Val mellan två brännare
-
- Prima virke
Val mellan två brännare
Hej!
Ulma 2000, med en ny sorts tändelement, eller Baxis Eurofire? Vilken är att föredra av dessa och varför?
Jag lurar på någon av dessa som ett alternativ till KMPs PX21, "som alla tycks gilla"
Jag avser INTE att installera själv.
Tack på förhand
Ulma 2000, med en ny sorts tändelement, eller Baxis Eurofire? Vilken är att föredra av dessa och varför?
Jag lurar på någon av dessa som ett alternativ till KMPs PX21, "som alla tycks gilla"
Tack på förhand
Ulma pushas friskt här på forumet för närvarande. Bra installatörsprovision kan vara en av orsakerna till detta. Så långt jag vet så saknar Ulma helt egna inställningsmöjligheter. Ingen säger ett ord om detta.
Det är alltså upplagt för att göra århundradets tavla för den som händelsevis lägger märke till detta. Den gamla trotjänaren P21 hade väl inställningsmöjligheter redan för 8-9 år sedan.
Det är alltså upplagt för att göra århundradets tavla för den som händelsevis lägger märke till detta. Den gamla trotjänaren P21 hade väl inställningsmöjligheter redan för 8-9 år sedan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Pannrumstomte!
Måste finnas en massa folk som eldar med Ulma eftersom den fått en egen underdel i forumet ???Torsten skrev:Ulma pushas friskt här på forumet för närvarande. Bra installatörsprovision kan vara en av orsakerna till detta.
Sedan underdelen kom till i februari har 1 användare av Ulma gett sig till känna. Resten av inläggen är från folk i branschen.....
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Ingen på detta forum har nogon direkt ekonomisk interesse av att förmedla positiva kommentarer om Ulma utan jag, vad jag vet. Jag har själv en indirekte interesse då Ulma och Matene skall få ut en anläggning med Ulma brännar och Matene vertikal skruv, antingen i Norge eller i Sverige.
Jag tycker man på detta forum skall vara öppen och positiv tll nya teknologier och på så sätt fremma utveckling av nya produkter, annars kan vi ju diskutera dom samma brännare och dom samma problemer i 20 år till.
Varför inte fråga Karla1 med sin Ulma hur anläggningen går och om dom goda förbränningsvärden håller sej över tid? Sen kan man fråga om man kan göra dom inställningar som man behöver och om det er nogot negativt eller fel med brännaren. Och om dom goda förbränningsvärden kan ha sammanhang med en jämn matning?
Nej, nu måste jag ned på pannrummet. Min brännare stannar ofte nu och måste rengöras ordentligt för att den skall gå. Gammel teknik, förstår du, som inte har utvecklats särskilt vidare sen jag köpte den i 2001, så är det.
Jag tycker man på detta forum skall vara öppen och positiv tll nya teknologier och på så sätt fremma utveckling av nya produkter, annars kan vi ju diskutera dom samma brännare och dom samma problemer i 20 år till.
Varför inte fråga Karla1 med sin Ulma hur anläggningen går och om dom goda förbränningsvärden håller sej över tid? Sen kan man fråga om man kan göra dom inställningar som man behöver och om det er nogot negativt eller fel med brännaren. Och om dom goda förbränningsvärden kan ha sammanhang med en jämn matning?
Nej, nu måste jag ned på pannrummet. Min brännare stannar ofte nu och måste rengöras ordentligt för att den skall gå. Gammel teknik, förstår du, som inte har utvecklats särskilt vidare sen jag köpte den i 2001, så är det.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
-
- Prima virke
Tack Torsten & elvis
Tänkvärda och intressanta synpnkter, jag har också reagerat på att så få inlägg finns för Ulma, men de som skrivit verkar nöjda.
Ang Eurofire så är det tvärt om, fast det finns ännu fler nöjda.
Låt se om det dyker upp fler synpunkter.
Jag har bara 100 l olja kvar nu så det börjar bli hög tid att bestämma sig för en brännare
Tack!
Ang Eurofire så är det tvärt om, fast det finns ännu fler nöjda.
Låt se om det dyker upp fler synpunkter.
Jag har bara 100 l olja kvar nu så det börjar bli hög tid att bestämma sig för en brännare

Tack!
Ska man vara gratis försökskanin till en ny brännare så ska den väl årminstone tillföra något nytt, inte ha samma teknologi som PX21:s föregångare hade i full drift för 10 år sedan.
Rol-bi :s matnigssystem är väl för övrigt ett bra exempel på ny teknologi.
Ville jag ha en modern brännare skulle jag slå till på en Biocomfort med lambdasond som tillbehör. http://www.biocomfort.se/
Själva brännaren är beprövad och finns till stort antal i bruk i Danmark, den går naturligtvis att ställa in också, fattas bara annat!
Lambdakontrollen är pricken över i, det som alla svenska brännartillverkare av ren slöhet inte brytt sig om att utveckla.
Ville jag ha en prisvärd brännare installerad i Sthlm. området skulle jag titta närmare på det här erbjudandet: http://www.blocket.se/vi/13263457.htm?ca=11_s
en janfireflex installerad och klar för 24500 kr.
Rol-bi :s matnigssystem är väl för övrigt ett bra exempel på ny teknologi.
Ville jag ha en modern brännare skulle jag slå till på en Biocomfort med lambdasond som tillbehör. http://www.biocomfort.se/
Själva brännaren är beprövad och finns till stort antal i bruk i Danmark, den går naturligtvis att ställa in också, fattas bara annat!
Lambdakontrollen är pricken över i, det som alla svenska brännartillverkare av ren slöhet inte brytt sig om att utveckla.
Ville jag ha en prisvärd brännare installerad i Sthlm. området skulle jag titta närmare på det här erbjudandet: http://www.blocket.se/vi/13263457.htm?ca=11_s
en janfireflex installerad och klar för 24500 kr.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Måste säga att du svamlar bra mycket om saker du inte verkar veta något om.Torsten skrev: Så långt jag vet så saknar Ulma helt egna inställningsmöjligheter. Ingen säger ett ord om detta.
ULMA justeras mellan två val av fläktlägen för att köra på en effekt på 18- 20kW samt en lägre effekt omkring 12-14kW. Injusteringen justeras då i dom två lägena med tiden för skruvens gång samt en justerbar vilo/väntetid för skruven. Den har väldigt bra och enkla menyer i PLC´n.
Den har i nytt koncept det snabbaste tändelementet på marknaden idag.(5års garanti) vilken annan firma lämnar något sådant?
När du justerar brännaren så ser du även vilken effekt brännaren har. Samt så har den en justerbar hysteres på panntemperaturen så att brännaren kan få en längre gångtid om man vill detta.
Det hela går ju ut på att justera rätt mängd luft och bränsle och det är inte några problem här med denna brännare. Har du bara ett rökgasinstrument och vet hur du hanterar detta så är det en enkel match.
Vill tillägga detta:
Med PX21 i min CTC1200panna så eldar jag under sommaren i en och en halv vecka för att sedan aska ur och rengöra brännaren.
Med ULMA så har jag eldat under samma förutsättningar i fyra veckor innan det var dax. Då bara att tömma pannan för i röret fanns endast en liten mängd pulveraska bakom skrapan. Inget koks och skit.
Med PX21 i min CTC1200panna så eldar jag under sommaren i en och en halv vecka för att sedan aska ur och rengöra brännaren.
Med ULMA så har jag eldat under samma förutsättningar i fyra veckor innan det var dax. Då bara att tömma pannan för i röret fanns endast en liten mängd pulveraska bakom skrapan. Inget koks och skit.
Tjena!
Varför välja mellan två osäkra kort? (brännare) som det verkar........?
Dom kanske blir bättre om några år men det räcker väl inte 100 litern
till
....
Satsa på något säkert kort som passar i många olika pannor mm mm....
Välj själv fast ....pSsst. oss emellan.. px21 är en klockren brännare he he..
(det finns många andra med......brännare alltså....
Du väljer...
Mvh ronald
Dom kanske blir bättre om några år men det räcker väl inte 100 litern
till

Satsa på något säkert kort som passar i många olika pannor mm mm....
Välj själv fast ....pSsst. oss emellan.. px21 är en klockren brännare he he..

Du väljer...
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Svammel eller inte? Här är det svar jag fick i Ulma tråden när jag frågade just om inställningsmöjligheterna.:Karla1 skrev:
Måste säga att du svamlar bra mycket om saker du inte verkar veta något om.
"Brännaren i dag har ingen egen termostat utan man får koppla den över en vanlig panntermostat eller dubbeltermostat så får man det som man vill. Jag själv hade en PLC låg över som jag fixade program och en PT100 givare till så jag kan själv justera hysteresen. Men jag vet att grabbarna på ULMA håller på att titta på detta, så det kommer kanske en lösning snart. Brännaren har ingen underhållsfyr utan tänder varje gång. Detta fungerar snabbt och effektivt så det är ej några problem. Bra om man vill köra mot acktankar, då underhållsfyren är en nackdel där. Jag själv vet ej någon som har provat varken torv eller bark i denna. Det blir en hel mängd aska av både torven och barkpelletsen men denna verkar hålla brännarröret rent så varför inte testa. Har tyvärr inte tillgång till något här uppe där jag bor."
Mig spelar det ingen roll alls. Det var i alla fall tydligen en mycket känslig fråga. Jag har dock svårt att se vad som är så epokgörande nytt med Ulma brännaren. Teknikutveckling bör väl helst gå framåt.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Pannrumsnisse!
Re: Val mellan två brännare
Du kan väl skriva vilken panna du har,då blir allting enklare..Depper Dan skrev:Hej!
Tack på förhand
Det är inte bara att välja brännare till vilken panna som helst!
Ved Profilen..
-
- Pannrumstomte!
Är Baxi Eurofire ett osäkert kort ???ronald skrev:Tjena!
Du väljer...
Mvh ronald
PX 21 är väl inte direkt bättre än den....
Har du glömt den där lilla modellflygplansservon som puttade in ett glödstift från Audi in i pelletsen. Funkade sådär....
Å sen varmlufttändningen som också var sådär och nu äntligen ett tredje och fungerande system efter sju sorger och bedrövelser.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumsnisse!
Torsten!Torsten skrev:Svammel eller inte? Här är det svar jag fick i Ulma tråden när jag frågade just om inställningsmöjligheterna.:Karla1 skrev:
Måste säga att du svamlar bra mycket om saker du inte verkar veta något om.
"Brännaren i dag har ingen egen termostat utan man får koppla den över en vanlig panntermostat eller dubbeltermostat så får man det som man vill. Jag själv hade en PLC låg över som jag fixade program och en PT100 givare till så jag kan själv justera hysteresen. Men jag vet att grabbarna på ULMA håller på att titta på detta, så det kommer kanske en lösning snart. Brännaren har ingen underhållsfyr utan tänder varje gång. Detta fungerar snabbt och effektivt så det är ej några problem. Bra om man vill köra mot acktankar, då underhållsfyren är en nackdel där. Jag själv vet ej någon som har provat varken torv eller bark i denna. Det blir en hel mängd aska av både torven och barkpelletsen men denna verkar hålla brännarröret rent så varför inte testa. Har tyvärr inte tillgång till något här uppe där jag bor."
Mig spelar det ingen roll alls. Det var i alla fall tydligen en mycket känslig fråga. Jag har dock svårt att se vad som är så epokgörande nytt med Ulma brännaren. Teknikutveckling bör väl helst gå framåt.
Hur kan man elda pellets från malpåse med läckande panna??
Tekniken måste gå framåt!!!
Ved Profilen..
-
- Pannrumstomte!
Jaså, inte ? Inga som har Ulma som uppdragsgivare eller säljer deras prylar eller nåt ?Rol-bi skrev:Ingen på detta forum har nogon direkt ekonomisk interesse av att förmedla positiva kommentarer om Ulma utan jag, vad jag vet. .
Tjena! Elvis
Ja jag har bara lyssnat på debatten om eurofiren om att den inte blåste rent före uppstart och så där = knallar poffar....det är säkert en bra brännare i övrigt..
Tidigare px 21 or har säkert varit osäkra kort från början... sjubedrövelser mm osv osv men
nu var det tips om nutid.. alltså köp nu....Px 21 kan nog bli ännu bättre men min är klockren....
Mvh ronald
Ja jag har bara lyssnat på debatten om eurofiren om att den inte blåste rent före uppstart och så där = knallar poffar....det är säkert en bra brännare i övrigt..
Tidigare px 21 or har säkert varit osäkra kort från början... sjubedrövelser mm osv osv men
nu var det tips om nutid.. alltså köp nu....Px 21 kan nog bli ännu bättre men min är klockren....
Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den fre 07 sep, 2007 19:48, redigerad totalt 2 gång.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd