Koppla rumstermostat till cirkulationspump?
Koppla rumstermostat till cirkulationspump?
Jag och en jobbarkompis satt och diskuterade motorshuntar och div styrningar osv. när han berättade att han helt enkelt hade kopplat en enkel rumstermostat till cirkulationspumpen och kört så i tio år.
Vad tror ni om en sådan koppling, vad finns det för fördelar resp nackdelar?
/A
/A
KMP Px21
CTC 265B -76
118m² +90m² källare
KW SID012 dragbegränsare
RVD130, QAW50, ESBE 95
CTC 265B -76
118m² +90m² källare
KW SID012 dragbegränsare
RVD130, QAW50, ESBE 95
För länge sedan provade jag med till-och-frånstyrning av cirkulationspumpen, men det var inte bra. Jag hade en enkel (mekanisk) termostat inne. Det blev så stor hysteres att det blev plågsamt kallt inne innan pumpen startade efter temp.stopp. Dessutom måste man ju köra in hög temperatur på framledningsvattnet för att vara garderad mot låg utetemperatur. Det bästa är ju att reglera shunten med någon automatik. Det kostar ju inte så mycket att installera en sådan.
Gunnar
Gunnar
Viking 9990 -03 i EGOR EV 115 från -86. Småsäck endast vintertid som stöd för bergvärmepump. Värmer ca 200 kvm i 1 1/2 plan.
Re: Koppla rumstermostat till cirkulationspump?
I ett par egnahem som renoverats har det varit ett sådant system, vad det ger för fördelar är oklart för mig.Anders_J skrev:Jag och en jobbarkompis satt och diskuterade motorshuntar och div styrningar osv. när han berättade att han helt enkelt hade kopplat en enkel rumstermostat till cirkulationspumpen och kört så i tio år.
/A
Billigt är det ju att bygga det men är det billigt i energiförbrukning tror jag inte direkt på för pumpen kopplar av och på i ganska snabb takt vid kallt väder och det belastar rörsystemet hårt.
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Jag har ett sådant system i mitt hus.
Det har nog suttit där sedan 60-talet när pannan installerades, antar jag.. Shunten på pannan är helt ur funktion, så det är enbart av eller på som gäller. Kan ju tänka mig, att det sliter lite på rörsystemet, men jag har inte haft något strul på de sju åren som jag bott i huset. Tycker inte att temperaturen ändrar sig så mycket att man stör sig på det, det brukar röra sig om någon grad upp och ner. Helt ok för mig. Men det är klart...mitt hus är inte så jättestort heller...bara 71 kvadrat sisådär. En och halv-plans.
Något jag dock tycker litet på är att brännaren ibland får starta lite för ofta, pga att värmen slår på och ifrån lite då och då...
Har faktiskt en fundering kring det med starterna..
När jag fick brännaren installerad, hade elektrikern isär termostaten på pannan, och kopplade in en kabel, petade då också på något jag tror hade med start-tempen att göra..
(varför han petade där vet jag inte)
Eftersom jag då missade att fråga honom om detta, undrar jag om någon här på forumet kanske vet något om det? Kan jag justera undre temperatur då brännaren går igång, genom att ändra under skalet på termostaten?? (Jag ställer ju övre temp med ett vred på "utsidan" av termostaten, på vilken temp jag vill att brännaren slår ifrån.)
Tänkte att man kanske kunde spara någon uppstart om det gick ändra lite, utan att peta FÖR mycket... Tycker att den startar lite tidigt ibland.
Mvh Milla

Något jag dock tycker litet på är att brännaren ibland får starta lite för ofta, pga att värmen slår på och ifrån lite då och då...
När jag fick brännaren installerad, hade elektrikern isär termostaten på pannan, och kopplade in en kabel, petade då också på något jag tror hade med start-tempen att göra..
Eftersom jag då missade att fråga honom om detta, undrar jag om någon här på forumet kanske vet något om det? Kan jag justera undre temperatur då brännaren går igång, genom att ändra under skalet på termostaten?? (Jag ställer ju övre temp med ett vred på "utsidan" av termostaten, på vilken temp jag vill att brännaren slår ifrån.)
Tänkte att man kanske kunde spara någon uppstart om det gick ändra lite, utan att peta FÖR mycket... Tycker att den startar lite tidigt ibland.

Mvh Milla
CTC 260 från -63 med Iwabo Villa S1
Jahaja, dags att skilja sig från mängden alltså, hade en ickefungerande shuntstyrning förr såtillvida att det gick bara att ställa framledningstemperaturen så höll den det oavsett acktempen, den hade slutat reglera helt automatiskt så jag körde den så några år. Installerade en "rumstermostat" med liten hysteres och kopplade cirkpumpen över den, typ on/off och det fungerade jättebra. Känner inte igen mig i detta med stora tempvariationer, ni som har dåliga erfarenheter kanske hade en termostat med stor hysteres? Lite flex i inomhustempen var det väl någon gång men inte alls farligt, kanske beroende på att jag justerade framledningstempen ofta och hade en termostat med liten hysteres och nya, snabba termostater på raddarna. Jag ska väl inte sticka under stol med att det funkar perfekt nu med CBJ-shuntautomatik med enbart inomhusgivare.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Hejleifa.k skrev:Jahaja, dags att skilja sig från mängden alltså, hade en ickefungerande shuntstyrning förr såtillvida att det gick bara att ställa framledningstemperaturen så höll den det oavsett acktempen, den hade slutat reglera helt automatiskt så jag körde den så några år. Installerade en "rumstermostat" med liten hysteres och kopplade cirkpumpen över den, typ on/off och det fungerade jättebra. Känner inte igen mig i detta med stora tempvariationer, ni som har dåliga erfarenheter kanske hade en termostat med stor hysteres? Lite flex i inomhustempen var det väl någon gång men inte alls farligt, kanske beroende på att jag justerade framledningstempen ofta och hade en termostat med liten hysteres och nya, snabba termostater på raddarna. Jag ska väl inte sticka under stol med att det funkar perfekt nu med CBJ-shuntautomatik med enbart inomhusgivare.
Det med styrning av cirkpumpen inte alla anläggningar som det fungerar i,
Ett svar på varför, Självcirkulationen kan vara en bov här, men på 50 till 60 talet var det en mycket vanligt styrsystem.
De anläggningar som inte hade självcirkulation fungerar stystemet mycket bra om man har en rumstermostat med liten kopplings diff, det är energisnålt då också, iallafall när det gäller oljeeldning.
Att det skulle slita mer på anläggningen, inget som jag tror på.
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tor 08 nov, 2007 09:32, redigerad totalt 1 gånger.
HejMilla skrev:Jag har ett sådant system i mitt hus.Det har nog suttit där sedan 60-talet när pannan installerades, antar jag.. Shunten på pannan är helt ur funktion, så det är enbart av eller på som gäller. Kan ju tänka mig, att det sliter lite på rörsystemet, men jag har inte haft något strul på de sju åren som jag bott i huset. Tycker inte att temperaturen ändrar sig så mycket att man stör sig på det, det brukar röra sig om någon grad upp och ner. Helt ok för mig. Men det är klart...mitt hus är inte så jättestort heller...bara 71 kvadrat sisådär. En och halv-plans.
![]()
Tänkte att man kanske kunde spara någon uppstart om det gick ändra lite, utan att peta FÖR mycket... Tycker att den startar lite tidigt ibland.![]()
Mvh Milla
Det fanns förr, termostater med ljusterbar diff mellan från och tillslag
din termostat kan ha varit av sådan modell.
MVH
Ruben
TERMOSTATSTYRNING AV CIRK.PUMPEN.
Hej hade den konstruktionen i ett tidigare hus. Fungerade väl hyfsat men en nackdel var att det knäppte i ledningarna och elementen varje gång pumpen började köra in varmvattnet. Ledningarna expanderar ju av värmen så sover man lätt så kan man störas av ljudet. Mvh HS.
Re: TERMOSTATSTYRNING AV CIRK.PUMPEN.
HejHåkan S skrev:Hej hade den konstruktionen i ett tidigare hus. Fungerade väl hyfsat men en nackdel var att det knäppte i ledningarna och elementen varje gång pumpen började köra in varmvattnet. Ledningarna expanderar ju av värmen så sover man lätt så kan man störas av ljudet. Mvh HS.
Här hade det varit bra med mjukstart på chunten som öppnar den lite långsamt så inte temeraturökningen i systemet blir bums
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den fre 09 nov, 2007 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
Jula har en 230V för 129:- och en med nattsänkning för 199. Att starta och stanna cirkulationspumpen med termostat funkar väl halvbra misstänker jag. Du kommer sannolik få en viss självcirkulation. Kanske bättra att montera in styrdon på shuntventilen om du har sådan eller sätta in en shutventil eller flödesregleringsventil där du kan montera ett styrdon som drivs av termostaten. Själv skulle jag nog satsa på en reglercentral, du borde nog ha igen pengarna på en sådan investering på nåt år.
Janfire Flex-A
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
Gustavsberg årsmodell 1975 25kcal
Timmrad västerbottensgård 220m2+70 m2 källare
Stall 80m2 uppvärmt till 10-12C kulvert från huset 28 meter
-
- Pannrumstomte!