Skenande fläkt!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sjo
Frö

Skenande fläkt!

Inlägg av sjo »

Har försökt att göra inställningar för min KMP brännare enligt rekommendationer på detta forum för att få ner rökgastempraturen. Att ställa skruven till ca 1/2 varv vid högdriftsläge är inga problem men när jag ställer ner fläkten så beter den sig underligt! När jag mäter ligger den en stund på ca 170 volt för att helt plötsligt blåsa på med 230 volt??? När den avslutar matning i driftfas och står och efterblåser (svalnar) håller den alltid 230 volt. Konsekvensen blir att hur jag än försöker kan jag inte få ner rökgastempraturerna under 275 C. Är det någon som har någon idé om vad detta kan bero på?

Joakim
Kava
Späd planta

Inlägg av Kava »

Har ditt mätinstrument True RMS? Annars får du fel värde.
sjo
Frö

Inlägg av sjo »

Vet inte. Men variationen på fläkten hörs väldigt tydligt.

Joakim
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Du har inte ojämn matning på skruven?När jag provkörde min brännare nyligen,så märkte jag att det ökade ljudet på brännaren om det ramlade ner lite extra på lågfart.Jag mätte inte då men det hördes som om fläkten ökade farten,men jag tror att det var bara lågan som ökade.Vad har du för årsmodell på brännaren?Har du dragbegränsare?Kan du se lågan,så du ser färgen på den?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rent omedelbart får jag tankar på glappkontakt orsakat av damm i potentiometra vilket är orsaken till att jag anser att det inte får finnas såna i det miljö som finns vid/i en pelletsbrännare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Sjo! vilken version av processor har du?Dom äldre rusar nog lite hit och dit och är väldigt känsliga att ställa in..
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
sjo
Frö

Inlägg av sjo »

Får försöka svara i tur och ordning:
1. Jag upplever pelletsmatningen betydligt ojämnare i år än förra året (sämre kvalitet på pelletsen)

2. jag har mätt fläkten under en sådan här rusning och den ökar från 170- 230 volt

3. Brännaren är installerad 2003 på vintern

4. har ingen dragbegränsare

5. Jag har svårt att se lågan efter de senaste inställningarna (Drift: 1/2 på skruv och 170 volt på fläkt). Det lilla jag ser antyder på en ljusgul låga.

6. Dammigt är det :) (skulle nog behöva gjöra en storstädning i pannrummet :oops: )

7. Proccesorn är 5.3

Trots att jag satt in bägge bafflarna så kan jag inte komma under 250C i rökgastemp. (Pannan är en CTC Total från 1986) På sistone har jag råkat ut för driftstopp vid start, dessa tror jag beror på ojämn pelletsmatning pga dålig pelletskvalitet. Jag har inte haft dessa problem tidigare år. Driftsstoppen började innan jag började skruva på inställningarna.

Joakim
CTC total -86 KMP Pellx brännare installerad -03
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Som nämnts innan , testa att byta processor. Försökte ställa
in fläkten på min brännare . Räckte att man titta på den så
ändrade den sig. Blev mycket lättare att justera med den nya.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

wepe skrev:Som nämnts innan , testa att byta processor. Försökte ställa
in fläkten på min brännare . Räckte att man titta på den så
ändrade den sig. Blev mycket lättare att justera med den nya.

Wepe
Håller med Wepe om processorbyte...
Ojämn pelletsmatning! prova mät upp startdos till 3 dl=inga start problem förhoppningsvis....
5.3 brukar göra en rusning i mitten och blåser fullt vid avslutning....Hade precis en 5.3 själv innan bytet.....lycka till

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
sjo
Frö

Inlägg av sjo »

Jag får väl satsa på ett processorbyte som ni säger och en dragbegränsare (för att få ner rökgastempraturen). Tack alla.

mvh Joakim
CTC total -86 KMP Pellx brännare installerad -03
Skriv svar