Hur få ner den varma luften under taket?

Skriv svar
holyanna
Fröträd

Hur få ner den varma luften under taket?

Inlägg av holyanna »

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga, men jag har märkt att här finns många kluriga typer :wink:

Vi har ca 260 i takhöjd och när vi satte upp taklisterna märkte vi att det var väldigt varmt där uppe. Vi har ca 21 grader där nere där vi rör oss, men uppe vid taket var det nog 24 eller 25. Eftersom det går åt väldigt mycket pellets för att värma huset hade det varit kul om man på något sätt kunde få luften att cirkulera, så att den varma luften där uppe kom ner till oss. Då skulle vi kanske kunna sänka termostaten lite.

Men hur göra? Vi vill absolut inte ha en sådan där takfläkt modell saloon, dels för att de är fula, dels för att de blåser på en. Det gäller att få luften att cirkulera utan att det känns som om det drar...

Några förslag?
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

En centralt placerat takfläkt är annars den rätta lösningen men jag kan hålla med om att de kan vara besvärliga ur estetisk synpunkt, draget kan man lösa med låg hastighet.

Ett annat sätt kan vara att bygga en "hylla" med ett antal datorfläktar och sätta "hyllan" långt uppe. Fläktarna ska då inte gå full hastighet då de låter en del då och de ska fläkta rakt ner. Man kan bygga dom som en planka som hängs upp under taket, kan även kombineras med lite lampor vid behov, de kan även placeras vid väggen men effektivast är centralt i rummet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Jag har samma problematik hemma hos mig vid min braskamin. Jag fick dock krypa till korset och hämta fram min 80-tals takfläkt. Snygg är den inte men vilket enorm skillnad det blev på värmefördelningen. Kör lägsta fart så något drag prblem upplever jag inte.

Min bror som kör med L/L pump har mixtrat en hel del med gamla datorfläktar för att få bättre luftspridningen mellan rummen.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Takfläkt är lösningen.

Apropå utseende så vill man helst ha en "casablanca-fläkt" med 2 meter långa vingar (diam 4 m) som hänger lite, och ett varvtal på mellan 15-20 varv/min. Det är cool. Ni har väl sett filmen "Casablanca"

Har själv vanliga takfläktar i vardags och sovrum och störs inte av surr eller så.
tänk på att vända rotationsriktning beroende på årstid.
Kallt inne: Fläkta nerifrån.
Varmt inne: Fläkta uppifrån
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
holyanna
Fröträd

Inlägg av holyanna »

Jaha, alla verkar vara rörande överens om lösningen. Då får vi väl fundera på hur mycket vi är beredda att betala för att få ha ett vackert hem :wink:

Var länge sedan jag såg Casablanca, men jag får väl kolla upp den igen. Tack för alla svar!

Edit: Glömde att tillägga att rummet bara är 4 meter långt, så det blir svårt med en Casablancafläkt :roll:
Janfire Flex-A, TMV Attack 2000 från -92
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Ett annat sätt kan vara att bygga en "hylla" med ett antal datorfläktar och sätta "hyllan" långt uppe. Fläktarna ska då inte gå full hastighet då de låter en del då och de ska fläkta rakt ner. Man kan bygga dom som en planka som hängs upp under taket, kan även kombineras med lite lampor vid behov, de kan även placeras vid väggen men effektivast är centralt i rummet.
Kan detta verkligen få ner luften?
Vore det inte effektivare med en "snygg" eller dold kanal från tak till golv med en datorfläkt/paxfläkt där uppe. Ljudnivån är viktig.. här spelar fläkten stor roll. Kan döljas som del av bokhylla eller liknande... här finns mycket utrymme för estetisk frihet ;)
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

:) Håller med om att takfläckt med omvändbar rotation tar ned luften men blir ochså då lite vindigt,har så själv ( man kan ev känna obehag expl tåriga ögon)
Att suga ner luften från taket via kanal med varvstyrd fläkt och trycka ut den i golvnivå är en bättre ide tror jag..ELLER??
Senast redigerad av ub den ons 09 jan, 2008 21:59, redigerad totalt 1 gånger.
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Takfläkt som man vänder så att den suger uppåt för då känner man inte blåsten /draget
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

:) man vill ju ha ner varmluften utom på sommaren
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Jag kör också med den ökända takfläkten, den enda skillnad jag märker beroende av rotationsriktning är att det blåser lite rakt under den när den riktas nedåt. Värmen borde sprida sig lika bra oavsett hur den riktas.
Skillnaden är väl mest att man får ner takluften utmed väggarna istället för rakt nedanför. Då får man ju dessutom ner den varma luften framför fönster och dörrar vilket borde minska kallras utmed dessa.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Rayyan skrev:Takfläkt är lösningen.

Apropå utseende så vill man helst ha en "casablanca-fläkt" med 2 meter långa vingar (diam 4 m) som hänger lite, och ett varvtal på mellan 15-20 varv/min. Det är cool. Ni har väl sett filmen "Casablanca"

Har själv vanliga takfläktar i vardags och sovrum och störs inte av surr eller så.
Fel!!!!
Bästa värmefördelningen får du om fläkten DRAR NERIFRÅN GOLVET.
Fläkten drar då kalla luften från golvet,blandar den med varm luft samt trycker ut den i alla dörröppningar.Du får en mycket bättre circulation på detta viset.Tro mej,jag har testat båda varianterna.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

lennart wiklund skrev:
Rayyan skrev:Takfläkt är lösningen.

Fel!!!!
Bästa värmefördelningen får du om fläkten DRAR NERIFRÅN GOLVET.
Fläkten drar då kalla luften från golvet,blandar den med varm luft samt trycker ut den i alla dörröppningar.Du får en mycket bättre circulation på detta viset.Tro mej,jag har testat båda varianterna.

lennart
??Ni säger ju samma sak eller?
På sommaren ska det blåsa neråt på vintern blåsa uppåt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
tobmannen
Prima virke

Inlägg av tobmannen »

Ööhhh.....hmm....nä...det vill man inte.

Filmen är en klassiker, men fläktarna är inte coola i en enfamiljsvilla.

(Om vi nu skall framstå som om estetik är faktum och inte en fråga om tyck och smak ) :wink:
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
Skriv svar