Bästa panna för eldning mot 750L acktank

Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Bästa panna för eldning mot 750L acktank

Inlägg av Fabian-Bom »

Jag har funderingar på vilken bra begagnad panna som lämpar sig bäst för eldning mot acctank 750L. Har en Viking B30GL (övermatad, framåtbrinnande). Pannan ska helst ha stort askutrymme och behöver inte ha någon egen varmvattenproduktion eller shuntstyrning eftersom det finns i tanken. Dvs enkel och effektiv.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Veto 30,Egor V25,CTC V25.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Arimax 25
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Utvidgar tråden lite. Finns det några bra rena pelletspannor utan "egen" brännare (dvs jag kan koppla på min b30gl) som klarar lite högre effekt 20-30kW. Som är avsedd för eldning mot acktank (egen liten volym).

Om man nu har bestämt sig för att köra mot acktank vilka fördelar/nackdelar finns med vedpannor, oljepannor, pelletspannor. Jag har endast tänkt köra med pellets men jag tycker de pannorna är för dyra och jag har inget behov för vvb och shunt i pannan.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Om du ska ha en lite, enkel och, antar jag billig?, ren pelletspanna utan beredare och sånt så ta en titt apå Opop eller Dakon. Små, smidiga och bra pris.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Här är en panna. Klarar förvisso "bara" 20 kW vid pelletsdrift men är lite i vattenvolymen och har asklåda.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tutte Gustav
Stor entusiast!
Inlägg: 206
Blev medlem: fre 20 jul, 2007 19:55
Ort: Halland

Inlägg av Tutte Gustav »

Hej

Exonom P 20 UB verkar vara en bra pellettspanna det gå ju att använda både uppåt o framåt brinnande brännare,bra konvetionsdel o asklåda
det är väl den som Roli tipsade om

Tutte
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det stämmer.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Viktigt med liten vattenvolym sen finns det några att välja på bl.a den Roli länkade till, Synd bara att den inte har stående tuber..
Men om inte det spelar nån roll kanske en Royal 4 från http://www.lantbruksnet.se/combiheat/oljepellets.htm
Den har 24 liter vattenvolym som är en riktigt liten o smidig panna (kollade in den på Nolia)

Annars kanske Nibe vedex 1000 kan va nått, Den har 55 liter vatten volym o klarar både uppåt/framåt brinnande brännare men har stående tuber..
75 liters eldstad har den om du vill elda ved, Den laddar 750 l acktank på 1 ilägg..
http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/ ... /Post.aspx
Den kostar 21300:- hos rinkabyrör..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

Vet inte skillnaden på stående och liggande tuber. Har inga tuber i min nuvarande panna. Är det enklare och sota stående tuber, effektivare panna?
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Fabian-Bom
Fröträd
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
Ort: Linköping

Inlägg av Fabian-Bom »

En fråga till:
Säg att pannan är specad för 20kW och jag blåser på med 25kW så borde det inte vara bra, jag kanske skadar pannan eller kokar den för lätt?

Kör jag 25kW i en panna som är specad för 30-40kW så är det helt lungt om jag kör mot acktank? Dvs jag förlorar inte verkningsgrad, pannan håller längre och jag riskerar inte att koka pannan? Anledningen att jag vill köra 25kW är att jag tycker brännaren fungerar mycket bra vid den inställningen och jag har inte lust att investera i en ny brännare.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det ända som händer om du kör med högre effekt än vad pannan är avsed för är att du får sämre verkningsgrad/högre rökgastemp...
Men om du ska köra brännaren på 25 kW så ska pannan klara minst den effekten för bra verkningsgrad, Man vill ju inte ge mer än nödvändigt till kråkorna.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

André skrev:Det ända som händer om du kör med högre effekt än vad pannan är avsed för är att du får sämre verkningsgrad/högre rökgastemp...
Men om du ska köra brännaren på 25 kW så ska pannan klara minst den effekten för bra verkningsgrad, Man vill ju inte ge mer än nödvändigt till kråkorna.. :wink:
En fråga.

Jag har en Baxi Solo+30. Funderar på att köpa en pelletsbrännare till min panna som ger lägre effekt än vad som står på skylten på pannan. Pannans märk effekt är 30Kw.
Vilken brännare tycker ni passar bäst till min panna. Jag vill ha så hög verkningsgrad som möjligt.

Ved Profilen..
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Jag vill oxå gärna höra ett bra förslag, eventuellt ska jag byta ut min nyinstallerade panna mot en "riktig" vedpanna i sommar så att jag får bättre funktion & verkningsgrad när jag kör ved.

Naturligtvis vill jag kunna slå över till pellets på ett enkelt sätt när jag åker bort så jag har några fler önskemål utöver "bara" bra verkningsgrad... 1 är viktigast och 5 är minst viktig

1, Extremt enkelt att skifta bränseslag, bäst vore att man bara kunde svänga ut vedluckan och svänga in pelletsluckan från andra hållet

2, Min brännare kräver minst 20 cm från underkant på hål till golv

3, Allra helst ska inte keramik och eventuella fläktar behöva tas ur / sättas in vid skifte

4, Panna får inte vara för stor, den måste kunna bäras nerför en trapp (rak) och gå att få in genom 70cm dörröppning

5, anslutning för skorsten för inte sitta för högt, jag har 123cm till centrum på hålet på muren

Nån som har några bra förslag?

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
OeTroll
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 20 nov, 2007 18:43

Inlägg av OeTroll »

Vedprofilen;... Varför inte en Baxi/Eurofire-brännare. Funkar kanon i min Solo-Innova-30. Jag puttar in, mellan tummen o pekfingret "18,587Kw" i den o laddar en 2,5m3 ack från topp till tå. Alla turbulatorer i o rökgastemp runt 110 grader när det är nysotat o fint. Har en 5m. stålpipa så jag bryr mig inte så mycket om det blir lite kondens i toppen. Är man i ett annat läge får man väl plocka ur lite skrot ur tuberna eller gasa lite till så man undviker rännilar i piptoppen.

Idag med facit i hand skulle jag nog oxå villa ha en plus, tror man slipper byta lucka o rassla på den om man får en formtopp o vill elda ved nån gång. Fläkt o potta tror jag man får demontera i alla fall... rätta om jag har fel.

Lite off topic just här o nu kan man ibland undra vem/vilken som blir först med en aktiv O2-styrning till sina brännare. Kanske redan finns bara jag som missat det...

Ha de' /Öe
Skriv svar