Skorstenshuv och dammsugare?

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

Skorstenshuv och dammsugare?

Inlägg av mt4base »

Bra rubrik va? :D

Fråga ett: Om man monterar skorstenhuvar på skorstenarna, påverkar det drag och eldningsförmåga i eldstäderna till det bättre eller sämre? Tittade på en hemsida (förstås har jag tappat bort länken) där de gjorde sådana måttpassade och de hävdar att det FÖRBÄTTRAR drag och ekonomi? Möjligen deras ekonomi? :?

Fråga två: Jag har tittat lite i katalogerna för Jula, Clas i sjön mm och har sökt efter en bra grovdammsugare. Så vitt jag kan förstå har alla dessa försäljningställen endast maskiner som har påsar invändigt. Kan man ha det när man suger vått, sot och spån? Helst skulle jag vilja ha en med en plåtkorg där allt samlas upp ed. Vette bubblan hur jag menar själv men det känns fel med påse. Nån som kan rekomendera nått bra som ni vet FUNKAR. Förslag mottages tacksamt. Budget runt 1000:- Gärna mindre om möjligt. Ska klara pannrummets utmaningar... :wink:
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Skorstenshuv vet jag inget om.

Som dammsugare har jag den förmodligen billigaste Kärcher-grovis.
Den har ett filter liknande luftfilter till bilar.
Man kan köra både med och utan påse. Jag kör utan.
Men jag trär en uppklippt dammsugarpåse över filtret för att slippa byta filtret
så ofta, annars är det ingen ekonomi med det.
Det man får tänka på är att behållaren är av plast, så suga glödande aska gör man bara en gång.
Jag har även en föravskiljare modell väldigt billig som jag ej kan rekommendera. Då är det nog bättre att satsa på de här cyclone modellerna.
Altbergs heter visst en, jag har sett ytterligare någon som jag ej kommer ihåg namnet på.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Micke C
Stor entusiast!

Re: Skorstenshuv och dammsugare?

Inlägg av Micke C »

mt4base skrev:Bra rubrik va? :D

Fråga ett: Om man monterar skorstenhuvar på skorstenarna, påverkar det drag och eldningsförmåga i eldstäderna till det bättre eller sämre? Tittade på en hemsida (förstås har jag tappat bort länken) där de gjorde sådana måttpassade och de hävdar att det FÖRBÄTTRAR drag och ekonomi? Möjligen deras ekonomi? :?
Har själv skaffat skorstenshuv. Att det har blivit mer drag betvivlar jag, men det har knappast minskat heller. Dock är draget betydligt jämnare, vilket borde vara till fördel! Fast det är bara vad jag tror mig veta genom att studera dragluckan :roll:
Nackdelen är dock att jag kör köksfläkten på högsta läget blir frånluftskanalerna tilluftskanaler (självdrag) och då kan det ibland dra in röklukt. Inte så mysigt.
Har inte lagt så mycket tankemöda på problemet, eftersom jag håller på att undersöka om jag kan installera mekanisk ventilation.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Silvan, Harald Nyborg med.fl säljer grovisar av olika slag, alltså burk med slang som du ansluter till en vanlig dammsugare, såg att biltema har en också fast rätt så liten, suger aska, vatten osv.

Förslagsvis ska du skaffa en med plåtburk, i alla fall tycker jag det, köpte min för 250 spänn på Harald Nyborg för snart två år sedan där allting är i metall inklusive filtret och den har funkat kanon, fast lite aska slipper igenom filtret och in i påsen men man kan alltid sätta ett pappersfilter om man vill.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar