Effekt på brännare...
Effekt på brännare...
Jag undrar en sak: min statistik visar att mitt hus för tillfället förbrukar ca: 2,7kW för att hålla oss varma och med VV. Att min panna har dålig verkningsgrad struntar vi f för tillfället.
Brännare ligget i effektläget 12kW-15kW.... varför?
Under kallaste vintern behöver mitt hus upp emot 9kW, kanske 10kW när det är som värst, jag skulle gärna ha en brännare som kan ställas mellan 1 och 10kW och kunna bränna "ordentligt" i det område.
Jag kan förstå att brännare som driver större hus behöver mer toppeffekt, ett hyreshus med kanske 3 lägenheter kan ju behöva en del toppeffekt men en mindre brännare och en ackumulatortank för att jämna ut toppbelastningen borde ju klara en hel del.
Självklart ska styrningen vara bra och själv växla effekt vid behov osv.
Jag kommer knappast att byta brännare av självklara orsaker men finns det brännare som kan köra ner till 2kW utan att ha usel förbränning? Och jag menar inte att brännaren slår på och av och på det vis kommer ner på 2kW, det kan min redan (och lite till) men jag menar bränna kontinuerligt och ge ner till 2kW t.ex.
Brännare ligget i effektläget 12kW-15kW.... varför?
Under kallaste vintern behöver mitt hus upp emot 9kW, kanske 10kW när det är som värst, jag skulle gärna ha en brännare som kan ställas mellan 1 och 10kW och kunna bränna "ordentligt" i det område.
Jag kan förstå att brännare som driver större hus behöver mer toppeffekt, ett hyreshus med kanske 3 lägenheter kan ju behöva en del toppeffekt men en mindre brännare och en ackumulatortank för att jämna ut toppbelastningen borde ju klara en hel del.
Självklart ska styrningen vara bra och själv växla effekt vid behov osv.
Jag kommer knappast att byta brännare av självklara orsaker men finns det brännare som kan köra ner till 2kW utan att ha usel förbränning? Och jag menar inte att brännaren slår på och av och på det vis kommer ner på 2kW, det kan min redan (och lite till) men jag menar bränna kontinuerligt och ge ner till 2kW t.ex.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vet inte om det är vad du menar , men Pellecon jobbar väl så.
Sedan har väl kanske den några grejer som du inte gillar
tex manuell tändning? Men tror den har den funktionen
du frågar efter? Från deras hemsida .
Ha Det
Wepe
Sedan har väl kanske den några grejer som du inte gillar
tex manuell tändning? Men tror den har den funktionen
du frågar efter? Från deras hemsida .
En unik steglös effektreglering där både fläktvarvtal och bränslematning justeras helt automatiskt från 5 till 100 procent helt efter effektbehov
Ha Det
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
jag kan tänka mig att det blir svårt å få bra vv kapacitet med bara 2 Kw effekt i en pellets brännare.
sen är det väl att det är svårt att få en pelletsbrännare med stort spektra i effekten & bra förbränning p.g.a att rosterytan blr fel vid nåt av effekt valen
rätta mig om jag har fel
sen är det väl att det är svårt att få en pelletsbrännare med stort spektra i effekten & bra förbränning p.g.a att rosterytan blr fel vid nåt av effekt valen

rätta mig om jag har fel
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Har själv plattvärmeväxlare , det är inga problem eftersomOPEC skrev:Eftersom jag saknar vv-beredare i pannan utan har värmeväxlare så skulle jag absolut inte klara mig med så liten effekt. Jag kör konstant högeffekt för att klara varmvattenbehovet.
brännaren känner av behovet hela tiden. Tappar man varmvatten
ökar brännaren effekten. Samma med värmen , ställer in sig efter
behovet.
Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Frågan är hur bra detta funkar, jag är inte speciellt kunnig i ämnet så jag kanske är ute och cyklar här man vad jag förstått så måste förbränningsutrymmet också anpassa om man ska kunna använda en brännare med så brett effektområde utan att verkningsgraden blir lidande.En unik steglös effektreglering där både fläktvarvtal och bränslematning justeras helt automatiskt från 5 till 100 procent helt efter effektbehov
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag tror som ingemar_o att det är rätt svårt att tillverka en övermatad brännare som klarar att brinna optimalt ända från 15-20 kW till 2 kW avgiven effekt. Rosterytan och tilluftsvägarna för luft måste ju dimensioneras för att klara den högsta effekt som brännaren kan avge. Kanske klarar sig undermatade brännare med förbränningskopp bättre?
En avgörande faktor är väl också rökgastemperaturen, man ska väl helst inte hamna under 120 grader i en vanlig tegelskorsten.
Med en riktigt olämplig panna kan man dra ned på brännareffekten. I min förra kåk satt en CTC Total panna där jag installerade en TB-Mini brännare som jag körde i 2,5 år. Första gången jag startade brännaren blev rökgastemperaturen 280 grader! Hade ingen info då om att pannan var såpass olämplig för pelletseldning. Körde brännaren långa perioder med en effekt på 7 kW och det gick bra, rökgastemperaturen blev rimlig. Vid närmare eftertanke tror jag nu inte att man sparar pellets genom att dra ned på brännarens effekt på det viset. Vid låg effekt på brännaren blir temperaturen på rökgaserna som ska värma pannans inre lägre och värmeöverföringen från rökgas till pannvatten mindre effektiv.
Nu var rökgasvägarna i CTC Total rätt så obefintliga, men har man en riktig panna så tror jag nog att man tjänar på att kräma på lite effekt i brännaren och att pelletsförbrukningen då blir som lägst.
Vore intressant att veta hur de som kör på underhållseld och wepe som kör med modulerande effekt klarar problemet med låga rökgastemperaturer.
En avgörande faktor är väl också rökgastemperaturen, man ska väl helst inte hamna under 120 grader i en vanlig tegelskorsten.
Med en riktigt olämplig panna kan man dra ned på brännareffekten. I min förra kåk satt en CTC Total panna där jag installerade en TB-Mini brännare som jag körde i 2,5 år. Första gången jag startade brännaren blev rökgastemperaturen 280 grader! Hade ingen info då om att pannan var såpass olämplig för pelletseldning. Körde brännaren långa perioder med en effekt på 7 kW och det gick bra, rökgastemperaturen blev rimlig. Vid närmare eftertanke tror jag nu inte att man sparar pellets genom att dra ned på brännarens effekt på det viset. Vid låg effekt på brännaren blir temperaturen på rökgaserna som ska värma pannans inre lägre och värmeöverföringen från rökgas till pannvatten mindre effektiv.
Nu var rökgasvägarna i CTC Total rätt så obefintliga, men har man en riktig panna så tror jag nog att man tjänar på att kräma på lite effekt i brännaren och att pelletsförbrukningen då blir som lägst.
Vore intressant att veta hur de som kör på underhållseld och wepe som kör med modulerande effekt klarar problemet med låga rökgastemperaturer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Egentligen är det väl fel av mig att begära att brännaren (enbart) ska klara låg effekt, det borde ju vara kombinationen av panna + brännare som ska fungera ihop på detta vis.
Självklart blir rökgasen kallare vid förbränning på låg effekt, det borde ju rent teoretisk ge sämre verkningsgrad vid att temperaturskillnaden (rökgas <-> panna) blir lägre.
Rent praktisk är det väl så att varje kombination av brännare + panna har en optimalt effekt, där förlusten är minst, lägre effekt ger sämre verkningsgrad för att temperaturskillnaden är lägre och högre effekt ger förlust för att pannan inte hinner med att ta upp värme.
Ja ja... hur man än vända sig är rumpan bak.
Självklart blir rökgasen kallare vid förbränning på låg effekt, det borde ju rent teoretisk ge sämre verkningsgrad vid att temperaturskillnaden (rökgas <-> panna) blir lägre.
Rent praktisk är det väl så att varje kombination av brännare + panna har en optimalt effekt, där förlusten är minst, lägre effekt ger sämre verkningsgrad för att temperaturskillnaden är lägre och högre effekt ger förlust för att pannan inte hinner med att ta upp värme.
Ja ja... hur man än vända sig är rumpan bak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Har inga problem med skorsten i varjefall . Brännaren funkarVore intressant att veta hur de som kör på underhållseld och wepe som kör med modulerande effekt klarar problemet med låga rökgastemperaturer
bra , är ingen expert på det jag heller . Men har inte haft några
problem med värme eller vv. Sedan att kanske inte pannan är
det optimala , men det är ju en annan sak. Får köra med flamriktare
i Niben. Tänker mest på att jag tycker om att testa olika pellets.
Tror inte jag kört någon längre tid med bara träpellets i den
brännaren. Men visst en brännare som skiljer sig från de andra.
Men driften i sig har jag inte upplevt negativt.
Wepe
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
För att kunna köra på riktigt låga effekter kräver även en mindre/trångare panna annars blir det liksom ingen värmeavgivning.. Testade med att mäta pelletsförbrukning i olika effekter i min panna o vid 7-8 kW inmatad effekt i brännaren så gick det mer pellets för att värma acktanken än då jag körde med 20 kW inmatad effekt, Pannan har 16 kW som max effekt vid pelletseldning...
Annars är det nog bionet 12D som går köra med lägst effekt, Den har 5-12 kW inmatad effekt i sitt område vilket blir från ca 4-11 kW i uteffekt..
Möjligen att den kan gå köra med något lägre effekt med bra verkningsgrad men då i t.ex bionetpannan...
Biotech´s minsta panna går mellan 2,4-9,2 kW...
Annars är det nog bionet 12D som går köra med lägst effekt, Den har 5-12 kW inmatad effekt i sitt område vilket blir från ca 4-11 kW i uteffekt..
Möjligen att den kan gå köra med något lägre effekt med bra verkningsgrad men då i t.ex bionetpannan...
Biotech´s minsta panna går mellan 2,4-9,2 kW...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd