Missljud från brännaren på Ecoflexen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Missljud från brännaren på Ecoflexen

Inlägg av Nisse_Snik »

Nu har "Sture" (pannan heter så , eftersom den fasades in på Sture-dagen 13/9) tuffat på i 1 & ½ vecka. De senaste dagarna har Sture gett ifrån sig ett klagande (skärande) ljud då han matar in pellets.

Stures "husse" fick panik och monterade bort kåpa + brännarhölje för att lokalisera missljudet och se om någon detalj låg nedmald till beståndsdelar i brännarmekanismen, men inget verkar vara fel. Det verkar vara mer frekvent ljud å Sture matar för "underhållseldning". Då jag tappar av värme ordentligt så att Sture får jobba på, genom att shunta ut och spola i tappvarmvattnet, vill jag påstå att missljudet blir mindre frekvent.

Min undran är om någon annan Ecoflexare noterat detta vid uppstarten av Ecoflexen :?:

//Nisse_Snik

P.S Tänkte vänta någon vecka till innan jag kontaktar rörkrökaren, det kanske är någon inslitningsdetalj som behöver snurra ett tag D.S
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Draglucka: Dragex
MAFA-veckoförråd. Laxå pellets i småsäck
Tegelkåk byggd -67, murad skorsten ca 8 m,
107 m2 + biutrymme 123 m2 (varav 100m2 uppvärmt)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Brukar låta lite innan vingarna slitits in. Så du kan ta det lugnt och njuta av Stures milda protester. Efter rökgasinställningen har jag nästan glömt bort pannan eftersom den bara tuffar på. :) Sota får man ju göra 2-3 ggr/år förståss.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Nisse_Snik »

Tack för det Stugsittaren, jag känner mig betydligt lugnare nu :D Kommer att göra en första inspektion av brännare och eldstad mm i en nära framtid, om det inte blir denna helgen så blir det nästa.

//Nisse_Snik
CTC Ecoflex (Döpt till Sture) eftersom idrifttagning skedde på Sture-dagen 2007-09-13.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ljudet är känt sedan tidigare. Se Thermias sidor på detta forum.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Nisse_Snik
Prima virke
Kontakt:

Missljud

Inlägg av Nisse_Snik »

Efter snart en månad i drift kan jag meddela att Sture sköter sig galant. :D Missljudsfrekvensen har minskat drastiskt. Det är i stort sätt bara när jag säger godnatt till Sture och släcker lampan i pannrummet som han ger ifrån sig ett litet jämrande :wink:

//Nisse_Snik
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Roligt att höra !

Min "Finn" hälsar tillbaka.
Skriv svar