Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LynxX
Fröträd

Den sorgliga berättelsen om mina Janfireprylar...

Inlägg av LynxX »

En dag bestämde jag mig äntligen för att byta uppvärmning från en gammal CTC panna med oljebrännare. Det var en bra dag - trodde jag.

Året var 2005, sent på hösten. Traskar ner till min lokala återförsäljare och säger:
-Jag vill köpa en pelletspanna. Rekommendera något som fungerar och som uppfyller mitt krav - Lika mycket underhåll som på en oljebrännare och ett badkar fyllt med varmt vatten.

Genast kom vackra brochyrer fram som visade att man inte behöver sota varje vecka och att det sköter sig självt. Varmt och gott med lite underhåll. Billigt? Nä, inte speciellt, men det är det värt tänkte jag.

Så det blev en Integralpanna med spaksotning, NH brännare och ett Pellistore. Snart skulle detta installeras. Skit i bidrag, jag vill ha det gjort nu :o)

Väntan startade - installationen blev i mitten på November 2005. När väl installationsdagen kom visade det sig att det var problem med leveransen av NH brännaren. Nåväl, jag fick låna en annan. Problemet tillfälligt löst.

Jag glömmer aldrig nyårsafton 2005/6. Klockan 23.45 tycker jag att det är lite kyligt i huset. Brrr. Går ner i pannrummet och upptäcker att matarskruven tuggat i sig den lilla skyddspåsen som sitter över mellanlagringen. Vem tusan vill vänta på att reparatör kommer mitt i helgerna. Det är ju bara skruven. Sagt och gjort. Isär med skiten och kl 23.58 var det åtgärdat och monterat på det sättet det skall vara. Visade sig vara montörerna som missat lite.. Tja, kanske inte så lite..

Nåväl, bekymmer fortsätter. Spaksotningen var oxå försenad. Ja, jag kan gå ner och rycka i spaken en gång i veckan tills den dyker upp. Då fick jag bra koll på hur saker o ting fungerar samtidigt.

Äntligen levererades den efterlängtade NH brännaren - slutet på Januari 2006..

I väntan på spaksotningen så händer följande...
Efter ett par dagar upptäcker jag att brännaren stannar hela tiden... Servicekille på plats. Jag får påpeka vad det står i manualen och att det inte kan stämma. För litet tempintervall? Jepp, justerat och efter en stund så stannar det igen. Får pilla i menyerna och ändra då rep inte kan dyka upp på ett par dagar. Phu. Han lovar att dyka upp med en ny mjukvara oxå... Tur att han berättade vilka värden det var och att jag själv skrivit upp utgångsvärdena, vilket inte installatören gjort.. hmm

Under Februari inträffar ett antal stopp och småsaker... Vet ej hur många gånger jag fick ringa... Påpekar även att varmvattnet inte räcker till ett standardbadkar... Notera denna tidpunkt för anmärkningen.. Servicekillarna dyker upp igen och flyttar en givare och höjer panntemp till 85 grader. Skall den behöva vara så här hög? Någon som vet?

Även en servicekille fr Janfire dök upp och kollade askskrapningsmotorn - Var tydligen fel typ monterat i ett gäng brännare, så Janfire fick åka ut till alla installationer för att kolla detta. Min var tydligtvis ok. Jag fick äntligen den eftertraktade nya mjukvaran. Nu kanske det kan fungera utan alla småstopp...

Noterade under den här tiden att sladdar som går från alla givare och motorer sitter i samma kontaktstycke. Fantastisk konstruktion :| Vad gör man om en givare behöver bytas? Eller värme-elementet för uppstarten???

Hur kan de förresten leverera ett chssie där urtaget för displayen är så dåligt slipat så att om man skulle sticka in ett finger i displayurtaget skulle man kunna skära av det utan problem... fingret alltså. Vad kan då inte hända med sladdarna vid service?? :|

Efter ytterligare en tid stannade pannan igen. Vad var det denna gången då? Jo, askskrapan. Ringde service och de dök upp, snabbt denna gång, och kikade på brännaren.
- Axeln som sitter på askskrapan har gått av...
- Efter ett halvår bara?
- Ja, motorn är ju så stark *mummel* nytt program
Nej, jag har fortfarande inte sett till något nytt program... Betänk att detta var våren 2006..
Servicekillen hade med sig en, snabbt byte. Samtidigt passade några sladdar på att hoppa ut kontakten inne i brännaren.
Han kliade sig i huvudet...
- Löd fast dem var mitt förslag...
- Men det har jag inga vektyg till...
- Det har jag, så jag kilade iväg och hämtade...
Det slutade med att jag fick löda dit dem med Servicekillens överseende. *mummel mummel* Varför kan inte Janfire kontaktera sina prylar på ett sätt som håller...
.. och på kvällen var det stopp igen. Askskrapplåtens brytare hade flyttat på sig. *skruva skruva*

Nu fungerade allt hyffsat bra, förutom att första uppstarten nästan alltid misslyckas. Är det ngn som vet om det skall vara på det viset? Det gör den fortfarande...

Augusti 2006 - Spaksotningen har kommit! Tjo! Äntligen - och så fick jag reda på att moderkortet till den italienskbyggda Integralen var för gammalt... Ytterligare två veckors väntan... Och nu monteras den. Fungerar kanon! ...men varmvattnet då? Och den söndertuggade mellanlagerpåsen? Detta skulle ju oxå fixas..

Fler besök och de mäter varmvattnet som påpekats inte kunna fylla ett badkar. Helt plötsligt börjar de jiddra om konsumentverkets rikttemp på levererat vatten. Jag har sagt att jag vill ha ett fullt badkar med varmt vatten ju :| Nåväl, det skall tydligtvis vara så att vattnet skall hålla 40 grader vid en mängd på 200 liter. Det påpekade leverantören massor av ggr. De försökte väl smita undan... Nu visade det sig att vattnet håller 39 grader. Phu.
...men jag väntar fortfarande på att det skall åtgärdas. Är integralen så dålig så att den inte kan leverera denna mängd varmvatten? Det går ju för sjutton inte att ducha 3 personer efter varandra, och då inte överdrivet varmt eller länge. Oduglig panna så sätt...

Efter lång tids väntan på varmare vatten så var det dax för pelletspåfyllning av Pellistoren. Detta var i Augusti i år (2007) Vad händer inte då? Jo, en slang till bäljarna lossar. Gängorna i påsen är helt väck. Tydligen lika bra kvalite på detta som de övriga prylarna. Ringde service och frågade när de ska komma och fixa till det..
- Vi kommer om två veckor
...de har fortfarande inte dykt upp och inte hört av sig ang varmvattnet till dags dato...

...undrar om jag nämt allt som hänt..

Är jag nöjd med Janfires grejjer?

Tja, kan jag få en ny brännare som går att serva ,ett fungerande förråd samt tillräcklig mängd varmvatten så är jag nöjd :/

De som vill köpa dessa prylar - - Ni kommer att få mycket att göra - -förlorad arbetstid för att vänta på service ,en välanvänd värmebaron och en hör elräkning.

Förresten, nämnde jag att jag försökte kontakta Janfire direkt? De är ju inte trevliga direkt...
- Hej, jag har bekymmer med NH brännaren
- Det får du ta med återförsäljaren
- Men det är ju...
- Det får du ta med återförsäljaren!
klick

De är alltså inte ens intresserade av feedback från kunderna...

I övrigt gillar jag pellets ;)
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

PS.
Ett faktafel i berättelsen - Jag har inte Integralpannan - det är Janfire Pelletspanna

DS.
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag tycker du ska mejla en länk till detta inlägg till Janfires marknadsavdelning.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

nämnde jag att jag försökte kontakta Janfire direkt? De är ju inte trevliga direkt...
Har ju en Janfire , det är inga problem för min del , är helnöjd .
Samma med ÅF jag köpte den av är nöjd där med . Men håller
med citatet . Det sämsta jag varit med om . Nu är jag ju intresserad
av grejerna och fick lite konstiga fenomen i hemmet , vilket visade
sig inte vara brännarens fel direkt , fick efter mycket tjatande prata
med en tekniker , påtalade detta för dom . Nu löste det sig ändå
tack vare Icecap som ställde upp och förklarade det hela.
Har eller haft 4 olika brännare , tycker Janfire varit det sämsta
med kundkontakt. Skillnad med de andra , alltid varit hjälpsamma
TräEnergi Teknik AB till och med ringde upp och frågade hur det
gick för ett tag sedan . Så det är väl det enda negativa jag upplevt
än sä länge med Janfire.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Björne
Fröträd

Inlägg av Björne »

vill du sälja NH:n e de bara att säga till... eller kan du få byta mot en perfekt fungerande janfire flex-a. nä allvarligt talat, inte roligt för dej. jag har själv haft några olika janfirebrännare å de har fungerat bra. men ja tror marknadsföringen med att bara ringa efter pellets,trycka på en knapp och resten sköter sotaren är lite mer driftsäkerhet än vad pelletsbrännare överlag klarar av...
Nibe City -02, Janfire Flex -a -03 och danfoss shuntautomatik.
170m2 tegelhus i 2plan + 80% uppvärmd källare
AmiDog
Prima virke

Inlägg av AmiDog »

Själv har jag lyckats ta död på två Pellistore kompressorer hittils (eller, jag förresten, de har bara självdött), i övrigt har inte brännare krånglat förrutom efter första justeringen för att lösa askskrapningsproblemet som jag inte hade, men sedan i våras nån gång har den skött sig...
Calmarpannan B2 (1996) med Janfire NH och Pellistore sedan juli 2006. Ytongvilla från 1970 med källare, 2x117m2 + garage (40-50m2). Från ca 3.5 kubik olja till 7-8 ton pellets per år.
LynxX
Fröträd

Danfoss

Inlägg av LynxX »

Jepp, Danfoss reglering och schuntautomatik har däremot skött sig exemplariskt med undantag av en utegivare som inte var en utegevare - hmm

Nåväl, jag ringde Danfoss och frågade om denna, och gissa vad? Två arbetsdagar senare låg en ny givare i brevlådan. DET kallar jag service! :D Två tummar upp till Danfoss!

Denna reglerutrustning monterade jag själv och även justerat in. Eller försökt justera in så optimalt jag kan. Vet inte riktigt vilken metod man skall använda sig av, helt öppna termostater eller låta termostaterna vara med och leka... Har provat båda 8)
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

Björne skrev:...men ja tror marknadsföringen med att bara ringa efter pellets,trycka på en knapp och resten sköter sotaren är lite mer driftsäkerhet än vad pelletsbrännare överlag klarar av...
Det hade jag inte räknat med, men så här mycket bekymmer och dessutom taskigt med varmvatten ? ?

Jag hade räknat med att behöva aska ur 2 ggr per år (den beräkningen håller) och ev lite småpill i samband med det.

Men snart är garantin slut och då kan man äntligen börja modda prylarna för att få tekniken att fungera... Nä, jag har inte tummen mitt i handen *S*
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

johano skrev:Jag tycker du ska mejla en länk till detta inlägg till Janfires marknadsavdelning.

/johan
Tjo! Jag gjorde det i går, och döm min förvåning, Jag har fått ett mail fr Janfire i dag. De vill kika på anläggningen! :shock: Jag håller er underättade om fortsättningen...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

LynxX skrev:
johano skrev:Jag tycker du ska mejla en länk till detta inlägg till Janfires marknadsavdelning.

/johan
Tjo! Jag gjorde det i går, och döm min förvåning, Jag har fått ett mail fr Janfire i dag. De vill kika på anläggningen! :shock: Jag håller er underättade om fortsättningen...
Ni ser vilken "sprängkraft" pellets.info har....."plus" Sverker O släng dig i v..ggen :) Lycka till LynxX...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
JohanKD
Entusiast!

Inlägg av JohanKD »

Hej alla pelletseldare,
jag kollar till er lite då och då. Vad det än står i min signatur så är jag nu mer fjärrvärmeansluten.

Trist att höra om problemen här men det gör att jag känner att jag gjorde rätt som lämnade er gemenskap. Jag har gjort om pannrummet till vedupplag så jag är där nere ibland.

Ville bara passa på att säga att det var bristen på varmvatten som gjorde att det inte fungerade för mig. Jag har ett 500 liters kar och det skulle det inte vara några problem att fylla upp enligt leverantören. Efter att jag bytt till pellets hörde jag av andra (www.pellets.info) att det inte var att tänka på att fylla det karet med min utrustning.

De andra problemen, driftstopp av olika anledningar, kunde jag leva med. Jag fick en god relation till servicekillen (nä, inte SÅ god).

Nu antar jag att jag betalar lite mer men jag har inget krångel, inget jobb och jag ”vet” att det alltid är varmt när jag kommer hem.

