang för överföring skall inte tas med i en jämförelse.
Pris kr/Kwh 0,2676
Grundpris
Elcertifikatsavgift kr/Kwh 0,045
Energiskatt kr/Kwh 0,265
Moms 25,00%
Nät
Abonnemang
Överföring kr/Kwh 0,1408
Moms 25,00%
Pris / Kwh 0,90
Grundpris för el och abonnemang för överföring skall inte tas med i en jämförelse.
Pris kr/Kwh 0,2676
Grundpris
Elcertifikatsavgift kr/Kwh 0,045
Energiskatt kr/Kwh 0,265
Moms 25,00%
Nät
Abonnemang
Överföring kr/Kwh 0,1408
Moms 25,00%
Pris / Kwh 0,90
Fjärrvärme
210kvm boyta