Bequem 15D nyss igångkörd, frågor kring trimning mm
Bequem 15D nyss igångkörd, frågor kring trimning mm
Hej alla, nu har jag äntligen lyckats få fart på min anläggning. En Bequem 15D i en Vedunic 835 som går mot acktank mha Laddomat 21.
Allt var tätt så det får väl anses som en liten framgång men sen funkar det lite skumt.
Pannan kommer bara upp i 62 grader, sen börjar den ladda tanken. När hela tanken nått 62 gr börjar sen panntempen stiga. Detta borde väl bara kunna bero på termostaten i laddomaten om jag begriper rätt?
Sen är rökgastempen riktigt låg, endast 92 grader före motdragsluckan ( som för övrigt håller sig stängd) vilket slutar med kondens i skorstenen.
Jag kör med samma inställningar som tidigare ägare, alltså 70% matning och 35% fläkt. Skillnaden är att han hade insatsrör i sin skorsten (samma längd som min) men jag har en helstenspipa 260x160. Gör den större pipan att draget blir sämre? Är i så fall urplockning av en eller flera turbulatorer rätt medicin?
Eller kan den låga panntemperaturen påverka rökgastempen i nån större omfattning?
Ska ta hit nån med instrument och mäta men jag skulle vilja att det lirar hyfsat först.
Allt var tätt så det får väl anses som en liten framgång men sen funkar det lite skumt.
Pannan kommer bara upp i 62 grader, sen börjar den ladda tanken. När hela tanken nått 62 gr börjar sen panntempen stiga. Detta borde väl bara kunna bero på termostaten i laddomaten om jag begriper rätt?
Sen är rökgastempen riktigt låg, endast 92 grader före motdragsluckan ( som för övrigt håller sig stängd) vilket slutar med kondens i skorstenen.
Jag kör med samma inställningar som tidigare ägare, alltså 70% matning och 35% fläkt. Skillnaden är att han hade insatsrör i sin skorsten (samma längd som min) men jag har en helstenspipa 260x160. Gör den större pipan att draget blir sämre? Är i så fall urplockning av en eller flera turbulatorer rätt medicin?
Eller kan den låga panntemperaturen påverka rökgastempen i nån större omfattning?
Ska ta hit nån med instrument och mäta men jag skulle vilja att det lirar hyfsat först.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Re: Bequem 15D nyss igångkörd, frågor kring trimning mm
Jag känner inte till Vedunic men isf tänker jag på turbuloator eller baffel har med att göra rökgastemp. kanske prova o se om det händer ngn att justera.Mats24 skrev:
Sen är rökgastempen riktigt låg, endast 92 grader före motdragsluckan ( som för övrigt håller sig stängd)
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Anledningen till låg panntemeratur är hittad. Det sitter en 63 graders termostat i Laddomaten! Borde väl vara 78 grader?
Får byta den först och se om det påverkar rökgastempen också.
Får byta den först och se om det påverkar rökgastempen också.
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du bör ha 72 el 78° termostat o laddomatpumpen på 1:an vilket gör att du får högre laddtemp men det går ha den du har nu oxå, Tanken börjar ju laddas snabbare som du har det nu men då får den värma vattnet 2 varv för högre temp..
Större/grövre pipa ger bättre drag men har ni dragbegränsare med samma inställning så spelar det ingen roll..
Kan tänka mej att du borde köra brännaren på högre effekt el 90% matning, Har du dragbegränsaren så draget är lika som hos han som hade den tidigare o ni kör på samma pellets då bör det bli hyfsat med 90% matning o 47-48% fläkt, Men du bör få det justerat med instrument för att det ska bli riktigt bra men det går ju testa då du bara kan ändra tillbaka igen...
Rökgastempen blir högre om brännaren har högre effekt, Du kanske t.o.m skulle haft 25 kW koppen??
Vad har pannan för märkeffekt??
70-75% av pannans märkeffekt för ved bör brännaren ge iaf så som du har det nu ska du ha om pannan är på 20 kW vid vedeldning...
Större/grövre pipa ger bättre drag men har ni dragbegränsare med samma inställning så spelar det ingen roll..
Kan tänka mej att du borde köra brännaren på högre effekt el 90% matning, Har du dragbegränsaren så draget är lika som hos han som hade den tidigare o ni kör på samma pellets då bör det bli hyfsat med 90% matning o 47-48% fläkt, Men du bör få det justerat med instrument för att det ska bli riktigt bra men det går ju testa då du bara kan ändra tillbaka igen...
Rökgastempen blir högre om brännaren har högre effekt, Du kanske t.o.m skulle haft 25 kW koppen??
