Väd gäller ang brinntider?
Väd gäller ang brinntider?
Vi har kontakt med två anställda hos den leverantör vi valt att anlita för att installera vår anläggning. Dessa två verkar ha olika åsikter vad gäller brinntider och effekt på brännare.
Den ena hävdar att det är bättre om pannan har lägre KwH tal och därmed längre brinntid på pelletsen och ställde in brännaren på 16 KwH.
Den andre hävdar att det är bättre med kortare brinntider och ställde således in brännaren på 23 KwH.
Han menar att med en högre effekt på brännaren så tar man hand om energin i pelletsen på ett helt annat sätt än med en lägre effekt med lägre brinntid.
Någon som kan bringa klarhet i dessa resonemang?
I slutändan måste jag väl ändå få ut mer energi ut pelletsen? Om pelletsen brinner längre så måste väl det betyda att all energi tas tillvara samtidigt som om man har kortare brinntid så krämar man ut all energi ur pelletsen på ett kortare tid, det blir varmt förbaskat fort, medan man med en längre brintid får en långsammare värme...så att säga...
Någon som kan förklara detta närmare samt ange för och nackdelar med korta resp långa brinntider?
Den ena hävdar att det är bättre om pannan har lägre KwH tal och därmed längre brinntid på pelletsen och ställde in brännaren på 16 KwH.
Den andre hävdar att det är bättre med kortare brinntider och ställde således in brännaren på 23 KwH.
Han menar att med en högre effekt på brännaren så tar man hand om energin i pelletsen på ett helt annat sätt än med en lägre effekt med lägre brinntid.
Någon som kan bringa klarhet i dessa resonemang?
I slutändan måste jag väl ändå få ut mer energi ut pelletsen? Om pelletsen brinner längre så måste väl det betyda att all energi tas tillvara samtidigt som om man har kortare brinntid så krämar man ut all energi ur pelletsen på ett kortare tid, det blir varmt förbaskat fort, medan man med en längre brintid får en långsammare värme...så att säga...
Någon som kan förklara detta närmare samt ange för och nackdelar med korta resp långa brinntider?
Bara lite petighet först: kW och inte Kw. En brännare utvecklar ett visst antal kW och efter en timme är det räknat i kWh.
Nåväl, din fråga:
Allt vad jag har sett här räknas som att lägsta kW är grejen! Detta medför långa gångtider.
Med högre effekt får du högre temperatur på rökgaser = högre förlust.
Hela grejen med effektivitet är ju att hålla den varma rökgas kvar i pannan så länge som möjligt för att den ska hinna avge så mycket värme som möjligt.
Så så som JAG ser det är det bättre med en "liten" panna som kan jobba bra på låga effekter och då anpassa brännarens effekt till detta, den ska självklart klara av att avge den maximala mängd effekt som huset behöver osv. men anser man dessa grundförhållanden för uppfyllda är den bästa effektiviteten med den låga effekt.
Om brännaren starter från kall ska den ju värma upp startdosen, brännkopp/kammare/rör osv. innan den ens börjar avge värme till pannan så kan man undvika starter helt är det effektivast fast å andra sidan är underhållseldning inte heller effektivt på något vis.
16kW är för mig ett ganska högt tal också, jag kör (för tillfället) på 6kW då mitt hus behöver ca: 3½kW för att hålla sig varmt, när kylan smäller till (om den gör kanske) går det åt mer men än är det nog.
Nåväl, din fråga:
Allt vad jag har sett här räknas som att lägsta kW är grejen! Detta medför långa gångtider.
Med högre effekt får du högre temperatur på rökgaser = högre förlust.
Hela grejen med effektivitet är ju att hålla den varma rökgas kvar i pannan så länge som möjligt för att den ska hinna avge så mycket värme som möjligt.
Så så som JAG ser det är det bättre med en "liten" panna som kan jobba bra på låga effekter och då anpassa brännarens effekt till detta, den ska självklart klara av att avge den maximala mängd effekt som huset behöver osv. men anser man dessa grundförhållanden för uppfyllda är den bästa effektiviteten med den låga effekt.
Om brännaren starter från kall ska den ju värma upp startdosen, brännkopp/kammare/rör osv. innan den ens börjar avge värme till pannan så kan man undvika starter helt är det effektivast fast å andra sidan är underhållseldning inte heller effektivt på något vis.
16kW är för mig ett ganska högt tal också, jag kör (för tillfället) på 6kW då mitt hus behöver ca: 3½kW för att hålla sig varmt, när kylan smäller till (om den gör kanske) går det åt mer men än är det nog.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tjena!kw och inte kw? icecape ...bara lite petighet
Sen verkar det som om man kör mot acctank gäller fullt ös på brännaren
som jag har läst i trådar...eller ?
Mvh ronald

Sen verkar det som om man kör mot acctank gäller fullt ös på brännaren
som jag har läst i trådar...eller ?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Detta kan bli en diskusion som spårar ur ordentligt ;D
Ronald,
Icecap har rätt. Det heter kW och inte Kw eller kw. Och deffinitivt inte kWh om man menar effekt.
Icecap,
Jag håller inte med om att högre effekt ger högre förluster. Det ger visserligen högre förluster men under kortare tid. Om rökgastempen ökar med samma effekt på brännaren så har förlusterna ökat men ökar man effekten och får högre rökgastemp får man också större diff mot pannväggarna så överföringen blir effektivare och uppvärmningen snabbare. Stilleståndsförlusterna är samma i båda fallen.
Sverker,
Jag anser att det är en kompromiss mellan att man vill ha långa gångtider och hög effekt. Med 12kW mot min panna så startade min brännare en gång i halvtimmen (hade varit ännu oftare om styrningen tillåtit det). Då var det bättre att köra lägre effekt och kanske bara 1-2 starter per timme. Nu kör jag mot acktank och så hög effekt som möjligt. Det ger bättre verkningsgrad och långa stillestånd.
mvh
Ronald,
Icecap har rätt. Det heter kW och inte Kw eller kw. Och deffinitivt inte kWh om man menar effekt.
Icecap,
Jag håller inte med om att högre effekt ger högre förluster. Det ger visserligen högre förluster men under kortare tid. Om rökgastempen ökar med samma effekt på brännaren så har förlusterna ökat men ökar man effekten och får högre rökgastemp får man också större diff mot pannväggarna så överföringen blir effektivare och uppvärmningen snabbare. Stilleståndsförlusterna är samma i båda fallen.
Sverker,
Jag anser att det är en kompromiss mellan att man vill ha långa gångtider och hög effekt. Med 12kW mot min panna så startade min brännare en gång i halvtimmen (hade varit ännu oftare om styrningen tillåtit det). Då var det bättre att köra lägre effekt och kanske bara 1-2 starter per timme. Nu kör jag mot acktank och så hög effekt som möjligt. Det ger bättre verkningsgrad och långa stillestånd.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 588
- Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
- Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
- Kontakt:
Jag är på osäker grund här. Men jag har gjord olika inställningar på effekt i min brännare men tyvärr inte haft utrustning för att mäta exact förbruk av pellets mot den effekt som går ut till radiatorer och tappvatten, dvs den verkliga verkningsgrad.Sverker G skrev:
Någon som kan bringa klarhet i dessa resonemang?
Inntills förra veckan har jag kört min Ariterm Biomatic+ på 9,9kW. Förbrukningen har varit rimlig låg när effektuttag är lågt, dvs. mildt väder. När temperaturen har sjunkit ned mot noll, så går det åt mycket pellets, och jag tycker onormalt mycket, ca. 35-45kg/dygn. Det verkar som om att brennaren har poblem med att få pannan upp dom sista gradorna mot driftstemperatur och ju längre tiden går, ju svårare är det.
Det som jag tror sker, är att brännarens långa gångtider värmer upp pipan så mycket att det blir ett stort självdrag som ger luftöverskott. Då reduceras verkningsgraden på brennar och luftöverskottet går genom fläkt och panna och kyler ned pannan.
Rent värmeteknisk: ju högre temperatur pannan har, desto mer effekt måste tillföras för att komma upp i driftstemperatur. Och ju mer luftöverskott, ju lägre effekt avger brännaren. En ogynnsam samverkan.
Jag har en känsla av att brännaren effekt måste anpassas till panna, drag i pipa, och utetemperatur (effektuttag) för att vara mest möjlig effektiv.
Det är svårt att mäta, även för en installatör med instrument, vilken effekt som ger maximal total verkningsgrad, då man inte mäter uttagen effekt. Jag tror man kan få en indikation på ett instrument som mäter över tid.
Min antagning är att leverantören som rekommenderade korta brinntider har rätt i detta med kortare brinntider men jag tror dette måste anpassas till panna, drag i pipa och utetemperatur (effektuttag) i det särskilda fall.
Jag har en mistanke att den typ av fläkt som används till pelletbrännare i dag, inte är optimale då ett undertryck i pipan ger extra drag genom fläkten.
Icecap, har du installerad mätning av effektuttag på varmvattnet på din anläggning? I så fall skulde det vara interessant att göra lite tester här.
Jag tänker i förhållande till at NH brännaren automatisk justeras in på effektläger. Jag tror du kan använda dej av signalet: temperaturökning eller sjunkning per tidsenhet för att styra brännarens effekt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Okey! jag trodde att icecape skulle skriva ..kW och inte KWh
Men sen var det något om man har underhållseldning kontra startdoser ny tändning varje uppstart =vilken brännare man har, alltså rörbrännare
långa gångtider --brännare med underhållsglöd kortare gångtider ??
rätta mig om jag har fel...
Mvh ronald

Men sen var det något om man har underhållseldning kontra startdoser ny tändning varje uppstart =vilken brännare man har, alltså rörbrännare
långa gångtider --brännare med underhållsglöd kortare gångtider ??
rätta mig om jag har fel...
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Men med den nya processorn jag nyss köpte blir det långa gångtider med min
Jag tror att min brännare är nedställd till 14-16 KW tror jag ställde den på...Det bestämmer skruven lite också hur den matar inte allt för jämnt om jag får säga min mening...men rätt så OK
Sverker vilken brännare funderar du på förresten?
Mvh ronald

Sverker vilken brännare funderar du på förresten?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Hur är det med enhetsskrivande.....????....ronald skrev:14-16 KW tror jag ställde den på
Mvh ronald

kilowatt förkortas med kW (litet "k" och stort "W") inget annat.

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jaah det går inte lära gamla hundar sittaRoli skrev:Hur är det med enhetsskrivande.....????....ronald skrev:14-16 KW tror jag ställde den på
Mvh ronald![]()
kilowatt förkortas med kW (litet "k" och stort "W") inget annat.

F..n också kW..kW..kW kW.......nu så sitter det faktiskt puuh

uppdat:Jo jag tror Andre skrev angående kW inställning brännare var hur mycket pelletsen vägde ,,ena sändningen vägde pellen si då gick brännaren på så kW (så om man ställer får brännaren inställd på en sorts pellets låt säga 14kW nästa pelletssändning kanske brännaren går på 16 kW.....Ja bara en tanke(+ lite träning på enhetsskrivande tjooho)
Mvh ronald
mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Undrar varför det är kW när det alla andra förkortningar är med stora typ MW.
Iallafall så går det mycket mindre pellets för mig om jag kör på 15 kW än om jag kör på 20 kW.
Nu har jag inte kört med 15 kW när är riktigt kallt så då kanske det händer något annat men om det håller sig över -5 så är det så.
Detta är de värdena som brännaren har enligt VB men jag tvivlar på att de stämmer, men ni hajar grejen.
Iallafall så går det mycket mindre pellets för mig om jag kör på 15 kW än om jag kör på 20 kW.
Nu har jag inte kört med 15 kW när är riktigt kallt så då kanske det händer något annat men om det håller sig över -5 så är det så.
Detta är de värdena som brännaren har enligt VB men jag tvivlar på att de stämmer, men ni hajar grejen.
deleted
Tjena!
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7121
Här är Andre´s (kW)brännarinfo om vikten på pellets också skall vägas in när man tror man har en viss effekt ( mycket tänkvärt!)
Mvh ronald
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7121
Här är Andre´s (kW)brännarinfo om vikten på pellets också skall vägas in när man tror man har en viss effekt ( mycket tänkvärt!)
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
MW=megawattDanne82 skrev:Undrar varför det är kW när det alla andra förkortningar är med stora typ MW.
mW=milliwatt
Enplan 100kvm + källare. CTC 260B-65 Oljetanken nerkapad. Värmepatroner 6kW. 80L el. VVB. Egen termostatstyrd luftsolfångare 5kvm till källare. 20080407 kompletterat med Sanyo 123 EHN. 20080705 installerat Panasonic NE9GKE i gillestugan.