Få bort tjära
Få bort tjära
Det tenderar att bli en beläggning av hårt sot eller tjära i pannan, den är inte helt lätt att borsta bort. Jag har en pannväggsborste med fjäderstål, men den är bökig att komma åt med, dessutom repar den pannväggen. Nån som har nåt tips på bättre grejer, typ mässningsborste eller liknande?
EDIT: Lite mer info:
Brännaren är injusterad för bara en vecka sen med rökgasinstrument. Dessutom har jag hängt på ett stoppbläck som förhoppningsvis hindrar pellets från att trilla in i pannan och ligga där och glöda. Kanske problemet med beläggningen minskar nu. Men den beläggning som sitter där vill jag gärna få bort. Pannan (eldstad + tuber) är nysotad i övrigt.
Brännaren är injusterad för bara en vecka sen med rökgasinstrument. Dessutom har jag hängt på ett stoppbläck som förhoppningsvis hindrar pellets från att trilla in i pannan och ligga där och glöda. Kanske problemet med beläggningen minskar nu. Men den beläggning som sitter där vill jag gärna få bort. Pannan (eldstad + tuber) är nysotad i övrigt.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.
Tjena!Tjäran kommer försvinna nu när du har stopbleck i..
Sen har du nog samma pannväggsskrapa som jag låter det som ,den funkar ju super!!!Lite repor?,Jaa det blir det nog med alla borstar..Sen eldas nog sista tjäran bort..
Mvh ronald

Sen har du nog samma pannväggsskrapa som jag låter det som ,den funkar ju super!!!Lite repor?,Jaa det blir det nog med alla borstar..Sen eldas nog sista tjäran bort..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jo!Funkar kombinationen bra!..funderar skarpt på samma..som du har
Alltså effekta 220+px-21...(När min panna lägger av ...Om den lägger av .."ta i plåt"..
Mvh ronald
Alltså effekta 220+px-21...(När min panna lägger av ...Om den lägger av .."ta i plåt"..

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Ja, annars är jag nöjd med pannan och brännaren, det var en driftstörningar i våras men det verkar ha löst sig, delvis "av sig självt."
Nu går den och går den, sotar ur varannan vecka (tar en kvart), även om jag säker skulle kunna vänta längre mellan sotningarna. Det är gott om plats i asklådan, det skulle nog räcka med att tömma den en gång i halvåret. Men som sagt, pannan är lättskött, det går snabbt och lätt att sota och tömma aska. Två gånger om året ska tuberna sotas, då är det lite mer jobb.
Nu går den och går den, sotar ur varannan vecka (tar en kvart), även om jag säker skulle kunna vänta längre mellan sotningarna. Det är gott om plats i asklådan, det skulle nog räcka med att tömma den en gång i halvåret. Men som sagt, pannan är lättskött, det går snabbt och lätt att sota och tömma aska. Två gånger om året ska tuberna sotas, då är det lite mer jobb.
Effecta 220, PX21. Mafa veckoförråd.
95 m2 + 95 m2 källare.
95 m2 + 95 m2 källare.
Re: Få bort tjära
HejM.A skrev:Det tenderar att bli en beläggning av hårt sot eller tjära i pannan, den är inte helt lätt att borsta bort. Jag har en pannväggsborste med fjäderstål, men den är bökig att komma åt med, dessutom repar den pannväggen. Nån som har nåt tips på bättre grejer, typ mässningsborste eller liknande?
Tips för bättre förbränning ! en Dragbegränsare den hjälper att hålla
Intrimmningen av brännaren på mer exakt nivå hela tiden.
Den minskar även förlusteffekt som annars skulle gå skorstens vägen ut.
Tjär beläggning i pannan kan enkelt fås att försvinna eller bli porös
och lätt att borsta bort.
Ett bra TIPS ! vedbrasa och toppa med vanlig masonite,
Tjäran tycker inte om den höga temp + kemi som massonite ger.
MVH
Ruben
-
- Ungskog