Nymo Calero 200 nån?

pekkapikk
Stor entusiast!

Nymo Calero 200 nån?

Inlägg av pekkapikk »

Har en Nymo Calero 200 brännare installerad hemma. har åtskilliga gånger haft installatör hemma för att få denna att gå bra, så nu funkar den i alla fall, men det känns lite sådär, tycker inte att han har så stor koll...

Är det någon som kör med Calero 200 brännaren, tänkte bara kolla om dessa inställningar låter bekant:

Gångtid 5
Paustid: 21
Skruvfördr: 30
Värmebaronen Star + Nymo Calero 200
Innegivare Cbj
Nissebrand
Ungskog

Inlägg av Nissebrand »

Hej! Jag har oxå en Nymo Calero200. Vad har du för skruv till din brännare?? Beroende på modell så kan man behöva justera tiderna lite. Jag har väldigt bra koll på Nymo brännaren...
Baxi Bonus30, Dalatanken 3 x 750l, Nymo calero200 Pelletsbrännare.
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Nämen va trevligt, en till Calerobrännare, jag trodde att jag sökt förgäves. Ja du, vad för skruv jag har, har för mig att någon sagt att det är en Iwaboskruv.
Innegivare Cbj
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag kör med calero 200 enda som jag har råkat ut för är att brännar koppen fick sprickor men jag svetsade på undersidan det va förra vintern
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

En till Calerobrännare, Roligt! det enda jag haft problem med, förutom då att jag är lite fundersam om den "värmer" som den ska är att jag ALLTID får driftstopp ett antal gånger efter att jag sotat pannan, vilket är :evil:

Igår så hade pannan gått ner till 20 grader, lite var dock mitt fel då jag råkat att även stänga av elpatronerna när jag skulle sota, annars brukar de slå på vid ca 40 grader.

Ändrade idag, efter ännu ett driftstopp startdosen att mata i 50 sekunder, samt tändningstiden till 12 minuter!
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Nu måste jag rådfråga någon av er som har Calerobrännaren!!!

Nu har jag haft omtändningsfel ett antal gånger igen :evil: Det som händer är att pannan matar i pellets vid start, inställt på 55 sekunder, Brännaren försöker att tända, men går bet på detta, tror den, det som händer är att fläkten slår av och pelletsen börjar att pyra till den är helt uppbränd, då blir det omtändningsfel.

Eller så händer följande: Startdos fylls på, börjar att brinna som den ska, men hinner brinna ut innan ny pellets fylls på, detta ska ske efter ca 30 sekunder, varav brännaren slår av. Vad ska man göra??? pelletsinstallatören tycker att stardosen ska gå 45 sekunder, men det funkar då inte alls, sen att den ska köra igång med matningen efter ca 80 sekunder, vilket heller inte funkar, jag har ju den nu på 30 sekunder...

Det som är gjort nu sen sist är att fläkten blev höjd något, kan detta ha någon inverkan?? vad kompenserar man det med i så fall??
Innegivare Cbj
Nissebrand
Ungskog

Inlägg av Nissebrand »

Har du ringt dit du fick telnr..??
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Telefnnummer??? nu får ni förlåta mig, men vad var det??? Kan ni tala om vad ni har för inställningar??
Innegivare Cbj
Nissebrand
Ungskog

Inlägg av Nissebrand »

Jag skickade et pm till dig! Där står det telefonr till Lennart som har tillverkat din brännare.. Tänkte bara bespara dig en massa tid framför datorn med att prata med tillverkaren och injusteraren själv...
Nissebrand
Ungskog

Inlägg av Nissebrand »

Du kan ringa honom imorgon bitti på 0270-42700.
Fläkten ska du INTE öppna mer, då kyler du!
Iwabo skruven startdos ca 50sek.

Standard inställningar på calero200 är:
Inmatnings tid 40s
Gångtid 6s
Paustid 20s
Fläkteftergångtid 40s

Dessa inställningar kan behövas justeras sedan när man har mätt rökgasvärdena med instrument!
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Tackar så mycket, Ska verkligen försöka att ringa imorgon, tyvärr så sitter jag mycket i möte denna vecka, men kan hända att jag får tid att "smita" iväg.

En sak jag funderar på är det med fläkten, hur myvket vet man att den ska vara uppe??? Det är ju bara en plåt som styr detta på min. Grejen är att jag har haft den mycket lite öppen, och då funkade allt som det skulle (tyckte jag ) men sen när installatören kom så öppnade han den rejält mycket, och då kom problemen tillbaka, kan detta ha nåt överhuvudtaget med allt att göra??? eller är jag helt fel ute?
Innegivare Cbj
Nissebrand
Ungskog

Inlägg av Nissebrand »

Den ska max vara 1,5 cm öppen... Glödspiralen ska täckas av pellets vid uppstart fasen. D brukar vara fotocellen som kan spöka... Kolla värdena för den. Ring Lennart, jag kan garantera till 100% att han fixar ditt problem... han har trots allt mer än 25års erfarenhet av pellets, flis å spannmålsbrännare. Vem har du köpt brännaren av? Om man köper av Lennart så ingår alltid injustering, för att få brännaren optimerad för sin panna...
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Hej igen! Tackar för detta info! Ska försöka att ringa honom så fort det går, sitter fortfarande i möte, men lyckas att skriva detta i alla fall ( Tack och lov för bärbara datorer )
Innegivare Cbj
pekkapikk
Stor entusiast!

Inlägg av pekkapikk »

Det jag funderar lite på är skruvfördröjningen! Tidigare har min installatör sagt att den ska stå på 40, sen förra veckan sa han 80, och nu för någon dag sedan sa han att den alltid ska stå på 100, är det något av dessa siffror som kan vara rätt???
Innegivare Cbj
MR-T
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av MR-T »

Har en Nymo brännare. Jag fick in en pellet i hålet där fotocellen sitter och då hade den stannat. Den fyller startdosen tänder och får ingen signal att det brinner så då blir det stopp.
Skriv svar