Vad har pannan för märkeffekt??
70-75% av pannans märkeffekt för ved bör brännaren ge iaf så som du har det nu ska du ha om pannan är på 20 kW vid vedeldning...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tackar för svar om fart på Laddomaten, jag tänkte fråga om det men glömde. Nu står den på steg 3 och det verkar som pumpen drar runt luft.
Ska gå ner till steg 1 när jag provar nästa gång.
Sen är pannans märkeffekt för ved 35 kW så då borde jag kanske byta kopp då. Nån som vet lämpligt ställe att handla en sån på? Dyrt???
Vad mer behöver göras för att trimma upp brännaren till 25 kW?
En annan fundering på denna installation har ju också fått sin förklaring. När jag köpte grejorna så satt brännarens panntempgivare i pannan och inte i acken. Tyckte att det verkade konstigt eftersom brännaren då borde stoppa precis när man fått upp tempen i pannan men innan man hunnit ladda acken klart. Men med 63 graders termostat måste ju hela acken och pannan ta sig upp i 80 grader innan brännaren stoppar.
Kanske rentav därför man bytt termostat?
MVH/Mats
Sen är pannans märkeffekt för ved 35 kW så då borde jag kanske byta kopp då. Nån som vet lämpligt ställe att handla en sån på? Dyrt???
En annan fundering på denna installation har ju också fått sin förklaring. När jag köpte grejorna så satt brännarens panntempgivare i pannan och inte i acken. Tyckte att det verkade konstigt eftersom brännaren då borde stoppa precis när man fått upp tempen i pannan men innan man hunnit ladda acken klart. Men med 63 graders termostat måste ju hela acken och pannan ta sig upp i 80 grader innan brännaren stoppar.
MVH/Mats
Prova att köra med 20kW med nuvarande kopp( brännare) samt att byta termostat som André föreslår.
Det och läge ett på cirk. pump kan vara tillräckligt, i alla fall värt ett försök först.
Jag får upp min utgående temp till 77-78° och har en stor ved gjutjärnspanna.
Kommer att testa min brännare på 20kW så snart jag byggt klart bulkförrådet.
Det och läge ett på cirk. pump kan vara tillräckligt, i alla fall värt ett försök först.
Jag får upp min utgående temp till 77-78° och har en stor ved gjutjärnspanna.
Kommer att testa min brännare på 20kW så snart jag byggt klart bulkförrådet.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
6" dragregulator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kör laddomaten på 1:an, Drar mindre ström o du får högre laddtemp...Mats24 skrev:Tackar för svar om fart på Laddomaten, jag tänkte fråga om det men glömde. Nu står den på steg 3 och det verkar som pumpen drar runt luft.
MVH/Mats
Jag har 72° termostat i min laddomat o med pumpen på 1:an så är laddtempen 82° när tempen från acken är under 50° men ökar jag till 3:an blir laddtempen bara 75°, Med andra ord tempen hinner inte höjas med 15 kW effekt på brännaren...
Testade bara för att kolla med brännaren på 20 kW o då blev laddtempen 85-86° med pumpen på 1:an...
35 kW ja då skulle du nog ha haft en 25 kW kopp, Det är den + fler stift till matningen som behövs.. Det finns ingen färdig justering för detta utan då får man köra brännaren o mata pelletsen manuellt från en hushållsvåg för att räkna ut vilken effekt brännaren är på..
Koppen kostar kring 1400:- (har då gjort det iaf) sen är det bara vanliga rörstift vilka jag har på att dom följer med då man köper koppen..
Med 8 stift i o 50-55% matning bör man få ca 25 kW, Brännaren ska iaf sluka 5,2 kg/timme el 1,3 kg på 15 min...
Det kan du kolla nu oxå, När jag kollade hos en kompis som kör sin biomatic 20+ på 20 kW så va den bara på 18 kW med 90% matning (3,8 kg/tim) så jag tror den körs med 96% matning nu o 51% fläkt...
Tempgivaren ska sitta på acktanken så brännaren styrs av tempen i den, Är oxå en fördel om brännaren startar laddomaten oxå om man kör med 21:an som har självcirkulatinsfunktionen, Annars kan de börja självcirkulera så att pannan alltid går kall o det är bra att den då startar/stoppar efter brännaren... Du får då självcirkulation så pannan töms på vv efter avslutad eldning, Förutsatt att det är kopplat så du får självcirkulation...
Jag har givaren ca 30 cm från toppen på acktanken...
Brännaren har nya programvaran med tankdiff, Ställbar temp för till/frånslag samt att du kan välja att köra med underhållsglöd el utan.. ??
Det har annars mr.pellets o kostar ca 400:- vilket är bra med eldning mot acktank...
Gör brännaren mer än 2 kallstarter/dygn går det mindre pellets med underhållsfyr, Öka även tiden för underhållsglöden till 85-90 min då blir det mindre förbrukning samt mindre sot i pannan....
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag testar att gasa upp denna variant först så får jag se sen.
Är det svårt att få upp rökgastempen även på full fart så siktar jag nog på en ny kopp. Känns ju vettigare att höja effekten för att få upp rökgastempen än att plocka ur turbulatorer för att värma skorstenen och kråkorna.
Pumpen på Laddomaten styrs nu av rökgastermostat, tänkte faktiskt aldrig på att brännaren skulle kunna starta den.
Ny processor är på väg från Mr Pellets, ska dyka upp i början på veckan.
Får ta och köra skruven en timme och väga lite pellets i väntan på den.
MVH/Mats
Är det svårt att få upp rökgastempen även på full fart så siktar jag nog på en ny kopp. Känns ju vettigare att höja effekten för att få upp rökgastempen än att plocka ur turbulatorer för att värma skorstenen och kråkorna.
Pumpen på Laddomaten styrs nu av rökgastermostat, tänkte faktiskt aldrig på att brännaren skulle kunna starta den.
MVH/Mats
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Låter som du är på rätt väg..Mats24 skrev:Jag testar att gasa upp denna variant först så får jag se sen.
MVH/Mats

Det funkar bara med rökgastermostat till laddomaten så kör på det..
Medd. hur det går..
Ja då var provkörning 2 klar.
Efter att lusläst manualen och upptäckt att det står max 70% matning så blev jag lite harig och tänkte prova en gång till med dessa inställningar. En annan anledning var att jag kikade i ett test som ÄFAB gjorde för några år sen med just denna kombination av panna och brännare. Han skrev där att man vid testet körde helt utan turbulatorer pga att pannans rökgasvägar var så långa att man annars inte får upp rökgastempen med pellets.
Jag plockade således bort alla turbulatorerna och drog igång med ny Laddomat-termostat på 78 gr och med ny processor (med gamla inställningarna)
Nufunkade laddomaten fint, tog upp pannan i 80 grader och började sen ladda tanken. Inga problem där alltså (Bortsett från att en av kopplingarna började läcka ur avstängningshålet förstås, suck!)
Rökgastempen blev bättre men inte bra. Efter 4 timmars eldning så var tempen ur pannan 116 gr och 80 cm från skorstenstopp var det 37.
Ser vattendroppar i skorstenen så nog kondenserar det alltid.
Får väl ge mej på detta med öka effekten i alla fall.
Men jag blir inte riktigt klok på detta med 15, 20 och 25 kW. Jag förstår att det finns olika koppar för 15 och 25 kW. Men finns det en variant med 20 kW också?
/Mats
Efter att lusläst manualen och upptäckt att det står max 70% matning så blev jag lite harig och tänkte prova en gång till med dessa inställningar. En annan anledning var att jag kikade i ett test som ÄFAB gjorde för några år sen med just denna kombination av panna och brännare. Han skrev där att man vid testet körde helt utan turbulatorer pga att pannans rökgasvägar var så långa att man annars inte får upp rökgastempen med pellets.
Jag plockade således bort alla turbulatorerna och drog igång med ny Laddomat-termostat på 78 gr och med ny processor (med gamla inställningarna)
Nufunkade laddomaten fint, tog upp pannan i 80 grader och började sen ladda tanken. Inga problem där alltså (Bortsett från att en av kopplingarna började läcka ur avstängningshålet förstås, suck!)
Rökgastempen blev bättre men inte bra. Efter 4 timmars eldning så var tempen ur pannan 116 gr och 80 cm från skorstenstopp var det 37.
Ser vattendroppar i skorstenen så nog kondenserar det alltid.
Får väl ge mej på detta med öka effekten i alla fall.
Men jag blir inte riktigt klok på detta med 15, 20 och 25 kW. Jag förstår att det finns olika koppar för 15 och 25 kW. Men finns det en variant med 20 kW också?
/Mats
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det beror hur gammal din brännare är, Vid nyår 04/05 bytte dom till en ny model av kopp med en annan utforming av luftslitsarna.. Det va även då den kom med urblåsningsfunktionen (fläkten ökar under en stund 1 el 2 ggr/tim)
Om fläkten ökar ibland under drift har du 20 kW koppen men dom hade inte bytt namn ännu till 20D o då är inte heller instruktionerna ändrade..
Det ända som skulle hända om du har den äldre varianten o ökar matningen till 90% är att all pellets inte hinner förbrännas så det trycks ur oförbrända pelletsar ur koppen..
Med 25 kW så skulle du få betydligt högre rökgastemp...
Om fläkten ökar ibland under drift har du 20 kW koppen men dom hade inte bytt namn ännu till 20D o då är inte heller instruktionerna ändrade..
Det ända som skulle hända om du har den äldre varianten o ökar matningen till 90% är att all pellets inte hinner förbrännas så det trycks ur oförbrända pelletsar ur koppen..
Med 25 kW så skulle du få betydligt högre rökgastemp...
André har koll som vanligt. Jag snackade med Thermia idag och mycket riktigt så har jag den nyare koppen som klarar både 15och 20 kW, den har vertikala luftslitsar medan den gamla har horisontella vilket också syns i manualen.
Ska ta och byta den trilskande avstängningsventilen och sen köra ett försök på 20 kW precis som ni skrev. En brännarkopp kostade bara cirkus en tusenlapp så det är ju ingen katastrof om jag måste byta, men man är ju lite lat också.
/Mats
Ska ta och byta den trilskande avstängningsventilen och sen köra ett försök på 20 kW precis som ni skrev. En brännarkopp kostade bara cirkus en tusenlapp så det är ju ingen katastrof om jag måste byta, men man är ju lite lat också.
/Mats
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mmmm den sitter i 4 st skruvar...Mats24 skrev: En brännarkopp kostade bara cirkus en tusenlapp så det är ju ingen katastrof om jag måste byta, men man är ju lite lat också.
/Mats

Jag provade min panna med 20kW första gången ikväll.
90% matning och 47% fläkt, utan några CO2 mätningar.
Plockade först ut två blind luckor så jag fick 12 kanaler öppna, har fortfarande två st stängda.
Vid 15kW så hade jag ca 131°C i rökgastemp.
Nu är den ca 136°C med 20kW. pga att jag har två till rökgaskanaler i pannan, så blev det inte så stor skillnad.
Skulle jag sota pannan ordentligt så kommer den att sjunka ca 10°.
Ökade CP till läge 2, och får nu ut 85°C vatten till toppen av ack. tanken.
Har en kulventil för att lufta toppen av ack. tanken och tappade ut några deciliter och mätade temp. Detta har jag aldrig provat med 15kW brännar effekt, men har säkert fått ut 3-4° varmare samt större flöde med pumpen från läge ett till två.
När termostaten slog ifrån vid 70°C så fortsatte temp. att stiga till 75°C, trots att brännaren hade slagit ifrån.
Termostaten( för brännaren) sitter ca 1/3 från toppen av ack. tanken.
Fick inspiration att testa 20kW själv, medans jag väntade på resultat för Mats24.
Hunnit testa än ?
90% matning och 47% fläkt, utan några CO2 mätningar.
Plockade först ut två blind luckor så jag fick 12 kanaler öppna, har fortfarande två st stängda.
Vid 15kW så hade jag ca 131°C i rökgastemp.
Nu är den ca 136°C med 20kW. pga att jag har två till rökgaskanaler i pannan, så blev det inte så stor skillnad.
Skulle jag sota pannan ordentligt så kommer den att sjunka ca 10°.
Ökade CP till läge 2, och får nu ut 85°C vatten till toppen av ack. tanken.
Har en kulventil för att lufta toppen av ack. tanken och tappade ut några deciliter och mätade temp. Detta har jag aldrig provat med 15kW brännar effekt, men har säkert fått ut 3-4° varmare samt större flöde med pumpen från läge ett till två.
När termostaten slog ifrån vid 70°C så fortsatte temp. att stiga till 75°C, trots att brännaren hade slagit ifrån.
Termostaten( för brännaren) sitter ca 1/3 från toppen av ack. tanken.
Fick inspiration att testa 20kW själv, medans jag väntade på resultat för Mats24.
Hunnit testa än ?
CTC Bio brännare (Thermia´s)
6" dragregulator
6" dragregulator
Ja då var provkörning 3 klar också. Tur man har gamla elpannan kvar bredvid.
Med 90% matning och 48% fläkt så steg rökgastempen bara till 122 grader.
Får väl beställa en kopp då, frågan är om det hjälper när denna förändring gav så lite skillnad i temp.
Skulle en intrimmning med instrument kunna ge några större förändringar av tempen eller är det mera "finlir"?
Med 90% matning och 48% fläkt så steg rökgastempen bara till 122 grader.
Får väl beställa en kopp då, frågan är om det hjälper när denna förändring gav så lite skillnad i temp.
Skulle en intrimmning med instrument kunna ge några större förändringar av tempen eller är det mera "finlir"?