Så, god jul på er alla pelletsfreak, när jag flyttar till nytt hus kanske jag kommer med i er klubb igen.

Ps. Är det någon som vet hur det gått för Tronci ?

EDIT: Såg när jag postat att jag ändrat min signatur.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
LynxX
Fröträd

Inlägg av LynxX »

JohanKD skrev:...det var bristen på varmvatten som gjorde att det inte fungerade för mig. Jag har ett 500 liters kar och det skulle det inte vara några problem att fylla upp enligt leverantören...
Jo, på den punkten var min leverantör mkt tydlig med att påpeka att mer än ett normalt badkar fungerar inte att fylla utan att komplettera utrustningen. Går i tankar om Vaccumsolfångare för att få anläggningen mer energisnål. Har skarpa funderingar på att ta hem en container med paneler fr Kina... Ja, vad tillverkas inte där numera...
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det är ju synd, men bra att sådane historier kommer fram.
Det är mycket ogynnsamt för en produkttillverkare att handtera problem med utrustning som säljs i rätt stora volymer. Det kan fort gå i minus om ett problem gäller för allt man har leverat. Särskilt när problemen uppstår efter lång tid, tex flexskruvar.

Jag har själv aldrig haft problem med för lite vatten fast jag har mindre badkar. Det finns 140 liter i min panna och sen har jag en 50 liters beredare i serie efter pannan (köpt begagnat) som slår in på 1,5kW el när det behövs. Denna lilla beredare använder jag om sommaren på el.

För att värma 500 liter vatten från 10 till 40 grader så går det åt 17,5 kWh. Om man har 140 liter 70 graders vatten i pannan så kan man hämta ut 4,9kWh före pannan håller 40 grader. Det betyder att det tar nästan en timme att värme upp vatten til badkaret. När brännaren går på 15kW, vill den värma ca. 7 vatten/minut från 10 till 40 grader.

Om man har en 100-200 liter beredare i serie med pannan borde det gå bra att fylla ett 500 liters badkar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Rol-bi skrev:Det är ju synd, men bra att sådane historier kommer fram.
Det är mycket ogynnsamt för en produkttillverkare att handtera problem med utrustning som säljs i rätt stora volymer. Det kan fort gå i minus om ett problem gäller för allt man har leverat. Särskilt när problemen uppstår efter lång tid, tex flexskruvar.

Jag har själv aldrig haft problem med för lite vatten fast jag har mindre badkar. Det finns 140 liter i min panna och sen har jag en 50 liters beredare i serie efter pannan (köpt begagnat) som slår in på 1,5kW el när det behövs. Denna lilla beredare använder jag om sommaren på el.

För att värma 500 liter vatten från 10 till 40 grader så går det åt 17,5 kWh. Om man har 140 liter 70 graders vatten i pannan så kan man hämta ut 4,9kWh före pannan håller 40 grader. Det betyder att det tar nästan en timme att värme upp vatten til badkaret. När brännaren går på 15kW, vill den värma ca. 7 vatten/minut från 10 till 40 grader.
Det anges väl att det är obegränsat med vv om du kör pellet+el (15 + 9 kW) o med 20 kW i läge hög blir det inte mycket el som behövs..

Vet inte hur effektiv vvx är i pannan men om den är lika effektiv som baxis tappvattenautomat så ska du klara att få 140 l från pannvattnet utan att starta brännaren vid en panntemp på 80°, Då brännaren startar så har man ju lite buffert i vattenvolymen oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
LynxX
Fröträd

Fortsättning

Inlägg av LynxX »

Hej alla igen.

Tack för all support!

Tänkte delge mailet fr Janfire som jag fick i fredags förra veckan. Man måste ju ta bort alla namn innan man kan publicera ngt utan att den medverkande inte godkännt det, så det har jag gjort.

------------------

Hej Johan

Tråkigt att läsa om dina problem.
Jag kan inte få dem ogjorda men jag vill gärna komma i kontakt med dig för att kunna se över anläggningen och se om det finns något vi kan göra.
Jag undrar om du kan skicka över ditt telefonnummer så hör jag av mig under nästa vecka.

Jag är sedan i somras ansvarig för service & support i Sverige.

Med vänliga hälsningar
XXX YYY

XXX YYY
Distriktsansvarig

---------------

Skall bli spännande och se vad som händer 8)
Janfire Pellistore
Värmer 200 kvm
Skriv svar