- 5 grader?????
- 5 grader?????
Någon som vet vad jag ska göra brännaren stannar när det blir minusgrader ute
Den stannar när den är i full gång (gröna lampan lyser och den Röda när den har stannat)
Den stannar när den är i full gång (gröna lampan lyser och den Röda när den har stannat)
Om det är något så när samam temp i pannrummet trots tempvariationen ute så borde det vara draget som ökar med större tempskillnad mellan ändarna på skorstenen. Har du dragbegränsare? Kan det bli för bra drag så att det släcks tex under uppstartsfasen?
MVH
NRG
MVH
NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
-
- Entusiast!
Flamvakten kan ju säkert ställa till det, men varför bara när det blir kallt? Skadar ju dock inte att ta ut flamvakten och göra rent den.
Man kan ju dessutom mäta upp spänningen över flamvakten vid drift. Värden över 4,5 V göra att man riskerar ett stopp om det pågår för länge. Minskar en rengörning spänningen över flamvakten vid drift så har den gjort nytta!
/NRG
Man kan ju dessutom mäta upp spänningen över flamvakten vid drift. Värden över 4,5 V göra att man riskerar ett stopp om det pågår för länge. Minskar en rengörning spänningen över flamvakten vid drift så har den gjort nytta!
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
-
- Entusiast!
Jag monterade in dragbegränsare nu i vackan med stor framgång.NRG skrev:så borde det vara draget som ökar med större tempskillnad mellan ändarna på skorstenen. Har du dragbegränsare?
Justerade även verkningsgraden från 60% till 80%..
Men jag håller med om dragbegränsaren, vissa blåsiga nätter verkar lågan ha "blåsts" ut av draget, så begränsaren gör nog nytta!
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21
-isolering, vad är det?
Hej alla pellets eldare
Jag har erfarenhet av att draget kan ställa till problem även om dragbegränsare används och om den inte räcker till att begränsa draget.
Och det som många inte pratar om är hur omgivningen ser ut,
hur kuperad terräng och hur huset är placerat mm.
detta kan förstärka byiga vindstötar som kan påverka draget också.
det som är viktigt är att inte bara välja en dragbegränsare som normalt
räcker till anläggningen utan har en godmarginal uppåt och klarar av att reglera ut dragstötar som byig vind kan medföra.
Dessutom kan en bra dragbegränsare spara upptill 25% av tillförd energi!
Om någon behöver hjälp så skicka gärna ett PM med frågor i ämnet.
Här finns säkert bra råd / tips för en bra lösning på dragbegränsningen.
Att fråga kostar inget i ämnet dragbegränsning.
MVH
Ruben
Jag har erfarenhet av att draget kan ställa till problem även om dragbegränsare används och om den inte räcker till att begränsa draget.
Och det som många inte pratar om är hur omgivningen ser ut,
hur kuperad terräng och hur huset är placerat mm.
detta kan förstärka byiga vindstötar som kan påverka draget också.
det som är viktigt är att inte bara välja en dragbegränsare som normalt
räcker till anläggningen utan har en godmarginal uppåt och klarar av att reglera ut dragstötar som byig vind kan medföra.
Dessutom kan en bra dragbegränsare spara upptill 25% av tillförd energi!
Om någon behöver hjälp så skicka gärna ett PM med frågor i ämnet.
Här finns säkert bra råd / tips för en bra lösning på dragbegränsningen.
Att fråga kostar inget i ämnet dragbegränsning.
MVH
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning