comet och viking bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
magnus32
Stor entusiast!

comet och viking bio

Inlägg av magnus32 »

funderar på o köpa comet och viking bio brännare då jag fått ett bra pris på dom instalerade o klara

men läst att det är lite små strul eller?
vad tycker ni? som har den kombon
bio-master panna
eurofirebrännare
mafa veckoföråd
simens villa3
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Jag har inte bägge men jag har viking bio och den funkar väldigt bra, inte ett enda driftstopp under det året som jag haft den nu men fått byta ut ett roster samt att jag fick en "bula" i brännarröret förra veckan vilket betyder att det kommer paja snart.

Roster 300 kr och rör ca 800 kr.

Gällande pannan så är det i grund och botten en oljepanna vilket medför ganska mycket extra arbete jämfört med en riktig pelletspanna.
Men som jag har fått för mig så är det endå en väldigt bra panna.
deleted
dracer
Gallringsobjekt

Inlägg av dracer »

har haft min comet/viking bio sen maj -06 och är helt nöjd med den har inte haft några problem alls
hatte
Fröträd

Inlägg av hatte »

Jag har också comet och Bio, är nöjd med båda.
Vad Danne82 menar med "ganska mycke extra arbete" vet jag inte.
Den är enkel att sota och rengöra. // Hatte
Hus i skåne, 250m2+40m2 garage.
VB Comet-2004, VB Viking Bio-2007.
Mafa midi, nu Derome pellets förr Vida pellets.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag kan inte heller förstå hur man skulle kunna göra skötseln av JOKER/COMET särskilt mycket enklare..

Skötseltiden för vår anläggning ligger under högsäsong på under 10 minuter per vecka. Då ingår rengöring av brännare och roster, asksugning och att man drar tuberna med sotviskan (för bättre verkningsgrad).

Skitigt i pannrummet har vi inte heller. Det är t.o.m så att sotaren kommenterar att det är så rent och snyggt att han känner sig obekväm med att utföra sitt arbete.. :D

Fördelen med att välja panna och brännare från samma tillverkare är ju att de är anpassade för varandra, och man har ett ställe att vända sig vid problem.

Ytterligare ett plus för Viking Bio för förstagångsköparen är att den är enkel och visar tydligt vad som händer (drift, effektsteg, tändfaser, avsvalningsfas etc.). Samma tydlighet finns också för ev. larm som skulle uppkoma. Slutligen så tycker jag säkerhetstänkandet är högt, vilket är bra.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det jag främst tänker på är antalet uraskningar om året, ca varje eller varannan vecka mot en eller två gånger om året under den kallare delen av året.
Sen har ju dom flesta pelletspannor en asklåda som göra att man slipper dammsuga ur brännkammaren.
Sen har ju en del pannor spakstorning och automatisk ursotning som gör pannan i det närmaste underhållsfri, inget av detta har ju VB i sina pannor.

Men som jag sa så tror jag endå att VB:s pannor är mycket bra dels för att de är som sagt enkla att sota och aska ur jämfört med tex min ctc 1100 och dels för att de är enkla och inte mycket som kan gå sönder.
deleted
Skriv svar