80%ved, 20% Pellets....

Skriv svar
Krillton
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 dec, 2007 23:25
Ort: MORA

80%ved, 20% Pellets....

Inlägg av Krillton »

Hej
Jag har idag pelletsuppvärmning (Iwabo+Eryl DP), som fungerar utmärkt men med stigande pelletspriser funderar jag mer och mer på att försöka elda mer med ved (tycker att pelletsbranschen håller på att bita sig själva i arslet). Att elda med ved i en Eryl från -69 är väl bokstavligt talat att elda för kråkorna, i alla fall om man jämför med dagens moderna vedpannor. Pelletsen är dock ett fantastiskt komplement när man inte har möjlighet att elda, så brännaren ska finnas kvar i systemet. Min fundering är nu efter att ha läst en hel del på forumet :

Är det någon som känner till en riktigt bra VEDpanna där man även kan ha pelletsbrännaren i hela tiden. Jag vill alltså inte hålla på och sätta i och ta ur brännaren. Tanken är att om en sådan panna finns ha acc-tankar som jag laddar med ved eldningen, men när tankarna är "slut" vill jag ha en automatik så att tankarna kopplas bort och pelletsbrännaren jobbar med pannan direkt mot värmesystemet.Jag vill alltså inte ladda tankarna med pelletseldningen. Jag har pratat med en del panntillverkare men antingen måste man ta bort brännaren vid ved eldning eller så blir det en "sämre"vedpanna.

Har någon ett sådant system, tror ni det är möjligt eller är jag "ute och cyklar" ??

Tacksam för synpunkter från en ny medlem / Krister
Eryl dubbelpanna med Iwabo brännare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: 80%ved, 20% Pellets....

Inlägg av André »

Krillton skrev:
Är det någon som känner till en riktigt bra VEDpanna där man även kan ha pelletsbrännaren i hela tiden. Jag vill alltså inte hålla på och sätta i och ta ur brännaren. Tanken är att om en sådan panna finns ha acc-tankar som jag laddar med ved eldningen, men när tankarna är "slut" vill jag ha en automatik så att tankarna kopplas bort och pelletsbrännaren jobbar med pannan direkt mot värmesystemet.Jag vill alltså inte ladda tankarna med pelletseldningen. Jag har pratat med en del panntillverkare men antingen måste man ta bort brännaren vid ved eldning eller så blir det en "sämre"vedpanna.
Nja den pannan finns nog tyvärr inte än o om den skulle finnas är den nog inte direkt billig om man ser till vad dubbelpannorna kostar... :(
Det bästa alternativet är ju då att helt enkelt ha 2 st fristående pannor som jobbar mot acktanken där den ena är lämpad för pellets o den andre ved..

Har du ett bra system för ved med stor panna o acktank är det nog liten besparing att köra pellets mot lite el om man är borta, Bättre att sälja pelletsbrännaren o lägga pengarna på en större acktank...
Vet du med dej att du är borta flera dagar i sträck o ofta så kanske det kan va ide med pellets annars om det bara är nån enstaka kan du gott köra elpatron då...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krillton
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 dec, 2007 23:25
Ort: MORA

Inlägg av Krillton »

Tack André för svar. :D

Jag håller med dig i resonemanget kring att strunta i pelletsbrännaren ock köra el dom gångerna, självklart beroende på hur ofta jag INTE eldar, men med stigande elpriser känns det som att pelletsen ska få sin plats i pannan....

Jag tycker det borde finnas fler här som vill ha en liknande lösning, många av mina "pellets bekanta" gillar upplägget och är intresserade om en sådan panna finns att få tag på.

Just det här med att inte behöva sitta fast i vedeldningen, och då kunna köra på pelletsen utan att det kostar allt för mycket.

/ Krister
Eryl dubbelpanna med Iwabo brännare.
mattem
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 19 jul, 2007 11:17
Ort: Skåne/Sösdala

Inlägg av mattem »

Jag var i kontak med en återförsäljare till eurofire-brännaren när jag kollade på pelletssystem till mitt hus. Där demonstrerade de en panna som man kunde få brännaren monterad på sidan av pannan och därför också kunde elda med ved i den utan att plocka bort den eller byta luckor mm... Du kan hitta kontaktinfo till dem på http://www.hjd.nu/ för att fråga vad för panna de rekomenderar.

Själv så blev det ett komplett Janfirepaket med NH-brännare och deras combifirepanna. På den så kan man köpa till roster och byta lucka för att elda med ved.

Varför vill du inte värma ack-tank med pellets? Det ska ju vara bra med långa gångtider på brännaren.
ifkas
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 05 dec, 2007 18:39
Ort: Charlottenberg, Värmlands län

Inlägg av ifkas »

Det finns alltid alternativ, vill du i kosta på en dubbelpanna vilket innebär en ganska stor kostnad så kan du alltid göra så här.

Sälj veden så har du till finansiering av pelletsen.
Ariterm Bequem 20d med expansionskort för shuntreglering i Diom DV25K
Jobbat som pelletsinstallatör sedan mitten av 90-talet med div märken främst Thermia/Ariterm
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

http://www.varmebaronen.se/html/biomax.html

Denna har pellets, ved och el allt en pelletseldare kan önska sig =)
deleted
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

I Calmar V65 kan man ha ett hål för pelletsbrännaren på sidan men hur bra det fungerar i praktiken vet jag inte.
Har du bestämt dig för att i huvudsak elda med ved så satsa på en riktig vedpanna och glöm allt vad kombipannor heter. Finns plats i pannrummet kan väl vedpannan kombineras med en begagnad oljepanna där du stoppar in Iwabon. Tycker inte heller att elpatron är någon dålig lösning att användas någon gång ( på http://www.kundkraft.se får du ett skapligt elavtal utan att lägga ned någon tid på det).
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Focus PE20/30 kostar ju strax under 30' ...men antar man måste montera bort brännaren när man kör med ved.
Och kanske inte så effektiv med ved...då det är en pelletspanna.
http://webbshop.tgolvvarme.se/Focus_pannor.asp
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Med 80% eldning av ved bör det nog inte installeras nån combipanna el liknande då den först o främst dålig verkningsgrad både med ved/pellets, Sen så har dom för liten eldstad för vedeldning o även effekten är för låg så man hinner inte värme nån större mängd vatten på kvällarna..
Oftast är vedvolymen bara på 50-70 liter vilket inte räcker långt som vedpanna o sen är effekten oftast bara ca 20 kW vilket är lämpligt till 500-750 liters acktank, Men en sådan tank räcker inte ens över natten vid några minus o då blir det ofta som det ska eldas pellets.. Sen har ju alla såna pannor stor vattenvolym o beredaren sitter i pannan vilket är mindre bra..
Även en combifire med vedroster är endast att se som en panna som går nödelda med ved...

Krillton vad har du för förbrukning på huset??

Beroende på förbrukning kan du välja panna o tank..
Acktanken bör du ha på minst 3 m3 o som panna t.ex en calmar v33/65 med lucka för pelletsbrännare, Tanken ska vara bra isolerad o så få tankar som möjligt..
Tanken bör klara att lagra energi för 1 dygn då det är som kallast o då kan du ju elda med ved tills hela tanken är varm för att sen stoppa in brännaren o då startar den då tanken är kall om brännarens givare sitter i toppen på tanken.. På så sätt blir det mest ved du eldar för om du inte ska bort så behöver du aldrig stoppa i brännaren
Pelletsbrännaren har du ju redan (såg inte de först) o med en panna av ovanstående modell shiftar du mellan ved/pellets på 1 minut, Iaf under en reklam paus... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krillton
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 16 dec, 2007 23:25
Ort: MORA

Inlägg av Krillton »

Tack ALLA för goda tips och åsikter, det känns riktigt bra att få in lite olika "synvinklar" på min fundering.

Efter att jag också har kollat runt lite mer nu, har jag fastnat för en 35 eller 45 kw gaselle ved panna med tank på 2-3 m3, där jag som du skriver André sätter i brännaren när jag vet att jag ska vara borta. Precis som du också skriver verkar det inte finnas en riktigt bra vedcombi, vilket säkert har sina orsaker -vad vet jag? Och då skaffar jag ju såklart en riktig vedpanna som för övrigt säkert också är bättre med pelletsbrännaren än vad min Eryl DP är..

Jag förbrukar ca 35-40kg pellets /dygn vid 13-15 minusgrader, Boyta 125 m2 +22grad. och 140 m2 biyta +15grad. (källare). Souterrängkåk från -69.
Jag har aldrig räknat på mitt energibehov, men det känns som att 2m3 acctank skulle räcka ??

/ Krister
Eryl dubbelpanna med Iwabo brännare.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Krillton skrev: Efter att jag också har kollat runt lite mer nu, har jag fastnat för en 35 eller 45 kw gaselle ved panna med tank på 2-3 m3, där jag som du skriver André sätter i brännaren när jag vet att jag ska vara borta. Precis som du också skriver verkar det inte finnas en riktigt bra vedcombi, vilket säkert har sina orsaker -vad vet jag? Och då skaffar jag ju såklart en riktig vedpanna som för övrigt säkert också är bättre med pelletsbrännaren än vad min Eryl DP är..

Jag förbrukar ca 35-40kg pellets /dygn vid 13-15 minusgrader, Boyta 125 m2 +22grad. och 140 m2 biyta +15grad. (källare). Souterrängkåk från -69.
Jag har aldrig räknat på mitt energibehov, men det känns som att 2m3 acctank skulle räcka ??

/ Krister
Är du säker ang pannan??
Har du läst detta test på vedpannor http://www.radron.se/templates/test____2199.asp#tab

Som du skriver så har du mycket bättre verkningsgrad med pellets i en ny vedpanna (även ved naturligtvis) o du ska klara 90% verkningsgrad med pellets...

Vet inte vad du fått för pris på pannan men annars så har http://www.lundbergsvarme.se/index.htm bra pris på Calmar V33/V65 som har 8-9% bättre verkningsgrad än gaselle..
V33 kostar hus Lundbergs värme 32250:- o V65 40500:- inkl moms o frakt...

Ser man till din förbrukning idag så matar du in 168-192 kWh vid 12-13 minus o då bör du ha minst 3 m3 acktank, Med 50° diff (40-90°) i tanken rymmer du 175 kWh i 3 m3 tank..
Med tanke på pannan du har idag knappast har 90% verkningsgrad så behöver nog ditt hus ca 6 kW vid 12-13 minus vilket är normalt, Det gör ca 145 kWh/dygn el om man så vill ca 140 liter ved med en bra panna..
Eldstaden är på 125 liter i gaselle vilket är som i Calmar V33 med sina 120 liter men bättre verkningsgrad, V65 rymmer 150 liter ved vilket gör 1 brasa/dag vid -12°..

Om du kan justera in radiatorerna så returtempen blir låg rymmer du mer kWh i tanken... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar