Funderingar över radiatorbrus/Termostatknack
Funderingar över radiatorbrus/Termostatknack
Hej allihopa! Jag är ny på detta forum men har väl tidigare varit in och fått mkt nyttiga tips sedan jag äntligen har bytt ut den gamla oljehäcken mot en än så länge väl fungerande pelletspanna!
Det enda jag just nu undrar över är oljudet på termostaterna(knackningar) varje gång brännaren kör igång(uppstartsfasen alltså).
Jag har luftat pannan med c-pump avslagen,luftat alla element, motionerat termostatstift mm, kan väl även tillägga att jag inte kan köra med helt öppna termostater för då får jag ett jäkla brus, utan ställer dom
på 3.an. Jag har även sänkt hastigheten på c-pumpen till läge1.
Tips och ideer mottages tacksamt.
Det enda jag just nu undrar över är oljudet på termostaterna(knackningar) varje gång brännaren kör igång(uppstartsfasen alltså).
Jag har luftat pannan med c-pump avslagen,luftat alla element, motionerat termostatstift mm, kan väl även tillägga att jag inte kan köra med helt öppna termostater för då får jag ett jäkla brus, utan ställer dom
på 3.an. Jag har även sänkt hastigheten på c-pumpen till läge1.
Tips och ideer mottages tacksamt.
Nibe Pellux-07
Baxi eurofire-07
shuntautomatik+utegivare
95m2+källare.
Byggår-63
Baxi eurofire-07
shuntautomatik+utegivare
95m2+källare.
Byggår-63
Det verkar ju lite udda att det skulle brusa mer när brännaren startar, detta bör ju liksom inte påverka bruset i elementen, skumt.
Är dom tysta annars, eller brusar det överdrivet mycket alltid ?
Är dom tysta annars, eller brusar det överdrivet mycket alltid ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Hejmicke_932 skrev:Nu skrev han ju i och för sig att han testat på 1:an utan framgång.
Har en fundering på om ljudet du hör delvis kan vara pelletsbrännarens ??
Ljud kan var lite nyckfulla av sej och värmerören leder ljudet bra
Kan bli resonans effekter som gör att ljud hörs bara på vissa ställen,
Jag vet av erfarenhet att ibland kan sådana ljud vara svåra att avhjälpa helt.
Frågan är ju varför du hör oljudet bara när brännaren är i gång?
Cirkpumpen går väl hela tiden och då samma ljud också...
Alltså min fundering är ändå om inte brännarens luftbrus du hör..
Knakningar du hör kan vara att högre temp på utgående vatten gör
att rören expanderar o detta ljud du hör ??
Ja det är bara att testa sig fram vad som orsakar oljudet.
Vatten oljud är med ett ( sorlande eller porlande) läte.
MVH
Ruben
Brus/knackningar.
Hej igen! Tackar för alla snabba svar, helt otroligt!
Jag var nog lite otydlig i mina frågor. svårt det här......
Knackningarna i temostaterna (bara i termosten alltså ) uppstår endast när brännaren starta.
Högt brus i elementena har jag alltid haft, även när jag körde med de gamla grejorna.
Trycket på radiatorena ligger på ca 0.8 bar.
Just nu startade brännaren och jag hör i köket hur termostaten börjar knacka....
Fråga? Förlorar jag någonting på att ha termostaterna i alla rum inställda på 3.an för knackningarna kan jag väl leva med, men bruset är värre. Just nu shuntar jag ut 40gr och har 22gr i de flesta rum.
Jag var nog lite otydlig i mina frågor. svårt det här......
Knackningarna i temostaterna (bara i termosten alltså ) uppstår endast när brännaren starta.
Högt brus i elementena har jag alltid haft, även när jag körde med de gamla grejorna.
Trycket på radiatorena ligger på ca 0.8 bar.
Just nu startade brännaren och jag hör i köket hur termostaten börjar knacka....
Fråga? Förlorar jag någonting på att ha termostaterna i alla rum inställda på 3.an för knackningarna kan jag väl leva med, men bruset är värre. Just nu shuntar jag ut 40gr och har 22gr i de flesta rum.
Nibe Pellux-07
Baxi eurofire-07
shuntautomatik+utegivare
95m2+källare.
Byggår-63
Baxi eurofire-07
shuntautomatik+utegivare
95m2+källare.
Byggår-63
Ahaa "Just nu shuntar jag ut 40gr och har 22gr i de flesta rum" nu tror jag att bruset beror på att du shuntar ut 40 grader och du har radiatortermostater på 3 (nästan stängda) ..kanske prova att shunta ut 30 grader och öppna radiatortermostater till högre tal typ nästan öppet då ska du bli av med bruset ..men knackningar humm ingen aning men prova först med det jag beskrev
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Tjena!Vad har du för termostater +ventiler på radiatorerna
Det låter som det är för stort vattentryck på ventilen.Jag hade ett element på jobbets av ca 30 st,som levde om, tog bort termostaten satte dit ett vred i stället så ventilen alltid är öppen..då försvann oljudet
Prova ta bort en termostat när brännaren startar.och testa
Mvh ronald
Det låter som det är för stort vattentryck på ventilen.Jag hade ett element på jobbets av ca 30 st,som levde om, tog bort termostaten satte dit ett vred i stället så ventilen alltid är öppen..då försvann oljudet
Prova ta bort en termostat när brännaren startar.och testa
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Brus och oljud från radiatorerna
Brus i radiatorerna är ofta en för stor tryckskillnad i termostat-ventilen= för högt tryck från pumpen (Pumpen är ju redan på 1:n)
Radiatorn är en slags högtalare för alla ljud som förekommer i rörsystemet, svårt att åtgärda helt. Till radiatorerna finns det brusdämpande ventil-koppling att köpa, lite pyssel att byta men går att göra utan systemet töms
Prova med att justera ner flödet med retur-ventilen från radiatorn sakta med termostaten på "bruksläge" ( Var försiktig, på vissa äldre returventiler lossnar "pluggen" under hatten ibland...)
Du hör när brusandet minskar, lämna justeringen där
Nya term.ventiler har en flödesjustering, men ibland förvärrar den bara ljudet...
All oftare kommer det klagomål från husbolagen om att det susar och brusar, särskilt när företaget jag jobbar för har bytt fjärrvärmepaketet eller en ny pump= Nya pumpar med lite högre kapacitet ger ibland oljud= blir att söka upp vad som ger upphov till ljudet
Radiatorn är en slags högtalare för alla ljud som förekommer i rörsystemet, svårt att åtgärda helt. Till radiatorerna finns det brusdämpande ventil-koppling att köpa, lite pyssel att byta men går att göra utan systemet töms
Prova med att justera ner flödet med retur-ventilen från radiatorn sakta med termostaten på "bruksläge" ( Var försiktig, på vissa äldre returventiler lossnar "pluggen" under hatten ibland...)
Du hör när brusandet minskar, lämna justeringen där
Nya term.ventiler har en flödesjustering, men ibland förvärrar den bara ljudet...
All oftare kommer det klagomål från husbolagen om att det susar och brusar, särskilt när företaget jag jobbar för har bytt fjärrvärmepaketet eller en ny pump= Nya pumpar med lite högre kapacitet ger ibland oljud= blir att söka upp vad som ger upphov till ljudet
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Mitt brus blev jag av med bla. genom att montera "strypningar" före och efter c-pumpen då kan man reglera flödet ytterligare, sedan kan man som tidigare sagt att shunta ut lägre temp.
MVH // Dave
MVH // Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring