Min första kanske lite dumma fråga på detta i mina ögon mycket bra forum.
Jag har en Albin vedpanna där jag monterat en Janfire Flex-a i. Har nu lite problem med svart aska. Askan är svart med lite gråa korn i samt blandat med lite större "korn", ungefär 2 - 3 mm stora. Har testat med lågriktare 30 samt 90 grader med tagit bort dem då jag tyckte att effekten blev låg, nu tar det ca 53 min från start att ladda upp en 500 l tank från ca 40 till 80 grader i toppen och ca 60 grader i botten. Har även testat med att öka fläkten stegvis men det blir fortfarande inte bra tycker jag. Någon som har ett råd?
En till sak, kan pannplåten i pannan ta skada av att jag tagit bort lågriktaren då avståndet mellan brännaren samt övre pannplåten är ca 90 mm?
Janfire i Albinpanna
Janfire i Albinpanna
Janfire flex-a, Albin Effekt 125
Om lågan slår i plåten så kan den bildas pannsten på baksidan vilket inte är så jättebra men ingen katastrof i och för sig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Tack för ditt svar!
Ingen större risk att plåten "äts upp" alltså. Du har möjligen inga tips angående, som jag förstått ett uttjatat ämne, mitt problem med svart aska?
Kör f.n på steg 2 på brännaren med hur mycket luft som helst... draget ska då inte vara något större problem då arean på skorstenen är 13 * 40 cm med längden 11 m.
Ingen större risk att plåten "äts upp" alltså. Du har möjligen inga tips angående, som jag förstått ett uttjatat ämne, mitt problem med svart aska?
Kör f.n på steg 2 på brännaren med hur mycket luft som helst... draget ska då inte vara något större problem då arean på skorstenen är 13 * 40 cm med längden 11 m.
Janfire flex-a, Albin Effekt 125