Ved priser rusar i höjden!!!

Här diskuteras allt kring vedeldning
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Ved priser rusar i höjden!!!

Inlägg av Eldflugan »

Varma hälsningar till alla på vedforumet startar min första tråd idag.
Kolla med min ved leverantör förra veckan och upptäckte att ved priset har stigit markant sedan förra inköpet. Idag har det nått höjder som gör att skillnaden mot pellets priset inte skiljer sig nämnvärt, med andra meningar blir det allt sämre timpenning på att skotta in ved stapla. Har tidigare köpt ved i skjälptmått av en bonde med vedprocessor. betalade tidigare 225 kr m3 (skjälptmått) idag vill han ha 325kr m3 :shock: :shock: . Kolla runt lite och fick fram att 10m3 ved motsvara 7000 kWh om då enligt beräkningarna 1 kg pellets har ett energi innehåll på 4,6kWh borde det motsvara ca:1500kg för 7000kWh. Även om pelletspriset ochså har stigit så ligger priset idag runt 2300kr per ton. Alltså skulle en förbrukning på 30m3 ved motsvara 4500kg till priset av 10.300kr och veden skulle kosta 9750kr. Skulle alltså spara in 2 backar pilsner på att elda med ved. Är det någon som har koll på vad priset på 3m längder kostar i hyfsad kvallite funderar på att hyra en processor och göra jobbet själv.
Tackar för ett intressant forum med folk som brinner för vedeldning :lol:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Nu är inte jag vedeldare men energipriser försöker jag hålla koll på och ja har hittat vedpriser på upp till 700 kr m3 om man kollar runt lite på nätet.
deleted
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

7 -9 m3 = 10000kwh
El värme + Oskarkamin i garage + egen konstruktion på flis/pellets brännare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Nu brukar inte jag köpa ved men farsan har gjort det någon gång och runt 150-200 för en kubik lång ved kostar det här omkring.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

hogge skrev:7 -9 m3 = 10000kwh
Det är viktigt när man kollar vedpriser eller kW veta i vilken enhet man snackar om. Det finns tre olika kubik enheter:
1. Fast m3 (m3/f)
2. travad m3 (m3/t)
3. skjälpt m3 (m3/s)
Och skillnaden enkelt förklarat i skillnad på volym är:
1m3/f=2m3/t=3m3/s
finns även en fjärde som används innom massaindustrin då man räknar på kubik utan bark m3/fub (fast m3 utan bark)
Tror att det vanligaste bland vedförsäljare är att man säljer i m3/s.
Varma hälsningar
Eldflugan
Senast redigerad av Eldflugan den ons 16 jan, 2008 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är väl ganska onormalt att man köper färdig kluven ved om man har ved som primär ved källa. Det blir ju rätt dyrt då
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Ved priser rusar i höjden!!!

Inlägg av Olle45 »

Eldflugan skrev:Varma hälsningar till alla på vedforumet startar min första tråd idag.
Kolla med min ved leverantör förra veckan och upptäckte att ved priset har stigit markant sedan förra inköpet. Idag har det nått höjder som gör att skillnaden mot pellets priset inte skiljer sig nämnvärt, med andra meningar blir det allt sämre timpenning på att skotta in ved stapla. Har tidigare köpt ved i skjälptmått av en bonde med vedprocessor. betalade tidigare 225 kr m3 (skjälptmått) idag vill han ha 325kr m3 :shock: :shock: . Kolla runt lite och fick fram att 10m3 ved motsvara 7000 kWh om då enligt beräkningarna 1 kg pellets har ett energi innehåll på 4,6kWh borde det motsvara ca:1500kg för 7000kWh. Även om pelletspriset ochså har stigit så ligger priset idag runt 2300kr per ton. Alltså skulle en förbrukning på 30m3 ved motsvara 4500kg till priset av 10.300kr och veden skulle kosta 9750kr. Skulle alltså spara in 2 backar pilsner på att elda med ved. Är det någon som har koll på vad priset på 3m längder kostar i hyfsad kvallite funderar på att hyra en processor och göra jobbet själv.
Tackar för ett intressant forum med folk som brinner för vedeldning :lol:
Hej Eldflugan

Jag har ett häfte med mått på energi innehåll i olika vedslag.
I det häftet står att 1m³ olja och 7,5m³ torr Björk i fast mått
har samma energi värde,

Jag har själv testat och kommit fram till att kvalitén på veden påverkar också mängden ved som går åt i jämförelsen.

