13/12 uppdaterat Hög pelletsförbrukning
13/12 uppdaterat Hög pelletsförbrukning
Hejsan
Jag tycker att vår pelletsförbrukning skenat iväg lite, just nu går det ca 22 säckar i veckan och ute temperaturen e inte speciellt kallt (inte ens minus), bor i skåne. Huset är på 144 kvm och byggt 1947, är helteglat. förra vintern gick det åt mindre än nu när det var som värst.
Brännaren är en Janfire Flex A och den sitter i en Duplomat panna från 1968. Har inte haft några driftstörningar alls och sotar en gång i veckan.
Tog för ett tag sedan bort en termostat i själva bostaden som styr när cirkpumpen ska gå då denna fått en massa stryk och va iprincip sönder. Så nu går cirkpumpen hela tiden.
Pannan har vanlig manuell shunt och brännaren går på läge 1, alla element på fullt öppna (gammla termostater)
Vad är boven i det hela för det känns som det rinner i väg pengar, vi är bara 2 som bor här och använder inga jättemängder varmvatten. Beror det på att vi tog bort termostaten i bostaden så att cirkpumpen går hela tiden? kan man byta ut denna (satt relä och så oxå till den)? mot vad? andra tips på hur jag kan spara pellets för det känns inte hållbart som det är nu.
Jag tycker att vår pelletsförbrukning skenat iväg lite, just nu går det ca 22 säckar i veckan och ute temperaturen e inte speciellt kallt (inte ens minus), bor i skåne. Huset är på 144 kvm och byggt 1947, är helteglat. förra vintern gick det åt mindre än nu när det var som värst.
Brännaren är en Janfire Flex A och den sitter i en Duplomat panna från 1968. Har inte haft några driftstörningar alls och sotar en gång i veckan.
Tog för ett tag sedan bort en termostat i själva bostaden som styr när cirkpumpen ska gå då denna fått en massa stryk och va iprincip sönder. Så nu går cirkpumpen hela tiden.
Pannan har vanlig manuell shunt och brännaren går på läge 1, alla element på fullt öppna (gammla termostater)
Vad är boven i det hela för det känns som det rinner i väg pengar, vi är bara 2 som bor här och använder inga jättemängder varmvatten. Beror det på att vi tog bort termostaten i bostaden så att cirkpumpen går hela tiden? kan man byta ut denna (satt relä och så oxå till den)? mot vad? andra tips på hur jag kan spara pellets för det känns inte hållbart som det är nu.
Senast redigerad av tpsoft den tor 13 dec, 2007 20:11, redigerad totalt 2 gång.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1910
- Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
- Ort: Skillingaryd
Är det normala 16 kg säckar vi snackar om så är det ju drygt 350 kg, och det låter ju extremt högt enligt mig.
Vi värmer ungefär samma yta, och jag kan inte erinra mig att brännaren någonsin har lycktas tugga i sig den volymen. Inte ens vid sträng kyla.
Har ni uppenbart mycket varmare inne?
På vilken hastighet går cirkulationspumpen (förutsatt att den är justerbar)?
Vi värmer ungefär samma yta, och jag kan inte erinra mig att brännaren någonsin har lycktas tugga i sig den volymen. Inte ens vid sträng kyla.
Har ni uppenbart mycket varmare inne?
På vilken hastighet går cirkulationspumpen (förutsatt att den är justerbar)?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Fröträd
- Inlägg: 67
- Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
- Ort: Linköping
Det kan vara att det snurrar på för bra. Har du kollat rökgastemperaturen, eldar du mycket "för kråkorna"?
Eftersom du har manuell shunt kan du ju ställa vilken framledning du vill ha. Så du borde kunna sänka tempen om du vill.
Det bästa är om du kan få dit en automatisk shunt med innegivare om du inte använder termostaterna på radiatorerna. Har du termostaterna på max så kommer de kalla på värme hela tiden förutsatt att du inte har +26 grader inomhus. Det kan vara mycket svårt att få ett system med enbart manuell styrning av shunten och fullt öppna termostater att fungera. Då får du i princip skruva på shunten varje dag.
Jag har manuell shunt som jag ändrar vid varje årstid i princip, i kombination med färska termostater och ventiler fungerar det mycket bra. Dock vet jag att jag kanske kan spara 10% eller så med en automatisk shunt istället. Jag skickar ju in en viss temp oavsett vad returen ligger på, alltså oundvikligt en del förluster.
Det enklaste är att strypa radiatorerna till mittenläget (om termostaterna/ventilerna fortfarande fungerar) och se om förbrukningen sjunker och komforten blir densamma. Det bästa är nog att investera i en ny automatisk shunt med styrning, eventuellt den lösning ni hade tidigare, eller nya (ventiler och) termostater och styr det på det sättet.
Eftersom du har manuell shunt kan du ju ställa vilken framledning du vill ha. Så du borde kunna sänka tempen om du vill.
Det bästa är om du kan få dit en automatisk shunt med innegivare om du inte använder termostaterna på radiatorerna. Har du termostaterna på max så kommer de kalla på värme hela tiden förutsatt att du inte har +26 grader inomhus. Det kan vara mycket svårt att få ett system med enbart manuell styrning av shunten och fullt öppna termostater att fungera. Då får du i princip skruva på shunten varje dag.
Jag har manuell shunt som jag ändrar vid varje årstid i princip, i kombination med färska termostater och ventiler fungerar det mycket bra. Dock vet jag att jag kanske kan spara 10% eller så med en automatisk shunt istället. Jag skickar ju in en viss temp oavsett vad returen ligger på, alltså oundvikligt en del förluster.
Det enklaste är att strypa radiatorerna till mittenläget (om termostaterna/ventilerna fortfarande fungerar) och se om förbrukningen sjunker och komforten blir densamma. Det bästa är nog att investera i en ny automatisk shunt med styrning, eventuellt den lösning ni hade tidigare, eller nya (ventiler och) termostater och styr det på det sättet.
Panna: CTC 262K från 1963
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Brännare: Bionordic Viking B30GL i Vedluckan
Shunt: Manuell
Dragbegränsare: Tigex 25
Hus: 190+40m2, Timmerstomme byggt 1935/1963, renovering pågår.
Pellets: Småsäck Neova och Vida, Veckoförråd Mafa
Det låter onekligen grymt mycket - en rimlig förbrukning borde vara ~1 säck per dygn (ja ja ja, det kan variera, visst).
Jag skulle inte tro att problemet har med cirkulationspump eller termostater att göra - om hela den pelletsförbrukningen omsattes i värme och gick ut i radiatorkretsen skulle du ha stekhett i hela huset. Problemet lär ligga tidigare i kedjan, alltså förbränning (sotigt/tjärigt?), konvektion i pannan (hög rökgastemp?) eller så.
Jag skulle inte tro att problemet har med cirkulationspump eller termostater att göra - om hela den pelletsförbrukningen omsattes i värme och gick ut i radiatorkretsen skulle du ha stekhett i hela huset. Problemet lär ligga tidigare i kedjan, alltså förbränning (sotigt/tjärigt?), konvektion i pannan (hög rökgastemp?) eller så.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Del låter inte mycket, Det är otroligt mycket om man ser till uppvärmd yta..GoForIt Pellets skrev:Är det normala 16 kg säckar vi snackar om så är det ju drygt 350 kg, och det låter ju extremt högt enligt mig.
Vi värmer ungefär samma yta, och jag kan inte erinra mig att brännaren någonsin har lycktas tugga i sig den volymen. Inte ens vid sträng kyla.
Det gör att det matas in 240 kWh/dygn vilket gör att det måste va annat än höjd innetemp el liknande, Brännaren sägs ju va på 6 kW på läge 1 vilket gör att det skulle gå 210 kg/vecka om den går dygnet runt vilket är 142 kg mindre än det är nu...

Det går 2,1 kg pellets/tim dygnet runt som det är nu...
Ta en hushålls våg o kolla genom att mata brännaren manuellt från vågen direkt ner i internförrådet, Då ser du hur många kW du matar in..
Det finns inget direktspjäll el liknande på pannan som "nån" råkat öppna fullt så all värme går direkt till skorsten...
Vilken rökgastemp är det??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
de termostaterna som sitter huvudsakligen i huset är rätt gamla, någon enstaka är utbytt. Ska jag prova byta några av dem?
att investera i automat shunt är inget som jag vill göra nu då vi vill byta panna om nåt år när ekonomin tillåter det bättre. pannans manuella shunt har stått på läge 4 (av 10) under den senaste veckan.
Cirkpumpen är en vanlig 3 fas grundfos 25/40 med 2 lägen som går i läge 1.
Ska ringa de som installerat pelletsbrännaren imorn så får de komma och titta på brännaren så den iaf är okey.
Pelletsen har jag kört på samma som i våras och det har funkat, är nu på senare tid det börjat gå pellets som sjutton. Körde med statoilspellets och det är en 7 säckar kvar av den i förrådet och sen blir det agrol då statoil slutat sälja till privatkunder tydligen. Har inte haft nåt problem med pelletsen annars, sotar pannan 1 gång i veckan, sotarn var här idag och sota skortstenen så det e nyligen gjort.
För ca 1 månad sen var vvskillen här då vi renoverar ett badrum och han tömde ur en del av systemet för att plocka bort ett element och fyllde på igen. det kan inte ha nåt att göra med det?
att investera i automat shunt är inget som jag vill göra nu då vi vill byta panna om nåt år när ekonomin tillåter det bättre. pannans manuella shunt har stått på läge 4 (av 10) under den senaste veckan.
Cirkpumpen är en vanlig 3 fas grundfos 25/40 med 2 lägen som går i läge 1.
Ska ringa de som installerat pelletsbrännaren imorn så får de komma och titta på brännaren så den iaf är okey.
Pelletsen har jag kört på samma som i våras och det har funkat, är nu på senare tid det börjat gå pellets som sjutton. Körde med statoilspellets och det är en 7 säckar kvar av den i förrådet och sen blir det agrol då statoil slutat sälja till privatkunder tydligen. Har inte haft nåt problem med pelletsen annars, sotar pannan 1 gång i veckan, sotarn var här idag och sota skortstenen så det e nyligen gjort.
För ca 1 månad sen var vvskillen här då vi renoverar ett badrum och han tömde ur en del av systemet för att plocka bort ett element och fyllde på igen. det kan inte ha nåt att göra med det?
Jo!tpsoft
Angående vvs killen det var inte så han installerade ett jättebubbelbadkar eller nåt ..massagedusch
Det har inget med att han tog bort och fyllde elementet....det är ingen förbrukning i sig...annars är det nåt annat hmm:?
Mvh ronald
Angående vvs killen det var inte så han installerade ett jättebubbelbadkar eller nåt ..massagedusch

Det har inget med att han tog bort och fyllde elementet....det är ingen förbrukning i sig...annars är det nåt annat hmm:?
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1225
- Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
- Ort: Malmöhus Län
Om inte innetempen har ändrats så ska du inte trixa med pumpen, byta termostat eller skaffa shuntstyrning. Det kommer möjligtvis att sänka förbrukningen marginellt.tpsoft skrev:de termostaterna som sitter huvudsakligen i huset är rätt gamla, någon enstaka är utbytt. Ska jag prova byta några av dem?
Första läget är 9kW. Jag får det till max 60kg om dagen eller drygt 400kg/vecka (4,7kWh/kg, 75% verkningsgrad), har jag räknat fel?
Om du inte ser något annat suspekt som tjära, ovanligt sot eller högre röktemp så skulle jag ta det lugnt och avakta. Jag har också tegelhus från 30-talet på 200m2 och vissa dygn förra vintern gick brännaren 23,5h per dygn på 9kW. Förbrukningen varierar mycket och ibland går det mer än man tycker det borde (ibland mindre men det är mer sällan;))
mvh
ps Du har inte glömt något fönster öppet ;D
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
det enda vvs killen gjorde va å ta bort elementet. kommer ett badkar sen men det ska in kakel osv först i badrummet.
Ska byta termostaterna på elementet imorn och så får vi se om det ger någon verkan, hoppas det iaf. förra året räckte 22 säckar ungefär 1,5 vecka när det gick som mest och nu e det inte ens speciellt kallt ute.
Inget ovanligt med pannan/brännaren såvitt jag kan se iaf.
Ska byta termostaterna på elementet imorn och så får vi se om det ger någon verkan, hoppas det iaf. förra året räckte 22 säckar ungefär 1,5 vecka när det gick som mest och nu e det inte ens speciellt kallt ute.
Inget ovanligt med pannan/brännaren såvitt jag kan se iaf.
-
- Fröträd
- Inlägg: 67
- Blev medlem: fre 12 okt, 2007 00:14
- Ort: Linköping
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Shuntstyrning kan hjälpa något (ca 10% kanske) o termostater är bara om du har problem med att du får för varmt inne o inte orkar gå o ändra shunten manuellt..
Det är nått med panna/brännare som är fel om du shuntar manuellt o har rätt temp inne med så hög förbrukning, Föresten vad brukade du ha för förbrukning vid sama ute temp som nu??
En kompis förbrukar nu ca 50 kg/dygn men då värmer han upp drygt 300 m2 + att det förbrukas massor av vv i ladugården...
Din brännare matar som sagt in 10 kW nu o som sagts så måste värmen ta vägen nånstans (till radiatorer/skorsten) så om inget direktspjäll el liknande har ändrats i pannan så värmen åker rakt ut i skorsten så förbrukar huset så mycket nu om man har samma innetemp..
Du har ingen elpatron??
Testa då o kör den nått dygn o kolla på elmätaren förbrukningen innan o efter körning med elpatron, Går det ca 170 kWh mer än då du kör pellets så gör det 70% verkningsgrad på pannan o huset drar så mycket energi...
Det är nått med panna/brännare som är fel om du shuntar manuellt o har rätt temp inne med så hög förbrukning, Föresten vad brukade du ha för förbrukning vid sama ute temp som nu??
En kompis förbrukar nu ca 50 kg/dygn men då värmer han upp drygt 300 m2 + att det förbrukas massor av vv i ladugården...
Din brännare matar som sagt in 10 kW nu o som sagts så måste värmen ta vägen nånstans (till radiatorer/skorsten) så om inget direktspjäll el liknande har ändrats i pannan så värmen åker rakt ut i skorsten så förbrukar huset så mycket nu om man har samma innetemp..
Du har ingen elpatron??
Testa då o kör den nått dygn o kolla på elmätaren förbrukningen innan o efter körning med elpatron, Går det ca 170 kWh mer än då du kör pellets så gör det 70% verkningsgrad på pannan o huset drar så mycket energi...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd