Hur installerar man en rökgastermometer?
Hur installerar man en rökgastermometer?
Eftersom jag misstänker att min brännare går på för hög effekt så skulle jag behöva mäta rökgastemperaturen.
Så hur installerar man en rökgastermometer i en stålrörsskorsten?
Så hur installerar man en rökgastermometer i en stålrörsskorsten?
KMP PX21
Exonom A20B2
ThermOmatic Combi Shuntautomatik
Värmer ett MoDo-hus från -73 på 98,4m² + källare
Exonom A20B2
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
I rökröret, före dragluckan, borrar du ett passande hål och gängar för adaptern/fästet/passbiten/vad-man-nu-vill-kalla-det som rökgastermometern träs in i. Ofta en mässingbit som skruvas in i rökröret med ett 6 mm hål i mitten och stoppskruv från sidan.
I mitt fall var det en (om jag minns rätt) 1/4 tum RAK rörgäng (ej konisk) vilket krävde 11,5 mm borr och passande gängtapp.
/Jörgen
I mitt fall var det en (om jag minns rätt) 1/4 tum RAK rörgäng (ej konisk) vilket krävde 11,5 mm borr och passande gängtapp.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Ok, det låter bra.
Hur är det med termometrarna, duger denna från Clas Ohlson?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21153301
Hur är det med termometrarna, duger denna från Clas Ohlson?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21153301
KMP PX21
Exonom A20B2
Exonom A20B2
Joodå, den duger bra, priset är ju bra också. Du kan ju kolla den i kokande vatten först så ser du hur den stämmer vid 100gr. Själv har jag en hederlig gammal kvicksilvertermometer så det gäller att hantera den varsamt när man sotar.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hmm.. undrar om det står rätt där, 3/8 gäng?!?! Känns grovt för en termometer... det är ju runt 14mm på gängryggarna i hålet! Inte så kul att gänga den storleken om det är ett höglegerat rökrör
Annars ska den nog funka, se bara till att du har borr och gängtapp hemma innan du börjar... framförallt att du har gängtapp innan du borrar! Inge kul att borra hålet och sen inte hitta igen tappen
/Jörgen
Annars ska den nog funka, se bara till att du har borr och gängtapp hemma innan du börjar... framförallt att du har gängtapp innan du borrar! Inge kul att borra hålet och sen inte hitta igen tappen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Jag har bara borrat ett hål och stoppat in min givare.
Mellan dragregulatorn pannan som beskrivs ovan.
Om man mätar temp.givaren med ett skjutmått och borrar, så blir nog läckage luften minimal.
Men ett dykrör eller muff blir det förstås en snyggare installation.
Mellan dragregulatorn pannan som beskrivs ovan.
Om man mätar temp.givaren med ett skjutmått och borrar, så blir nog läckage luften minimal.
Men ett dykrör eller muff blir det förstås en snyggare installation.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Jodå, det är 3/8, den är stor, men den funkar bra.Hmm.. undrar om det står rätt där, 3/8 gäng?!?! Känns grovt för en termometer...
Annars skulle jag satsa på en liten modell, finns en rätt vanlig modell med konisk gänga som passar stort sett i vilket hål som helst från 8mm upp till 16mm eller nått sånt, funkar kanonbra.
Så jäkla petigt är det inte, det håller inte tätt mellan temometern och mässingsklumpen i vilket fall som helst.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tjena MobbA...Så här ser min classe mätare ut....Jag har gjort en silikonboll längst ner som tätning fungerar perfekt...
Men skall snart byta ut stekisen= (trasig)
http://img75.imageshack.us/img75/1553/p5020036xa0.jpg
Förresten pekkapick !!om du ser detta så har du dragbegr i profil
Mvh ronald
Men skall snart byta ut stekisen= (trasig)
http://img75.imageshack.us/img75/1553/p5020036xa0.jpg
Förresten pekkapick !!om du ser detta så har du dragbegr i profil
Mvh ronald
Senast redigerad av ronald den lör 20 okt, 2007 19:33, redigerad totalt 2 gång.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Det ser bra ut! Jag satsade på en analog termometer från Classe a´100 kr. Den skiljde ca 30 grader från den digitala stektermometern ...
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Jorå danne!silikonbollstätningen sitter längst ner på stekisgivarenDanne82 skrev:ronald
Jag har samma termometer som dig, vad är det för fel på den?
Och kan du sota av givaren när den sitter så där?
Trasig=jag brukar alltid mäta efter sotning nu senast så dalade bara mätaren visade aldeles för låga r-gaser-----Kokade upp vatten i vattenkokaren mätte 60 C skall vara 100C och så tror jag den är bränd=givaren har låtit den sitta i för länge:::.Provade även frugans stekis 100 C klockren,,,,,som sagt skall köpa en ny till veckan en givare alltså !har redan en Digtermom som passar,,(,Classe ohlsson) sen så får man vänta på Olles 45 (Ruben) han skall sälja några goda givare framöver som sagt man är lite av en "pryloman"

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Prima virke
Tillvägagångssättet är jag med på, men....
omvandling 3/8 till M??
Asså på Classes rökg.term. står det 3/8, men vad innebär det i M eller mm??
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15074179
omvandling 3/8 till M??
Asså på Classes rökg.term. står det 3/8, men vad innebär det i M eller mm??
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=15074179
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
Jag hade en såndär classetermometer i min gammla panna och oroades länge över mina låga temperaturer vid oljeeldning. Ända till jag hängde i en stektermometer som visade betydligt mer och efter att ha ränt i en tredje termometer var det bekräftat att classemätaren visade för lite. Har för mig att det rörde sig om 30 - 40 grader fel....
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Tjena! min stekis gick sönder men jag kalibrerade den aldrig före undrar om den alltid visat fel?johansjostrand skrev:Jag hade en såndär classetermometer i min gammla panna och oroades länge över mina låga temperaturer vid oljeeldning. Ända till jag hängde i en stektermometer som visade betydligt mer och efter att ha ränt i en tredje termometer var det bekräftat att classemätaren visade för lite. Har för mig att det rörde sig om 30 - 40 grader fel....
Har köpt denna spetsgivare på classe man känner sig som ett proffs
när man mäter funkar ju även att hala ner och mäta i toppen på skorstenen..Alltid roligare med riktiga grejer....

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19562985
Mvh ronald