Bra björkved = 7,5 m³ jämför man ved i KG är ca 3KG ved samma som 1 liter eldningsolja oavsett träslag.
Ps: Jag har ej kollat vikten på 7,5m³ björkved, kan 3,4 ton vara rätt ?
Pellets nära 2,27 KG / liter olja

Energi innehåll i en liter eldningsoljs för inomhus bruk = ca 10200 Watt

Detta är gammla mått, och de stämmer ganska bra efter mina egna prov.
Hur jag provat mej fram till detta,

kWattmätare = mäter effekt / h
Lufmängdsmätare = mått i m³ + termometer mått i °C
Hur mycket energi går det åt att utföra ett bestämt värmeutag
1 timme = 1 h .
1m³ luft 1°C = 0,36 Watt

Med el är det inga rökgasförluster, jag har mätt el utan förluster i mina prov. men det talas om ca 5% i ett elelement. men det tog jag ingen häsyn till.

Rätta mej om jag har fel !
Länk med rätt värden på inom hus eldnings olja
eller ?

http://www.openergi.se/default.asp?Menu ... oryID=8264

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tor 17 jan, 2008 02:01, redigerad totalt 1 gånger.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ved priser rusar i höjden!!!

Inlägg av André »

Eldflugan skrev: Kolla med min ved leverantör förra veckan och upptäckte att ved priset har stigit markant sedan förra inköpet. Idag har det nått höjder som gör att skillnaden mot pellets priset inte skiljer sig nämnvärt, med andra meningar blir det allt sämre timpenning på att skotta in ved stapla. Har tidigare köpt ved i skjälptmått av en bonde med vedprocessor. betalade tidigare 225 kr m3 (skjälptmått) idag vill han ha 325kr m3 :shock: :shock: . Kolla runt lite och fick fram att 10m3 ved motsvara 7000 kWh om då enligt beräkningarna 1 kg pellets har ett energi innehåll på 4,6kWh borde det motsvara ca:1500kg för 7000kWh. Även om pelletspriset ochså har stigit så ligger priset idag runt 2300kr per ton. Alltså skulle en förbrukning på 30m3 ved motsvara 4500kg till priset av 10.300kr och veden skulle kosta 9750kr. Skulle alltså spara in 2 backar pilsner på att elda med ved. Är det någon som har koll på vad priset på 3m längder kostar i hyfsad kvallite funderar på att hyra en processor och göra jobbet själv.
Tackar för ett intressant forum med folk som brinner för vedeldning :lol:
1460 kg pellets blir lika många kWh som ur 10 m3 ved enligt ditt exempel vilket gör att du tjänar 100:-/10 m3 ved du eldar jämfört med pellets om den kostar 2300:-/ton.. 300:-/år är inte mycket..

Pellets innehåller 4,8-5 kWh/kg
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lp75
Entusiast!
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 20:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av lp75 »

Jag betalade 300kr travad(björkved), hur många kwh blir det på 3kbm ?
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Re: Ved priser rusar i höjden!!!

Inlägg av Eldflugan »

André skrev:
Eldflugan skrev: Kolla med min ved leverantör förra veckan och upptäckte att ved priset har stigit markant sedan förra inköpet. Idag har det nått höjder som gör att skillnaden mot pellets priset inte skiljer sig nämnvärt, med andra meningar blir det allt sämre timpenning på att skotta in ved stapla. Har tidigare köpt ved i skjälptmått av en bonde med vedprocessor. betalade tidigare 225 kr m3 (skjälptmått) idag vill han ha 325kr m3 :shock: :shock: . Kolla runt lite och fick fram att 10m3 ved motsvara 7000 kWh om då enligt beräkningarna 1 kg pellets har ett energi innehåll på 4,6kWh borde det motsvara ca:1500kg för 7000kWh. Även om pelletspriset ochså har stigit så ligger priset idag runt 2300kr per ton. Alltså skulle en förbrukning på 30m3 ved motsvara 4500kg till priset av 10.300kr och veden skulle kosta 9750kr. Skulle alltså spara in 2 backar pilsner på att elda med ved. Är det någon som har koll på vad priset på 3m längder kostar i hyfsad kvallite funderar på att hyra en processor och göra jobbet själv.
Tackar för ett intressant forum med folk som brinner för vedeldning :lol:
1460 kg pellets blir lika många kWh som ur 10 m3 ved enligt ditt exempel vilket gör att du tjänar 100:-/10 m3 ved du eldar jämfört med pellets om den kostar 2300:-/ton.. 300:-/år är inte mycket..

Pellets innehåller 4,8-5 kWh/kg
Japp två backar pilsner blir det
:( :( :( :(
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

lp75 skrev:Jag betalade 300kr travad(björkved), hur många kwh blir det på 3kbm ?
Enligt min formel som bara är en lathund och inget forskningsresultat skulle 3m3/t vara 3150kWh altså 1m3/t är 1050kWh. Men min lathund gäller på blandved med ett lågt fuktinnehåll. Såg att Olle45 hade labbat med björkved björkved har ju ett högre energivärde än bland ved under förutsättning att den är torr

Keep the fire burning
Firefly :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Inlägg av Eldflugan »

Har nu löst problemet med att kunna fortsätta att elda till en rimlig kostnad :lol: :lol:
Hitta en kille som hyr ut maskiner, gick att hyra en vedprocessor. Kolla med en granne om man kunde köpa 3m stock så nu kommer veden kosta 83 spänn per m3/s lite mer jobb men det är det värt bra timpenning.

Keep the fire burning
Firefly :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja det är bättre att lägga ner lite jobb själv än att betala dyrt för färdigkluvet :D

Är det en bra vedprocessor kapar du och klyver en årsförbrukning lätt på en dag
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Eldflugan
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 13 jan, 2008 16:26
Ort: örebro

Re: Ved priser rusar i höjden!!!

Inlägg av Eldflugan »

Olle45 skrev:
Eldflugan skrev:Varma hälsningar till alla på vedforumet startar min första tråd idag.
Kolla med min ved leverantör förra veckan och upptäckte att ved priset har stigit markant sedan förra inköpet. Idag har det nått höjder som gör att skillnaden mot pellets priset inte skiljer sig nämnvärt, med andra meningar blir det allt sämre timpenning på att skotta in ved stapla. Har tidigare köpt ved i skjälptmått av en bonde med vedprocessor. betalade tidigare 225 kr m3 (skjälptmått) idag vill han ha 325kr m3 :shock: :shock: . Kolla runt lite och fick fram att 10m3 ved motsvara 7000 kWh om då enligt beräkningarna 1 kg pellets har ett energi innehåll på 4,6kWh borde det motsvara ca:1500kg för 7000kWh. Även om pelletspriset ochså har stigit så ligger priset idag runt 2300kr per ton. Alltså skulle en förbrukning på 30m3 ved motsvara 4500kg till priset av 10.300kr och veden skulle kosta 9750kr. Skulle alltså spara in 2 backar pilsner på att elda med ved. Är det någon som har koll på vad priset på 3m längder kostar i hyfsad kvallite funderar på att hyra en processor och göra jobbet själv.
Tackar för ett intressant forum med folk som brinner för vedeldning :lol:
Hej Eldflugan

Jag har ett häfte med mått på energi innehåll i olika vedslag.
I det häftet står att 1m³ olja och 7,5m³ torr Björk i fast mått
har samma energi värde,

Jag har själv testat och kommit fram till att kvalitén på veden påverkar också mängden ved som går åt i jämförelsen.

Bra björkved = 7,5 m³ jämför man ved i KG är ca 3KG ved samma som 1 liter eldningsolja oavsett träslag.
Ps: Jag har ej kollat vikten på 7,5m³ björkved, kan 3,4 ton vara rätt ?
Pellets nära 2,27 KG / liter olja

Energi innehåll i en liter eldningsoljs för inomhus bruk = ca 10200 Watt

Detta är gammla mått, och de stämmer ganska bra efter mina egna prov.
Hur jag provat mej fram till detta,

kWattmätare = mäter effekt / h
Lufmängdsmätare = mått i m³ + termometer mått i °C
Hur mycket energi går det åt att utföra ett bestämt värmeutag
1 timme = 1 h .
1m³ luft 1°C = 0,36 Watt

Med el är det inga rökgasförluster, jag har mätt el utan förluster i mina prov. men det talas om ca 5% i ett elelement. men det tog jag ingen häsyn till.

Rätta mej om jag har fel !

MVH
Ruben
Tjena Ruben
Kul att det finns gubbar som har koll på kW. Jag har ingen ingejörsexamen men har arbetar lite i branchen och får lita på andras expriment. Du skrev att en L olja var var 10,2kW vad jag har läst var 1m3 olja 7000kW/h det borde i så fall var 7kWh? i en liter olja får inte ihopp det med 10,2kW får det till 9,52kW om derivatan är 0,36
Gillar när det finns folk som vill dela med sig av sina kunskaper

mvh Firefly :twisted:
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Eldflugan skrev:Har nu löst problemet med att kunna fortsätta att elda till en rimlig kostnad :lol: :lol:
Hitta en kille som hyr ut maskiner, gick att hyra en vedprocessor. Kolla med en granne om man kunde köpa 3m stock så nu kommer veden kosta 83 spänn per m3/s lite mer jobb men det är det värt bra timpenning.

Keep the fire burning
Firefly :twisted:
Har du räknat in pilsner backarna då?? :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar