Är det någon som kör Flex-A i panna med äldre Honeywell L4012A termostat?
Hur ser korrekt inkoppling ut med Fas(sv), Nolla(bl), Termostat(br), Jord(gr/gul) i termostathuset?
Skicka gärna bild(er).
Se bilder på min termostat: Honeywell L4012A. (Bef tåtar är kvar från gamla oljebrännartiden).
El+termostatinkoppling Flex-A
El+termostatinkoppling Flex-A
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Bild har jag inte men det ska kopplas såhär:
Fas från säkring -> Överhettningsskydd 1.
Överhettningsskydd 2 -> Brännarens driftström
Överhettningsskydd 2 -> Termostat 1
Termostat 2 -> Brännarens termostatingång.
Med '1' hhv. '2' menar jag var sin sida av kontakterna.
Detta betyder att du ska lägga till en ledare som kopplas till den gröna tråden mellan de två termostater och denna ledare ska mata driftström in till brännaren.
Fas från säkring -> Överhettningsskydd 1.
Överhettningsskydd 2 -> Brännarens driftström
Överhettningsskydd 2 -> Termostat 1
Termostat 2 -> Brännarens termostatingång.
Med '1' hhv. '2' menar jag var sin sida av kontakterna.
Detta betyder att du ska lägga till en ledare som kopplas till den gröna tråden mellan de två termostater och denna ledare ska mata driftström in till brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tack för snabbt svar!
Om jag fatta rätt så menar du så här:
Jag har gått efter hur gamla oljebrännaren var inkopplad, dvs att fas från central gick in på drifttermostat-sidan (höger sida på bilden). Men om man ser på kopplingschemat/el-schema för Janfire så verkar fasen gå in på säkerhetstermostatsidan, dvs spegelvänt mot det jag skissat?
Om jag fatta rätt så menar du så här:
Jag har gått efter hur gamla oljebrännaren var inkopplad, dvs att fas från central gick in på drifttermostat-sidan (höger sida på bilden). Men om man ser på kopplingschemat/el-schema för Janfire så verkar fasen gå in på säkerhetstermostatsidan, dvs spegelvänt mot det jag skissat?
Senast redigerad av grebdron den lör 10 nov, 2007 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Eryl kombipanna 70-tal + Tigex25 + Janfire Flex-A + MIAB RS4 + Aritem 4 m skruv inkl. 45°-böj + eget byggt 700 L förråd
Om de har kastat om på fasen från elcentralen och utgående får du kasta tillbaka. Det är inte ovanligt att det är så, det är ju bara 2 brytare i serie och det kvittar vilken som bryter vad... om det är till en oljebrännare! Men är det till pelletsbrännaren är det lite mer kinkigt.
Jag var också tvungen att kasta om på det för att det skulle bli rätt.
Färgerna på ledningarna kan jag inte uttala mig om (jag minns inte alls) men det ser oerhört rätt ut.
Jag var också tvungen att kasta om på det för att det skulle bli rätt.
Färgerna på ledningarna kan jag inte uttala mig om (jag minns inte alls) men det ser oerhört rätt ut.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Konsulterade en elektiker som sa att det borde vara kopplat så här (3:e bilden) om man ska följa Janfires kopplingsschema och det stämmer ju med min och din teori, dvs el-centarlens fas in på säkerhetstermostatsidan.
Testar det. Återkommer med resultat.
Testar det. Återkommer med resultat.