Sintrar en mycket, matning eller luft ?

Skriv svar
slaskman
Fröträd

Sintrar en mycket, matning eller luft ?

Inlägg av slaskman »

Har haft mkt problem i år med sintring. Har inte överdrivet mkt spån i pelletsen. Vad är grundorsaken; fel matningsmängd eller för mkt eller för lite luft.?Lågan ser bra ut och ingen rök syns från skorstenen.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Torsten
Pannrumstomte!

Re: Sintrar en mycket, matning eller luft ?

Inlägg av Torsten »

slaskman skrev:Har haft mkt problem i år med sintring. Har inte överdrivet mkt spån i pelletsen. Vad är grundorsaken; fel matningsmängd eller för mkt eller för lite luft.?Lågan ser bra ut och ingen rök syns från skorstenen.
Grundorsaken är nog att temperaturen i brännskålen ibland överstiger pelletsens asksmälttemperatur. Kvalitetspellets ska ha hög asksmälttemperatur. Jag har experimenterat med olika pelletssorter och tycker det finns viss skillnad. SCA Bionorr 6mm pellets och Rindi pellets från Byggmax har jag inte lyckats få att sintra. Vida pellets sintrar lite om jag kör brännaren på hög effekt 16-17 kW. Kör jag brännaren på normal effekt omkring 11 kW ser jag ingen sintring. Tror också att luftöverskott vid förbränningen leder till högre temperatur i skålen och större risk för sintring.
Ska senare börja köra på billigare pellets och då lär jag få se mer sintring. Får väl uppgradera till Viking B16 GL om det blir problem. Med tryckluftsuraskning borde sintringen bli ett mindre problem då det inte anrikas några produkter som kan sintra i skålen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Dåligt pelletskvalitet ?? Har du bytt strax innan problemet uppstod ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Är långt ifrån någon expert på detta, men vad jag har fått lära mig och som ni säkert vet, men kanske inte "slaskmannen" är väl ändå att det är en väldig skillnad på sintring och sintring. Jag trodde att jag hade mycket sintring i min brännare, men fick sedan lära mig att det som jag trodde var sintring inte var det!

Det jag har på rostret är mer lavaliknande porös "sten", som är väldigt lätt att få bort, i princip bara att suga bort det.

Efter att ha kört drygt ett år nu med kanske 10-12 pallar ser mitt roster fortfarande ut som i princip nytt!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
slaskman
Fröträd

Inlägg av slaskman »

Körde slut på pelletsen som var kvar från förra året. Min sintring består av en tjock askkaka som efter ett par dagar hindrar pelletesen från att tända. Lätt att få bort men irriterande. Dessutom blir det nog varmare än det skall då mitt nya tunna roster ser ut som fan redan.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Ja, då har vi nog något liknande. Jag märkte stor skillnad när jag bytte från Neova, som jag tycker är väldigt bra, till Derome som dammar något djävulskt, och också fyller rostret med de här lavaliknade stenarna, som kanske trots allt är sintring då??? Jag trodde att "riktig" sintring var när det satt benhårt fast och nästan omöjligt att få bort!??

Någon sa att de kan bero på alldelesför högt drag, men jag vet inte!
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
slaskman
Fröträd

Inlägg av slaskman »

Minskade matningen och det verkar ha blivit bättre.
Skriv svar