Problem med bakvärme

Skriv svar
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Problem med bakvärme

Inlägg av Maran »

Nu för ca 3 veckor sedan började min brännare stänga av sig och varna för bakvärme, dvs att temosäkringen i matarröret löser ut. Detta inträffar endast när brännaren är i viloläge samt när den kört en längre tid, dvs när hela familjen har duschat eller när acktacken blivit kall
(som tex när man glömt fylla på pellets)

Jag vet inte vad detta kan bero på, brännaren som är en Ecotec A4 (Bioline 20) har fungerat felfritt sedan jag installerade den i feb i år. Kör mot en 500l acktank.

Jag pratade med installatören och han påstod att pelletsen glöder sakta bakåt i brännarröret, vad kan detta bero på? tar den tjuvluft någonstans?

Är det för dåligt/bra drag i skostenen som gör detta. ÄR det någon som har erfarenhet av denna brännaren? Vilka inställningar är bra? kan man göra något med någon fläktinställning? För tillfället kör jag med 80% matning, mina mätningar har visat att det går åt minst pellets då.

Är det någon som har något svar?

Mvh
Marcus
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4210
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har du någon dragbegränsare ?? Om inte så kan ett ökat drag i skorstenen ge ett okontrollerat drag genom brännaren som naturligtvis ökar chansen till att glöden vandrar bakåt i brännarens matarrör.

Hur "mår" dina slussvingar i brännaren ?? Vid dåliga slussvingar så ökar möjligheterna till drag genom brännaren och glöden vandrar bakåt i brännarens matarrör. Nu är ju inte din brännare speciellt gammal så att man kan säga direkt att du bör se över dina slussvingar men min jag har sett att kvaliteten på slussvingarna varierar. Du kan ha fått dåliga slussvingar från början. Sedan kan det också vara så att din brännare har stått en tid innan försäljning. Då kan slussvingarna deformeras, dvs tappa lite av sin "spänst" om de står still på samma ställe i slussen under en längre tid.

Så kolla dina slussvingar samt skaffa en dragbegränsare om du inte redan har en (bör finnas på alla pelletseldade pannor).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hur är det med tilluft till pannrum? Man måste ha ordentligt med tillförsel av frisk luft.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Jag har ingen dragbegränsare, hur funkar en sån. Det har ju funkat fint i 10 mån så varför börjar det nu?

Jag och installatören har kollat på slussvingarna och de ser fina ut.

Ang lufttillförsel så brukar jag har dörren till pannrummet öppen efterson man får lite "gratisvärme" i tvättstugan som ligger brevid.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Maran skrev:Jag har ingen dragbegränsare, hur funkar en sån. Det har ju funkat fint i 10 mån så varför börjar det nu?
Vänd på funderingen, hur kan det ha fungerat bra i 10månader UTAN en skulle jag snarare undra :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Maran skrev:Jag har ingen dragbegränsare, hur funkar en sån. Det har ju funkat fint i 10 mån så varför börjar det nu?

Jag och installatören har kollat på slussvingarna och de ser fina ut.

Ang lufttillförsel så brukar jag har dörren till pannrummet öppen efterson man får lite "gratisvärme" i tvättstugan som ligger brevid.
Hej
Varför är en dragbegränsare så bra ?

Vilket fungerar så att draget regleras med att blanda in pannrums luft i
rökgaserna vilket i sin tur, ökar rökgashastigheten och vädrar ur
skostenen med torrare pannrums luft.

Vad är det som påverkar att draget ökar i kraft och undertryck ?

Svar: Värmen är motorn till draget, ju hetare rökgaserna blir ju mer
drag blir det.

Alltså när värme behovet ökar ökar också draget i skorstenen,
följden blir att luft mängden ökar till förbränningen och ger ökade förluster

Även värmen ökar i förbränningen vilket inte är så bra för brännaren även
tändelementet mår illa i för hög värme.

Det finns en sak till om drag begränsaren, den vädrar skorstenen
och minskar därmed kondens risken som i sin tur kan skada skorsten.
Rökgas temperaturen får inte understiga 60°C ca 60cm ner i skorstenen från skorstens toppen räknat .

Skorstens huv till skorstenen är att rekommendera också för att hindra regnvatten att komma ner i skorstenen.

Det är alltid billigare att underhålla skorstenen med enkla hjälpmedel i från fukten i tid.

MVH
Ruben
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Är det bara att mäta med en vanlig stektermometer på tempen 60 cm ner i skostenen. Jag har ganska låga rökgaser efter pannan ca 130 grader.

Det här med skostenshuv, är det bra? Den installatören som installerade min brännare tyckte inte att jag skulle skaffa en huv, kommer dock inte ihåg varför.

Har jag fattat rätt? Så länge effektbehovet inte är så stort så kommer det att funka men när det blir många minusgrader som brännaren arbetar hårdare så behövs eventuellt en dragbregränsare?

En annan sak ang Ecotec A4 brännaren jag kör inte med effektreglering, kan det vara bra att sätta på så att effekten minskar när tempen i acktanken närmar sig den inställda?
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4210
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Maran skrev:En annan sak ang Ecotec A4 brännaren jag kör inte med effektreglering, kan det vara bra att sätta på så att effekten minskar när tempen i acktanken närmar sig den inställda?
Varför det ??? Du har ju en brännare med "autostart", dessutom mår brännaren bäst av att gå på en och samma effekt (där den är intrimmad) och med få start och stopp.

Min rekommendation är att du kör med full effekt (det effektläge som passar pannan bäst) tills tankarna är fyllda sedan får brännaren stå still tills det är dax att fylla tankarna igen. Känns för mig som den bästa driftslösningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Jag, det är så som jag har labbat mig fram till att det ger den minsta förbrukningen, men jag tänkte map ovanstående inlägg att det kanske är "snällare" mot brännaren att köra med effektregleringen. Dvs när det är ett stort behov och brännaren kör ganska länge så får man en skonsammare förbränning i slutet av cykeln.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
Skriv svar